بهترین جملات زیبا و معروف از کتاب ترانه‌های خیام به انتخاب و روایتِ صادق هدایت | صفحه ۴ | طاقچه
کتاب ترانه‌های خیام به انتخاب و روایتِ صادق هدایت اثر صادق هدایت

بریده‌هایی از کتاب ترانه‌های خیام به انتخاب و روایتِ صادق هدایت

نویسنده:عمر خیام
انتشارات:طاقچه
امتیاز:
۴.۳از ۲۴ رأی
۴٫۳
(۲۴)
جنگ خیام با خرافات و موهومات محیط خودش در سرتاسر ترانه‌های او آشکار است و تمام زهرخنده‌های او شامل حال زهاد و فقها و الهیون می‌شود و به قدری با استادی و زبردستی دماغ آن‌ها را می‌مالاند که نظیرش دیده‌نشده. خیام همه‌ی مسایل ماورای مرگ را با لحن تمسخرآمیز و مشکوک و به طور نقل قول با «گویند» شروع می‌کند: گویند: بهشت و حورعین خواهدبود، و آن‌جا می ناب و اَنْگَبین خواهدبود؛ گر ما می و معشوقه گُزیدیم چه باک؟ آخِر نه به عاقبت همین خواهدبود؟
احسان عبدی/نویسنده و ویراستار
امروزه اگر کسی بطلان افسانه‌های مذهبی را ثابت بنماید چندان کار مهمی نکرده‌است، زیرا از روی علوم خودبه‌خود باطل شده‌است. ولی اگر زمان و محیط متعصب خیام را در نظر بیاوریم بی‌اندازه مقام او را بالا می‌برد.
احسان عبدی/نویسنده و ویراستار
دین عبارت است از مجموع احکام جبری و تکلیفاتی که اطاعت آن بی‌چون و چرا بر همه واجب است و در مبادی آن ذره‌ای شک و شبهه نمی‌شود بخود راه داد. و یک دسته نگاهبان از آن احکام استفاده کرده مردم عوام را اسباب دست خودشان می‌نمایند. ولی خیام همه‌ی این مسایل واجب‌الرعایه‌ی مذهبی را با لحن تمسخرآمیز و بی‌اعتقاد تلقی کرده و خواسته منفرداً از روی عمل و علل پی به معلول ببرد.
احسان عبدی/نویسنده و ویراستار
تا چند حدیث پنج و چار ای ساقی مشکل چه یکی چه صد هزار ای ساقی خاکیم همه چنگ بساز ای ساقی بادیم همه باده بیار ای ساقی
sina.jabbari
هنگام صبوح ای صنمِ فرخْ‌پی برساز ترانه‌ای و پیش آور می؛ کافکند به خاک صد هزاران جَم و کیْ این آمدنِ تیرمه و رفتنِ دی.
ashkan aminian
فصلِ گُل و طَرْفِ جویْبار و لبِ کِشْت، با یک دو سه تازه دلبری حورسرشت؛ پیش آر قَدَح که باده‌نوشانِ صَبوح، آسوده ز مسجدند و فارغ ز بهشت.
Amir Rahmati
خیام، اگر ز باده مستی، خوش باش؛ با لاله‌رخی اگر نشستی، خوش باش؛ چون عاقبتِ کار جهان نیستی است، انگار که نیستی، چو هستی خوش باش.
Amir Rahmati
من دامن زهد و توبه طی خواهم‌کرد، با موی سپید، قصد می خواهم‌کرد، پیمانه‌ی عُمْرِ من به هفتاد رسید، این دم نکنم نشاط کی خواهم‌کرد؟
Matin

حجم

۰

تعداد صفحه‌ها

۲۲۲ صفحه

حجم

۰

تعداد صفحه‌ها

۲۲۲ صفحه

صفحه قبل۱
...
۳
۴
صفحه بعد