بهترین جملات زیبا و معروف از کتاب مدیریت به سبک ژاپنی، رمز موفقیت و پیشرفت ژاپنی‌ها | صفحه ۲ | طاقچه
کتاب مدیریت به سبک ژاپنی، رمز موفقیت و پیشرفت ژاپنی‌ها اثر محمد صادقی سیار

بریده‌هایی از کتاب مدیریت به سبک ژاپنی، رمز موفقیت و پیشرفت ژاپنی‌ها

امتیاز:
۵.۰از ۲ رأی
۵٫۰
(۲)
در ژاپن نمی‌توان هیچ‌گونه اساس فلسفی و یا متافیزیک و مذهبی برای اخلاقیات تعیین نمود. اخلاقیات در ژاپن تنها یک الگوی زیستِ اجتماعی واقع‌گرایانه و عمدتاً بر اساس وظیفه، وفاداری نسبت به گروه و مافوق، و سلسله روابط اجتماعی منحصراً ژاپنی استوار است. جوهره این اصول اخلاقی را درون‌گرایی، صفای باطن، آرامش درونی و تاکید بر انگیزه و پرهیز از دنباله‌روی کورکورانه اصول فکری تشکیل می‌دهد.
هدی✌
محققین، ساده زیستن را به‌عنوان یکی از صفات ژاپنی‌ها قلمداد نموده‌اند. هم‌چنین جواب دادن غیرمستقیم، تبسم به جای درگیر شدن در یک بحث منطقی، ابراز احساسات به جای منطق و عینیت‌گرایی، جواب مؤدبانه و به‌ظاهر مثبت به جای پاسخ رک و صریح و ایجاد چالش در طرف مقابل؛ پیروی از "سمبولیزم" در بسیاری از جنبه‌های زندگی و هنر، از دیگر خصیصه‌های ژاپنی‌ها برشمرده شده است.
هدی✌
مدیران ژاپنی تغییر را دوست ندارند و اهمیتی هم ندارد چگونه این مسئله را به طور آشکار خلاف واقع انتشار دهند؛ کارکنان ژاپنی هم مطیع و تابع مدیران خود هستند. آنان ترس فوق العاده‌ای نسبت به مدیران خود نشان می‌دهند؛ به‌ویژه در رفتارهای غیرکلامی خود. مدیران ژاپنی از کارکنان خود بخاطر انجام یک کار خوب، تعریف نمی‌کنند. سازمان‌ها و شرکت‌های ژاپنی از ارتقای زنان به سطوح عالی مدیریتی ممانعت به عمل می‌آورند
هدی✌
بسیاری از شرکت‌های ژاپنی به کارکنان خود اجازه نمی‌دهند دو روز در هفته استراحت کنند و بسیاری از این شرکت‌ها حتی اجازه نمی‌دهند در دوره تولید از تعطیلات هم استفاده کنند.
هدی✌
همبستگی میان کارکنان ژاپنی بر اساس رفاقت و اعتماد متقابل است و نه صرفاً برای تعقیب منافع مالی.
هدی✌
؛ در این‌جا مدیر به طور انفرادی تصمیم‌گیری نمی‌کند، بلکه به افراد تحت سرپرستی خود دستور می‌دهد تا موضوع را بررسی کنند و نتیجه را قبل از اتخاذ تصمیم توسط وی، مورد ملاحظه و بررسی قراردهند و پس از آن اظهارنظر و تصمیم‌گیری گروهی صورت می‌گیرد.
هدی✌
ویلیام اوچی استاد دانشگاه کالیفرنیا در لوس‌آنجلس که تئوری (Z) را ارائه داده است می‌گوید، مدیران مؤسسات و سازمان‌ها باید همان رویه و رفتار پدرانه با کارکنان را که در سازمان‌های ژاپنی راه یافته است اعمال کنند. به نظر وی حمایت از کارکنان در تمام دوران خدمت، ایجاد صمیمیت و تفاهم عمیق در میان آنها، تشریک مساعی در تصمیم‌گیری‌ها، مسئولیت مشترک و خودداری از کنترل و نظارت بر کار اعضای سازمان سبب می‌شود که کارکنان، سازمان را متعلق به خودشان بدانند و صادقانه تمام نیروی فکری، جسمی و روانی خود را به منظور بازدهی بیشتر در سازمان به کار بگیرند.
هدی✌
تئوری Z چگونگی اداره مؤسسات و سازمان‌های ژاپنی را توضیح می‌دهد. بر اساس این تئوری سعی می‌شود که به منظور ایجاد همبستگی و علاقه متقابل بین افراد در یک سازمان، سازمان را به صورت یک خانواده در آورند و نفوذ و رسوخ افراد را در یکدیگر هرچه بیشتر افزایش دهند.
هدی✌
سه عامل اساسی برای دستیابی به پایگاه‌های بالای سازمان به‌ترتیب اهمیت عبارتند از: پیشینه تحصیلی دانشگاهی، سابقه ارشدیت در خدمت، لیاقت و کاردانی فردی.
هدی✌
در ابتدا شرکت‌های ژاپنی کارمندان خود را از میان فرهیختگان دبیرستان‌ها یا دانشگاه‌ها برمی‌گزیند. آنان در یک روز مشترک و عمومی و با حقوق و دستمزد مشابه کار خود را آغاز می‌کنند و پس از آنکه در مجموعه متنوعی از فعالیت‌های شرکت در بخش‌های مختلف آن به کار پرداختند و لیاقت و کاردانی خود را برای گروهی از سرپرستان آشکار کردند، به مقام بالاتر دست خواهند یافت. به‌عبارت دیگر، تازه‌واردان تنها زمانی از نردبان ترقی بالا خواهند رفت که اولاً، در بخش‌های مختلف آن فعالیت کرده باشند، و ثانیاً موافقت همگانی را در زمینه شایستگی شغلی به دست آورده باشند.
هدی✌

حجم

۱۷۱٫۶ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۳

تعداد صفحه‌ها

۲۵۵ صفحه

حجم

۱۷۱٫۶ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۳

تعداد صفحه‌ها

۲۵۵ صفحه

قیمت:
۱۵,۰۰۰
۷,۵۰۰
۵۰%
تومان