بهترین جملات زیبا و معروف از کتاب آنچه را که باید از بهداشت دهان و دندان برای سلامتی خود بدانیم | طاقچه
کتاب آنچه را که باید از بهداشت دهان و دندان برای سلامتی خود بدانیم اثر سامان متین اقدم

بریده‌هایی از کتاب آنچه را که باید از بهداشت دهان و دندان برای سلامتی خود بدانیم

انتشارات:انتشارات نظری
دسته‌بندی:
امتیاز:
۴.۵از ۸ رأی
۴٫۵
(۸)
بیش از ۶۰ درصد مسواک‌هایی که نزدیک به توالت قرارداده می‌شوند، آلوده به میکروب‌های مدفوع هستند. محققان به این نتیجه رسیدند که این موضوع می‌تواند تا ۸۰ درصد احتمال بروز عفونت در بدن را بالا ببرند. این باکتری‌ها در دستگاه گوارش انسان به‌طور طبیعی وجود دارند، اما در دیگر نقاط بدن ایجاد بیماری می‌کنند. لذا نباید مسواک را نزدیک به محل توالت قرارداد.
mahsa
در حالت کلی عملکرد اصلی دندان‌های پیش به همراه نیش‌ها، استتیک یا همان زیبایی و همچنین فونتیک یا همان تکلم بوده و وظایف اصلی دندان‌های آسیاب کوچک و بزرگ، جویدنمی‌باشد.
mahsa
اگر بهترین متخصص‌های دندان‌پزشکی دنیا، دورهم جمع شوند حتی نمی‌توانند یک عدد مثل دندان‌های خدا کاشته را به شما برگردانند. هرچند ایمپلنت‌های دندانی یکی از بهترین جایگزین‌های فضای بی‌دندانی است اما هیچ‌گاه نمی‌تواند جایگزین خود دندان سالم شود.
mahsa
البته ذکر این نکته لازم است که پلاک میکروبی با رسوب نرم سفیدی که روی دندان می‌نشیند و قابل‌دیدن می‌باشد، متفاوت است. این رسوبات سفیدرنگ به‌آسانی با آب شسته می‌شود. ولی پلاک میکروبی قابل‌دیدن نیست و بی‌رنگ می‌باشد. پلاک میکروبی در صورتی قابل‌مشاهده است که آن را با مواد رنگی مخصوصی رنگ کنید. برای از بین بردن پلاک‌های میکروبی باید با دقت و حوصله دندان‌ها را مسواک زد.
mahsa
اگر مواد قندی موجود در غذاها به دست میکروب‌های موجود در پلاک میکروبی برسد، میکروب‌ها از قند موجود در غذاها استفاده کرده و آن را به اسید (اسیدلاکتیک) تبدیل می‌کنند بنابراین هرچه قدر شما مواد قندی بیشتری مصرف کنید سطح مینای دندانتان اسیدی‌تر شده این اسید مینای دندان را حل کرده و پوسیدگی آغاز می‌شود
mahsa
لذا قدر این مرواریدهای خدا کاشته را قبل از دست دادن آن‌ها بدانید و به بهداشت دهان و دندان خود بسیار اهمیت بدهید چراکه دهان شما دریچه سلامتی به‌کل بدن شما می‌باشد...
mahsa
مسواک را با زاویه ۴۵ درجه روی دندان‌هایتان نگه‌دارید و با حرکات دایره‌ای کوچک مسواک بزنید. روی چند دندان تمرکز کنید و سپس کمی مسواک را تکان دهید و مجموعه بعد را شروع کنید.
mahsa
وقتی قرار است مسواک بخرید، فروشنده از شما درباره زبری و نرمی مسواکی که می‌خواهید سؤال می‌کند. برای اینکه آسیب به دندان‌ها را به حداقل برسانید می‌توانید مسواکی نرم بخرید. هرچند که در صورت استفاده نادرست از مسواک نرم هم ممکن است به دندانتان آسیب برسانید. اگر دندان‌پزشک شما مسواک خاصی برای ایمپلنت یا بریج دندان به شما داده است، از آن‌هم درکنار مسواک نرم استفاده کنید.
mahsa
اکثر دندان‌های نهفته همگی پتانسیل ایجاد عفونت، کیست، تومور، صدمه به دندان‌های مجاور و بالا بردن احتمال شکستگی فک در صورت مواجه‌شدن با ضربات را دارند، به‌علاوه خارج کردن دندان‌های نهفته به‌خصوص عقل، هم درمان ارتودنسی را تسهیل می‌کند و هم از درهم‌رفتگی و نامنظم شدن دندان‌های جلو پیشگیری می‌کند. بدیهی است موکول کردن این عمل به سنین بالاتر نیازمند عمل مشکل‌تر است و احتمال بروز عوارض بیشتر را به دنبال دارد.
mahsa
متأسفانه شیوع نهفتگی دندان‌ها و به‌خصوص دندان‌های عقل در حال افزایش است که یکی از دلایل شناخته‌شده آن، مصرف غذاهای آماده و کم‌کاری فکین است که با کاهش عمل و نیروی جویدن از رشد استخوان‌ها می‌کاهد. شایع‌ترین دندان‌های نهفته، دندان‌های عقل و سپس دندان‌های نیش بالا و کرسی‌های کوچک است.
mahsa
شیر خوردن از پستان مادر برای تکامل دندان‌ها و فک بسیار مفید است. هنگام شیر خوردن از پستان مادر، عضلات بیشتری برای گرفتن شیر در مقایسه با خوردن شیر از شیشه به کار گرفته می‌شود. هنگام شیر خوردن از پستان مادر، کودک میزانی بیشتر از نوک پستان را داخل دهان فروبرده و با حرکت فک به سمت بالا و پایین و با به‌کارگیری بیشتر عضلات صورت باعث فرم گرفتن و رشد مناسب فک‌هایش می‌شود. درنتیجه فضای کافی برای رشد دندان‌ها فراهم‌شده و کودک صاحب دندان‌هایی سالم و بدون انحراف (دندان‌های مرتب) می‌شود.
mahsa
فلوراید اضافی موجود درآب آشامیدنی هنگام تشکیل مینای دندان در کودکان بر روی سلول‌های مینا ساز تأثیر گذارده و مرحله معدنی شدن مینا را دچار اختلال می‌کند به‌گونه‌ای که بافت زیرسطحی مینا دچار تخلخل می‌شود.
mahsa
پوسیدگی شایع‌ترین بیماری دنیا می‌باشد که معمولاً درنتیجه رژیم غذایی حاوی مواد قندی بالا ایجاد می‌شود. باکتری‌ها با استفاده از مواد قندی که روی سطح دندان‌ها باقی می‌ماند، رشد کرده و مواد اسیدی ترشح می‌کنند که سبب تخریب ساختار و درنهایت ایجاد حفره در دندان می‌شود. درصورتی‌که پوسیدگی درمان نشود، می‌تواند باعث ایجاد درد، از دست دادن دندان، عفونت و یا مشکلات پیچیده دیگری شود.
mahsa
بلیچینگ یعنی سفید کردن دندان‌ها به‌وسیله مواد خاص اکسیدکننده مثل پر اکسید هیدروژن. مواد اکسیدکننده به داخل ساختار کریستالی میله مانند مینای دندان نفوذ کرده و رنگیزه‌های رسوب‌کرده در بین هرم‌های مینایی را اکسید می‌کنند. باگذشت زمان مواد اکسیدکننده به داخل عاج دندان‌که در لایه زیرین مینا قرار دارد نیز نفوذ کرده و رنگ آن نیز روشن‌تر می‌شود.
mahsa
اگر از طریق دهان نفس می‌کشید، در مرحله اول باید به متخصص فک و صورت یا گوش و حلق و بینی مراجعه کنید تا علت این اختلال مشخص شود. در صورت وجود مشکلات آناتومیک و یا بیماری خاصی در مسیر تنفس بینی، درمان لازم انجام‌شده و نحوه تنفس اصلاح می‌گردد. اگر تنفس دهانی، صرفاً از روی عادت باشد پزشک به شما آموزش می‌دهد که با انجام تمرین به‌طور طبیعی و از طریق بینی تنفس کنید.
mahsa
تنفس دهانی اختلالی است که در صورت نادیده گرفته شدن می‌تواند عوارضی را به همراه داشته باشد. این عوارض شامل اختلال در خواب شبانه و حتی تغییراتی در فرم صورت به‌ویژه در کودکان هستند. متخصصان معتقدند که به‌طور طبیعی، تنفس از راه بینی سالم‌تر از تنفس دهانی است. در مخاط بینی، هوا تصفیه‌شده و دمای آن نیز تنظیم می‌شود. تنفس دهانی در هنگام ورزش و فعالیت بدنی، به تنفس از طریق بینی کمک می‌کند، اما این حالت در شرایط عادی بدن و فعالیت‌های معمولی روزمره به‌هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود.
mahsa
ن و دندان شما سالم بوده ولی دهان شما بوی بدی می‌دهد به این معنی است که یک مشکل سیستمیک (مشکلات پزشکی) سبب بروز بوی بد دهان شده است که در این صورت، او شما را به پزشک مربوطه ارجاع می‌دهد.
mahsa
بوی بد دهان یا هالیتوزیس موقعیت ناخوشایندی را برای فرد ایجاد کرده و زندگی اجتماعی او را تحت تأثیر قرار می‌دهد. اگر به این مشکل دچار هستید، حتماً به دندان‌پزشک مراجعه کنید. او قادر است علت بروز این مشکل را پیداکرده و بهترین درمان را برای رفع آن ارائه دهد.
mahsa
علت‌های شایع دیگر افزایش تولید بزاق در دهان عبارت‌اند از: - استفاده از دست دندان مصنوعی جدید و یا نامتناسب بودن آن با اندازه دهان - بیماری ریفلاکس یا بازگشت اسید و محتویات معده به مری - عفونت دهان و یا گلو - برخی داروها مثل کلونازپام و کلوزاپین - بارداری - استوماتیت (التهاب و ورم مخاط دهان) اگر افزایش بزاق دهان دائمی بود، حتماً نزد پزشک بروید.
mahsa
اگر خشکی دهان در فردی طولانی شود، باید حتماً علل زمینه‌ای آن را تحت نظارت پزشک پیگیری کند و به آن به چشم یک بیماری نگاه کند و در پی درمان آن برآید.
mahsa

حجم

۱۹۹٫۳ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۱۰۳ صفحه

حجم

۱۹۹٫۳ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۱۰۳ صفحه

قیمت:
۱۲,۰۰۰
تومان
صفحه قبل
۱
۲۳صفحه بعد