بهترین جملات زیبا و معروف از کتاب سرنخ‌های تکامل: ۵۰ نکتۀ کوتاه اما ضروری برای درک نظریۀ تکامل | صفحه ۲ | طاقچه
کتاب سرنخ‌های تکامل: ۵۰ نکتۀ کوتاه اما ضروری برای درک نظریۀ تکامل اثر مارک فلوز

بریده‌هایی از کتاب سرنخ‌های تکامل: ۵۰ نکتۀ کوتاه اما ضروری برای درک نظریۀ تکامل

انتشارات:جامعه نو
امتیاز:
۳.۴از ۱۵ رأی
۳٫۴
(۱۵)
سازش‌های پیچیده در طول هزاران یا میلیون‌ها سال و بر اثر انتخاب نسل‌ها شکل می‌گیرند. اما اگر تفاوت‌ها از نسلی به نسل دیگر به ارث برسد، که در اکثر موارد چنین است، آنگاه انتخاب طبیعی به نیرویی عظیم بدل می‌شود که نمی‌توان از آن فرار کرد و سازش‌هایی به مراتب پیچیده‌تر شکل خواهد گرفت.
BiNam
فرضیۀ «ملکۀ قرمز» درست مانند شخصیت داستان آلیس در سرزمین عجایب نوشتۀ لوئیس کارول که باید می‌دوید تا سر جای خودش بماند، موجودات نیز برای زنده‌ماندن باید دائماً تکامل پیدا کنند چون محیط، شکارچی‌ها، و طعمه‌ها همه با هم در حال تکامل‌اند.
bezzad
جفتگیری افرادی که از نظر ژنتیکی خیلی به هم نزدیک‌اند به افزایش احتمال انتقال ویژگی‌های نامطلوب به فرزندان منجر می‌شود. وقتی درمورد جمعیت این اتفاق بیفتد می‌گویند جمعیت به «اضمحلال ناشی از جفتگیری خویشاوندان» دچار شده است.
bezzad
رابطۀ هم‌زیستی تعامل نزدیک دو گونه را هم‌زیستی می‌گویند (یعنی «زندگی در کنار هم»). ابتدا برای اشاره به روابطی به کار می‌رفت که برای هر دو طرف سودمند بود اما امروزه شامل روابط نابرابر هم می‌شود مانند هم‌زیستی انگل با میزبان.
bezzad
سرنخ‌هایی از حیات در دوران RNA را می‌توان در بعضی از گروه‌های عجیب RNA پیدا کرد که خودشان را تکثیر می‌کنند، یعنی ویروس‌های سرماخوردگی و ایدز. همۀ موجودات زندۀ سخت‌افزار مشابه دارند به‌جز این ویروس‌های ساخته‌شده از RNA. این موجودات در میان ما بیگانه‌اند اما نه بیگانه‌هایی از فضا بلکه بیگانه‌هایی از گذشته‌های بسیار دور.
bezzad
سرگذشت چارلز داروین خانوادۀ داروین دوست داشتند او پزشک شود و به همین دلیل در مدرسۀ پزشکی اِدینبِرا ثبت‌نامش کردند. اما بعد از دو سال تحصیل با عملکرد نه چندان مطلوب، داروین به کمبریج رفت تا مدرک کارشناسی بگیرد و در کلیسای انگلستان شغلی پیدا کند. در آنجا علاقه روزافزونش به جمع‌کردن سوسک و دوستی‌اش با یک استاد گیاه‌شناسی ذهن او را با مسائلی غیر از مطالعات الهیاتی مشغول کرد.
bezzad
. اما جایگاه تکامل فراتر از یک نظریۀ ساده است: تکامل طرز فکریست که اساس علم زیست‌شناسی مدرن و علم تاریخ طبیعی را شکل داده است. از تلاش برای توضیح نحوۀ شکل‌گیری زبان‌های شفاهی بگیرید تا تلاش برای حفاظت از گونه‌ها، همه و همه حول مفهوم تکامل شکل گرفته‌اند.
arash
انتخاب موجودی که رنگدانه‌های تیره‌تر دارد در محیطی که با دوده‌ها و آلاینده‌های صعنتی سیاه شده است. معروف‌ترین مثالش شاپرک‌های تیره‌رنگی بودند که روی تنۀ دودزدۀ درخت‌ها بهتر مخفی می‌شدند و شکارشان سخت‌تر می‌شد که معنایش تولیدمثل بیشتر شاپرک‌های تیره و انتقال ژن مربوط به نسل‌های بعدی بود.
کاربر ۱۱۲۷۳۷۹
در ۱۸۶۰ اسقف ساموئل ویلبرفورس (معروف به «سم صابونی») از طرف مقابلش توماس هاکسلی (ملقب به «سگ داروین») به تمسخر پرسید، «شما از طرف مادری به میمون‌ها می‌رسید یا از طرف پدری؟» و هاکسلی جواب داد، «ترجیح می‌دهم نوۀ یک میمون باشم تا مردی که از استعدادها و نفوذش برای تمسخر دیگران استفاده می‌کند.»
احسان رضاپور
چرا اکثر پستانداران تخم‌گذاشتن را رها کردند؟ افتخار یا شاید بدنامی این تغییر احتمالاً به یک ویروس می‌رسد: خویشاوند دور ویروس ایدز که آنچنان پستانداران را آلوده کرده است که اکنون هزاران نسخۀ قدیمی و معیوب از این ویروس در DNA من و شما موجود است. بخشی از این ویروس، به نام سین‌سیتین، هنوز هم کار می‌کند. سین‌سیتین مادر حامله را، با ارسال غذا و اکسیژن از طریق رحم، به تخم متحرک تبدیل می‌کند.
محمد طاهر پسران افشاریان

حجم

۱۶۴٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۱۹۲ صفحه

حجم

۱۶۴٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۱۹۲ صفحه

قیمت:
۴,۷۰۰
تومان