بهترین جملات زیبا و معروف از کتاب سر دلبران | صفحه ۱۷ | طاقچه
کتاب سر دلبران اثر امیر حسین بانکی‌پورفرد

بریده‌هایی از کتاب سر دلبران

۴٫۲
(۱۹)
(اِنَّ اللّهَ لا یُغَیِّرُ مَا بِقَومٍ حَتّی یُغَیِّرُوا مَا بِاَنفُسِهِم)؛ خدا بر هیچ گروهی آنچه را دارند تغییر نمی‌دهد، تا آنکه آنان آنچه را در خود دارند تغییر دهند.
hoda.213
محبت به کسی که به ما محبت کرده است، کار دشواری نیست؛ این رفتار از بسیاری از حیوانات نیز سر می‌زند. حیوانات هم به کسی که به آنها خوبی می‌کند، خوبی می‌کنند. اما انسان وقتی انسان می‌شود که بتواند بدی را با خوبی پاسخ دهد و این از معالی اخلاق است.
hoda.213
موفّقیّت‌های اجتماعی و اقتصادی تاحد زیادی مرد را ارضاء می‌کنداما زن تادر محیط خانواده محبت نبیند، احساس خوشبختی نمی‌کند. به همین دلیل امام صادق (ع) می‌فرماید: «خدا مرد را از زمین خلق کرد و همت او را تصاحب زمین قرار داد؛ و زن را از مرد خلق کرد و همت او را تصاحب قلب مرد قرار داد؛ پس محبت خود را نثار زنانتان کنید.» بنابراین آرامش زن در به دست آوردن قلب مرد است و هنگام دستیابی به این امر است که احساس خوشبختی می‌کند.
hoda.213
«مودّت» و «رحمت» نیز قیمتی‌ترین هدایایی هستند که از جانب خداوند بزرگ در آغاز زندگی مشترک به زن و شوهر اهدا می‌شود که البته به دلیل اهمیت ارزش این دو و اهمیّت شخصی که آنها را اهدا کرده است، باید تا پایان زندگی از آنها به دقت محافظت کنیم.
hoda.213
یکی از راه‌های تهاجم فرهنگی، تهاجم بر واژگان یک فرهنگ است که به طور نمونه در واژهٔ سنت در جامعه با آن برخورد می‌کنیم. در مراجعه به لغت نامه‌های قدیمی، «سنت» چیزی ثابت و پابرجا تعریف شده است. بر اساس این تعریف، چیزی سنت می‌شود، که در گذر زمان و در فراز و نشیب‌های یک فرهنگ، ثابت بماند و در آن فرهنگ رسوخ کند. سنت مانند مُد نیست که یک دوره بیاید و دورهٔ بعد برود. سنت‌ها آنچنان قوی هستند که توانسته‌اند طی دهه‌ها و دوره‌های مختلف از فراز و نشیب‌های سیاسی و اجتماعی عبور کنند و در فرهنگ یک جامعه اثرگذار و ماندگار شوند. اما در فرهنگ نامه‌های جدید، مانند فرهنگ لغات حییم - که فرهنگ نویس آن یک شخص یهودی است – معنای سنت عوض می‌شود؛ و نتیجه آن شده است که این واژه بین دو معنا در نوسان باشد. در لغت نامهٔ حییم و فرهنگ نامه‌های جدید، سنت به معنای «قدیمی» و «ایستا»، در مقابل «نو» و «پویا» تعریف شده است.
hoda.213
اگر به زعم خود فرد نقّادی هستید، باید بدانید که نقّاد کسی است که با ظرافت نظر، خوب‌ها را از بدها جدا می‌کند. در واقع او همواره در کمین صید خوبی‌هاست.
کربلایی
هنگامی‌که از همسر خود ناراحت هستیم، با او صحبت نکنیم؛ بگذاریم آرام شویم تا بتوانیم آن تذکر را در قالب مودّت و رحمت مطرح کنیم
کربلایی

حجم

۲۷۳٫۴ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۲

تعداد صفحه‌ها

۲۶۹ صفحه

حجم

۲۷۳٫۴ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۲

تعداد صفحه‌ها

۲۶۹ صفحه

قیمت:
۸۰,۰۰۰
۴۰,۰۰۰
۵۰%
تومان
صفحه قبل۱
...
۱۶
۱۷
صفحه بعد