بهترین جملات زیبا و معروف از کتاب نهج البلاغه موضوعی (کتاب اول؛ خداشناسی) | صفحه ۲ | طاقچه
کتاب نهج البلاغه موضوعی (کتاب اول؛ خداشناسی) اثر جمال‌الدین دین‌پرور

بریده‌هایی از کتاب نهج البلاغه موضوعی (کتاب اول؛ خداشناسی)

۴٫۱
(۲۱)
در موقع نعمت نیز ترسان باشید ای مردم، خدا باید شما را به هنگام نعمت ترسان بیند همان گونه که در موقع بلا و سختی. کسی که دستش باز و روزیش فراخ گشته وآن را آزمایش الهی ندیده قطعاً از رویداد وحشتناکی آرمیده است، و کسی که روزیش تنگ شده و آن را امتحان ندیده اجر خود را از دست داده است.
seyed
درست باور داشتن او یگانه انگاشتن اوست و یگانه انگاشتن، او را به سزا اطاعت نمودن و به سزا اطاعت نمودن او، صفت ها را از او زدودن (خطبه ۱).
من زنده ام و غزل فکر میکنم
مام علی (ع) فرمود: هرچه را واحد نامند اندک و تنهاست، جز او که یگانه است و بر همه فرمانرواست. (خطبه ۶۵). و نیز فرمود: (خداوند) یکتا نه از روی شمار (خطبه ۱۵۲).
من زنده ام و غزل فکر میکنم
خداشناسی سرمنشاء همهٔ فضائل و کمالات در زندگی انسان است. توحید، به این معنا که خداوند یکتا و عاری از هر عیب و نقص و دارای صفات کمال است. او آفرینندهٔ یگانه و بی‌شریک جهان هستی است.
Aysan
«ذعلب یمانی» از امام- درود خدا بر او- پرسید: ای امیر مؤمنان، آیا پروردگارت را دیده‌ای؟ امام فرمود: «چگونه نیایش کنم خدایی را که نبینم». دوباره پرسید: چگونه او را می‌بینی فرمود: چشم‌ها او را چون اجسام درنیابند، امّا دل‌ها در پرتو ایمان راستین او را دریابند. او با همه چیز و همه کس نزدیک است امّا نه چون نزدیکی جسم به جسم، و از آن‌ها دور است امّا نه به معنای جدایی و بیخبری. او بدون نیاز به فکر و تأمّل سخن آفریند، از اراده او کار آید و نیاز به پیگیری و اهتمام ندارد، آفریدگاری است که محتاج ابزار و وسایل نیست و از هر رمز و رازی آگاه است، هر ناپیدا و پوشیده‌ای در محضر او آشکار و بی‌پرده است، هیچ چشمی او را نبیند ولی در عین حال مخفی و ناپیدا نباشد، بزرگی است که در آستان قدسش جور و بی‌مهری راه ندارد، بیناست نه با دیده، مهربان است نه به خاطر ضعف و شرم. چهره‌ها خاکسار عظمت او، و دل‌ها در گرو اضطراب از مخالفت او.
seyed
تعبیر به «احد» (به‌معنای یکتا) ما را به قلهٔ توحید رهنمون می‌سازد. احد، موجود یگانه‌ای است که از هرگونه ترکیب منزه است. منظور از این کلام نفی مشابهت خداوند به آفریدگان در همهٔ موارد از جمله: جسم، جنس، نوع و اشکال و مقادیر و رنگ... است.)
من زنده ام و غزل فکر میکنم
... پسرم! خداوند بر آستان مقدّسش دربانی نگماشته است تا بین تو و مهر او حجابی گردد، و تو را ناگزیر به آوردن میانجی نکرده، و به جرم زشتکاری، راه توبه‌ات را نبسته، و در کیفرت شتاب ننموده، و بازگشت تو را بی‌هیچ سرزنشی پذیرا گشته است. و آنجا که استحقاق رسوایی داشتی شرمسارت نساخته و به آسانی توبه‌ات را پذیرفته است، و در پرداخت تاوان، توانت را نفرسوده و از مهربانی و رحمت خویش ناامیدت نکرده است، بلکه دل برکندن از گناه را «کار نیک» شمرده و در حساب، گناهت را «یک» و کردار نیکت را «ده» نبشته است...
seyed
سپاس خدای را هر چند روزگار، مشکلاتِ کمر شکن و حوادثِ سخت و سنگین پیش آورده است.
Aysan
او با همه پدیدگان است ولی ناپیوسته، و جدای از آنهاست، نه چون بیگانه. انجام امور به دست اوست امّا نه در محدوده «ابزار» و «حرکتها».
Aysan
خدای سبحان را به گسیختن عزیمت‌ها و باز شدن گره اراده‌ها شناختم (حکمت ۲۴۲). این کلام گرچه در طول تاریخ منشاء ایجاد یک جریان فلسفی زیر عنوان برهان فسخ عزائم بوده‌است، اما به‌عبارتی همهٔ انسان‌ها در فرازهایی از زندگی خود این تجربه را داشته‌اند که نیت و عزمی کرده‌اند و تمام امکانات را برای به‌انجام رساندن کاری فراهم کرده‌اند، اما آن کار، خارج از ارادهٔ آنها، انجام نشده‌است. امام از این تجربه همگانی بهره جسته و علت آن‌را وجود اراده‌ای ورای ارادهٔ انسان‌ها، که همان ارادهٔ خداوند است، بیان می‌کند.
Aysan

حجم

۱۰۴٫۳ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۴

تعداد صفحه‌ها

۹۶ صفحه

حجم

۱۰۴٫۳ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۴

تعداد صفحه‌ها

۹۶ صفحه

قیمت:
۱,۲۵۰
تومان