بهترین جملات زیبا و معروف از کتاب سرنخ‌های تکامل: ۵۰ نکتۀ کوتاه اما ضروری برای درک نظریۀ تکامل | صفحه ۴ | طاقچه
کتاب سرنخ‌های تکامل: ۵۰ نکتۀ کوتاه اما ضروری برای درک نظریۀ تکامل اثر مارک فلوز

بریده‌هایی از کتاب سرنخ‌های تکامل: ۵۰ نکتۀ کوتاه اما ضروری برای درک نظریۀ تکامل

انتشارات:جامعه نو
امتیاز:
۳.۴از ۱۵ رأی
۳٫۴
(۱۵)
تکامل حیات بیش از هر چیزی به زمان احتیاج دارد. درک زمان طولانی موردنیاز برای تکامل برای ما انسان‌ها سخت است چون زمان برای ما انسان‌ها در مقایسه با سال‌های زندگی خودمان معنا پیدا می‌کند، یا حداکثر در مقایسه با ظهور و سقوط امپراطوری‌ها و ملت‌ها یا در بهترین حالتش در مقایسه با چندهزار سالی که بین ما و تمدن‌های باستانی فاصله است. اما فرایندهای تکاملی معمولاً در بازۀ چندین میلیون سال رخ می‌دهند (مثلاً در مورد انسان این بازه حدود ۷ میلیون سال است) یا در بازۀ چند صد میلیون سال (دایناسورها در بازه‌ای حدوداً ۲۰۰ میلیون ساله روی زمین زندگی می‌کردند).
BiNam
۵۰. آیندۀ تکامل انسان هر دقیقه ۱۰۰ نفر به جمعیت دنیا اضافه می‌شود. چنین تغییر بزرگی همه چیز زمین را تحت تأثیر قرار خواهد داد، حتی آیندۀ تکامل خود ما را
امیرعلی صبری
تخمین‌ها حاکی از این است که حدود ۸/۷ میلیارد گونه موجود زنده در زمین زندگی می‌کنند: حتی در شرایط محیطی بسیار سخت. قورباغه‌هایی وجود دارند که زمستان یخ می‌زنند و بهار دوباره یخشان باز می‌شود و به زندگی برمی‌گردند، کرم‌هایی هستند که می‌توانند در آب جوش زندگی کنند
Alireza M
یکی از نمونه‌های به‌نسبت جدید تکامل انسان را در نظر بگیرید: توانایی انسان بالغ برای هضم شیر از جهش در ژنی ناشی شده است که به‌طور عادی تولید لاکتاز را بعد از دوران نوزادی قطع می‌کند. وقتی ۱۰ هزارسال پیش این جهش اتفاق افتاد، جمعیت‌های کوچک ساکن اروپا توانستند از شیر فراوانی که گاوهای اهلی تولید می‌کردند حداکثر استفاده را بکنند و درنتیجه ژن آنها به‌سرعت در جمعیت‌های مرتبط با آنها پخش شد
bezzad
هر دقیقه ۱۰۰ نفر به جمعیت دنیا اضافه می‌شود. چنین تغییر بزرگی همه چیز زمین را تحت تأثیر قرار خواهد داد، حتی آیندۀ تکامل خود ما را.
bezzad
۶۰۰۰ زبان روی زمین از کجا آمده‌اند؟ سخن‌گفتن و سخن‌شنیدن و ساختار مغز به اجداد ما امکان داد پیچیدگی زبان خود را افزایش دهند و همزمان با پراکنده‌شدن روی زمین و مواجهه با چالش‌ها و محیط‌های مختلف دستورزبان، معنا، و واژگان بسازند. تنوع زبان امروزه در حال کاهش است اما انسان همیشه راهی برای گفتن آنچه بدان نیاز دارد خواهد یافت.
bezzad
گونۀ ما، هومو ساپینس، در آفریقا حدود دویست هزار سال پیش تکامل پیدا کرد و جایگزین سایر انسان‌های روی زمین شد.
bezzad
بکرزایی نوعی از تولیدمثل که در آن جنین از تخمکی رشد می‌کند که بارور نشده است.
bezzad
ملانیسم صنعتی انتخاب موجودی که رنگدانه‌های تیره‌تر دارد در محیطی که با دوده‌ها و آلاینده‌های صعنتی سیاه شده است. معروف‌ترین مثالش شاپرک‌های تیره‌رنگی بود که روی تنۀ دودزدۀ درخت‌ها بهتر مخفی می‌شدند و شکارشان سخت‌تر می‌شد که معنایش تولیدمثل بیشتر شاپرک‌های تیره و انتقال ژن تیرگی به نسل‌های بعدی بود.
bezzad
قدیمی‌ترین فسیل قابل تشخیص از گیاهان خشکی به ۴۳۰ میلیون سال پیش تعلق دارد و اولین بار حدود ۲۴۰ میلیون سال پیش بود که زمین فسیل گیاهان گلدار را در خود جا داد.
bezzad

حجم

۱۶۴٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۱۹۲ صفحه

حجم

۱۶۴٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۱۹۲ صفحه

قیمت:
۴,۷۰۰
تومان