بهترین جملات زیبا و معروف از کتاب صلح کردند که جنگ بماند (جلد دوم) | صفحه ۵ | طاقچه
کتاب صلح کردند که جنگ بماند (جلد دوم) اثر دیوید فرامکین

بریده‌هایی از کتاب صلح کردند که جنگ بماند (جلد دوم)

۴٫۸
(۸)
اگرچه در بخش‌های مختلف ترکستان مردم بومی مسلمان در برابر ساکنان روس‌نژاد و در فلسطین نیز مسلمانان نسبت به سکونت یهودیان واکنش نشان می‌دادند، ولی هر گروه از مسلمانان فقط به‌طور محلی و فقط از جانب خود واکنش نشان می‌داد. مسلمانان در سراسر خاورمیانه بیشتر همانند یکدیگر و نه همراه با یکدیگر اقدام می‌کردند.
Husayn Parvarde
تایمز در سرمقاله ۱۸ ژوئیه ۱۹۲۱ حکومت را در این رابطه نکوهش کرد و نوشت: «در حالی‌که آنها از هنگام امضای توافق ترک مخاصمه با قبایل نیمه‌بیابانگرد بین‌النهرین، حدود ۱۵۰ میلیون پوند هزینه کرده‌اند، سالانه فقط ۲۰۰ هزار پوند برای بازسازی مناطق فقرزده در داخل هزینه می‌کنند و همه هزینه‌های موضوع قانون تحصیلات مصوب سال ۱۹۱۸ را منع کرده‌اند.» ولی در حالی‌که تایمز معتقد بود خطر موجود علیه بریتانیا از سوی مقامات داخلی متوجه این کشور می‌شود، بیشتر مقامات بریتانیا همچنان بر تهدید شوروی علیه خاورمیانه و مسئله چگونگی برخورد با آن متمرکز شده بودند.
Husayn Parvarde
چالش اصلی متوجه کشور، چالش داخلی و اقتصادی بود. بریتانیا به سرمایه‌گذاری منابع مالی برای احیای اقتصادی و اجتماعی خود نیاز داشت و موجودیت خود را با این خطر تهدید می‌کرد که در عوض، مبالغ هنگفتی را در ماجراجویی‌های خاورمیانه سرمایه‌گذاری می‌کند.
Husayn Parvarde
تو برای منسجم کردن آنها باید وقت زیادی صرف کنی. این کار باید به تدریج انجام شود. آنها هنوز هیچ درکی از ملیت ندارند.»
Husayn Parvarde
ماینرتزهاگن بعدها به ژنرل آلن‌بی گزارش داد که جاسوسی را در تشکیلات نظامی مستقر کرده و مطلع شده است که سرهنگ بریتانیایی مسئول ستاد تشکیلات فلسطین با مفتی عرب بیت‌المقدس تبانی کرده‌اند تا شورش‌های ضدیهودی به‌راه اندازند.
Husayn Parvarde
دادگاه تفحص بریتانیا جلسات استماع را در بیت‌المقدس برگزار کرد که طی آن مقامات نظامی مدعی شدند یهودیان مقصر بوده و باعث تحریک مسلمانان شده‌اند. ولی شاهدان یهود تشکیلات نظامی بریتانیا را متهم به تحریک شورشیان کردند.
Husayn Parvarde
خشونتی که وقوع آن در بیت‌المقدس پیش‌بینی می‌شد در ۴ آوریل ۱۹۲۰ درگرفت. در خلال مراسم جشن بهاره موسای نبی، سخنرانان آتشین‌کلام به تحریک مردم عرب پرداختند که به سه روز شورش علیه یهودیان و کشته و زخمی شدن صدها نفر منجر شد.
Husayn Parvarde
هنگامی که قبایل چادرنشین بیابانگرد در اواخر سال ۱۹۱۹ به شهرک‌های مسکونی یهودیان در الجلیل علیا، واقع در منطقه بی‌طرف میان تشکیلات نظامی بریتانیا و فرانسه، حمله کردند، خشونت بالا گرفت. اعراب در اوایل سال ۱۹۲۰ وارد شهرک‌های مسکونی صهیونیستی شدند و در جنگ مسلحانه متعاقب آن، چندین نفر از یهودیان شهرک‌نشین از جمله یک یهودی روسی که از قهرمانان جنگ بود - به نام ناخدا جوزف ترامپلدر - به قتل رسیدند. سپس در بهار همان سال شایعاتی حاکی از بروز خشونت در بیت‌المقدس منتشر شد.
Husayn Parvarde
دکتر وایزمن و همکارانش در کادر رهبری صهیونیسم بر علاقه خود به همکاری با جوامع عربی تاکید می‌کردند. آنها بر این نکته اصرار می‌ورزیدند که مهاجران تازه‌وارد یهودی چیزی را از دست ساکنان کنونی منطقه بیرون نخواهند کشید بلکه به خرید، آبادانی و کشت و زرع در زمین‌هایی خواهند پرداخت که تا آن زمان مورد استفاده نبوده است. آنها تکرار می‌کردند که عمران و آبادانی یهود منافع اقتصادی قابل‌توجهی برای همگان و در واقع برای همه اعراب خاورمیانه به همراه خواهد داشت. در میان جوامع عرب‌زبان فلسطین اختلاف نظرات قابل‌توجهی در بیشتر مسائل حتی بر سر صهیونیسم وجود داشت.
Husayn Parvarde
دیگر مقامات بریتانیایی در حال خدمت در فلسطین نسبت به صهیونیسم، حتی محدودترین شکل آن، همدلی نداشتند و از اعراب جانبداری می‌کردند که به‌طور کلی مخالف صهیونیسم بودند. آنها معتقد بودند که سیاست لندن در قبال صهیونیسم شاید فقط برای ایجاد آشوب طراحی و شاید به‌وسیله برخی از مقامات سابق ابداع شده بود که نیازی به همزیستی یا تماس با شرایط محلی نداشتند.
Husayn Parvarde

حجم

۴۲۶٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۴۱۶ صفحه

حجم

۴۲۶٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۴۱۶ صفحه

قیمت:
۳۰,۰۰۰
۱۵,۰۰۰
۵۰%
تومان