بهترین جملات زیبا و معروف از کتاب فرستاده | صفحه ۳ | طاقچه
کتاب فرستاده اثر زلمی خلیل‌زاد

بریده‌هایی از کتاب فرستاده

دسته‌بندی:
امتیاز:
۲.۸از ۶ رأی
۲٫۸
(۶)
یک ماه بعد، رایس و لاوروف در یکی از جلسات مجمع عمومی سازمان ملل متحد، برای اولین بار پس از بحران گرجستان با یکدیگر دیدار کردند. آن‌ها توافق کردند برای قطعنامه جدیدی علیه ایران فشار بیاورند تا نشان دهند اختلافات بر سر گرجستان، بر همکاری ایالات متحده و روسیه در مورد برنامه هسته‌ای ایران تأثیری نمی‌گذارد. در مجاب کردن دیگران برای این قطعنامه در شورای امنیت، هم‌پیمانی بهتر از رئیس‌جمهوری ایران، محمود احمدی‌نژاد، نداشتم؛ به‌خاطر سخنرانی افراطی او در مجمع عمومی، حتی اندونزی هم از قطعنامه ۱۸۳۵ حمایت کرد.
منمشتعلعشقعلیمچکنم
۳ مارس، شورای امنیت با ۱۴ رأی موافق، صفر رأی ممتنع و یک رأی مخالف به تصویب قطعنامه ۱۸۰۳ رأی داد. روی‌هم‌رفته، این یک پیروزی تاکتیکی برای جامعه بین‌المللی، اما یک پیروزی استراتژیک برای ایران بود. تهران برای برنامه هسته‌ای خود زمان را خرید و فهمید که حتی برای تحریم‌های متوسط، چقدر تمایل کمی وجود دارد.
منمشتعلعشقعلیمچکنم
مسکو واقعاً از چشم‌انداز هسته‌ای ایران احساس خطر می‌کرد؛ اما نمی‌خواست روابط بین ایران و غرب عادی‌سازی شود؛ این باعث می‌شد که ایران از روسیه رو بگرداند. بنابراین، حالت ایده‌آل برای روسیه این بود: خصومت بین ایران و غرب، بدون جنگ و همراه با محدودیت‌هایی علیه سلاح‌های هسته‌ای ایران. اروپایی‌ها تا جایی که می‌توانستند منافع اقتصادی خودشان را حفظ کنند، آماده رویارویی با ایران بودند. آن‌ها معاملات اقتصادی‌ای که به‌طرز نامتناسبی ایالات متحده را متضرر می‌کرد، با خوشحالی تحریم می‌کردند.
منمشتعلعشقعلیمچکنم
رایس اضافه کرد که بعضی از مقامات کاخ سفید از سیاست بسیار آشتی‌جویانه او در قبال ایران، واقعاً ناراضی هستند و دارند آن را سر من خالی می‌کنند.
منمشتعلعشقعلیمچکنم
وقتی در اوایل سال ۲۰۰۷، با شاه دیدار کردم او مرا به یک اتاق کنفرانس خصوصی برد و در آنجا رئیس اطلاعات به من کاغذی را نشان داد که به اعتقاد سعودی‌ها از دفتر نخست‌وزیر عراق بیرون آمده بود. ظاهراً دستوری با امضای مالکی بود مبنی بر اینکه تعدادی از عرب‌های سنی را ترور کنند؛ نام تمام این افراد در آن سند ذکر شده بود. به شاه گفتم باید ساختگی باشد. اگر قرار بود مالکی چنین اقداماتی بکند، که من قبول نداشتم، آن‌قدر کودن نبود که دستور آن را روی سربرگ رسمی دفترش امضاء کند. هر کس آن را جعل کرده بود به هدفش رسیده بود (نه من و نه جانشینان بعدی من، نتوانستیم روابط سعودی ـ عراقی را دوباره وارد مسیر کنیم).
منمشتعلعشقعلیمچکنم
ایالات متحده متعهد می‌شود به افغانستان کمک کند و در عوض، افغانستان تعهد می‌کند که آمریکا به پایگاه‌هایش دسترسی و آزادیِ عمل نظامی داشته باشد.
منمشتعلعشقعلیمچکنم
اربابان جنگ و اربابان مواد مخدر دردسر بودند، اما پاکستان بزرگ‌ترینِ ویرانگران بود.
منمشتعلعشقعلیمچکنم
بحث تا حدود ساعت ۴ صبح به طول انجامید. در آن زمان ظریف بلند شد، قانونی را به گوشه‌ای فرا خواند و چیزی در گوشش نجوا کرد. نیوزویک بعداً گزارش داد که او گفته: «این بهترین چیزی است که می‌توانی به‌دست آوری.» در هرحال، ظریف نظر موافق قانونی را جلب کرد.
منمشتعلعشقعلیمچکنم
به هر نحو ممکن به او فهماندم که او باید برود. ربانی پرسید: «واقعاً این کار را می‌کنید؟» جواب دادم: «قطعاً.» ربانی قول داد که در مدت کوتاهی در مورد فهرست تصمیم بگیرد. از شانس خوب، یکی از هواپیماهای ایالات متحده روز بعد موشکی نزدیک خانه ربانی پرتاب کرد. به کسی در این حمله آسیبی نرسید اما ربانی این‌طور نتیجه گرفت که ما داریم برایش علامت می‌فرستیم.
منمشتعلعشقعلیمچکنم
ده‌ها نماینده شاخص (تکنوکرات‌ها، مقامات دولت قبل، روشنفکران و دیگر کسانی که در تبعید به‌سر می‌بردند) در نهایت، در کنفرانس نوامبر سال ۱۹۹۹ شرکت کردند. وقتی ظاهرشاه قدم بر سکو گذاشت اعلام کرد که به دنبال هیچ نقشی برای خودش نیست. او فقط می‌خواست در مقام هماهنگ‌کننده خدمتی کرده باشد تا از موفقیت جلسه مطمئن شود. در آن لحظه یکی از نمایندگان خانم از جا بلند شد و چادرش را به طرف شاه پرت کرد. آن‌قدر از افغانستان دور بودم که این رسم را فراموش کرده بودم. در عُرف پشتون هدف از این حرکت این است که مردی را شرمنده کنند و به عمل وادارند. این کار نشان از این داشت که شاه باید «مرد باشد، شجاع باشد و بجنگد؛ در غیر این‌صورت باید این چادر را بپوشد و مثل یک زن عمل کند.»
منمشتعلعشقعلیمچکنم

حجم

۷۳۲٫۳ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۴۷۸ صفحه

حجم

۷۳۲٫۳ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۴۷۸ صفحه

قیمت:
۷۵,۵۰۰
تومان