بریده‌های کتاب اسطوره و واقعیت
کتاب اسطوره و واقعیت اثر میرچا الیاده

کتاب اسطوره و واقعیت

اسطوره یک نوع تاریخ مقدس را حکایت می‌کند و واقعه‌ای را بازگو می‌کند که در زمان ازلی آغازین یا همان زمان اساطیری «آغازها» رخ داده بود. به عبارت دیگر، اسطوره توضیح می‌دهد که چگونه به‌واسطه اَعمال موجودات فوق طبیعی، واقعیتی به وجود آمد، چه کل واقعیت یا همان جهان هستی و کائنات باشد و چه فقط بخشی از واقعیت ـــ مثلاً یک جزیره، گونه‌ای از گیاهان، نوع خاصی از رفتار انسانی، رسم یا آیینی رایج. پس اسطوره همیشه روایتی از یک «آفرینش» است و روایت می‌کند که چگونه چیزی ایجاد شد و به وجود آمد. اسطوره فقط چیزی را تعریف می‌کند که واقعاً رخ داده و خود را کاملاً آشکار ساخته است. نقش‌آفرینان در اسطوره‌ها، موجودات فوق طبیعی هستند
silent
اسطوره‌ها نباید تعریف شود مگر در طی دوره زمان مقدس (معمولاً در پاییز یا زمستان است و فقط در شب). این رسم حتی میان اقوامی که از مرحله فرهنگ ابتدایی عبور کرده‌اند هم باقی مانده است.
محسن
نیازی به بررسی ماهیت سیاسی، اجتماعی و اقتصادی این جنبش‌ها نیست، چون به قدر کافی آشکار است. اما اقتدار، نفوذ و خلاقیت آن‌ها فقط به این عوامل اجتماعی ـ اقتصادی مربوط نمی‌شود. این‌ها جنبش‌هایی دینی هستند. هواداران و پیروان آن‌ها در انتظار پایان جهان نشسته‌اند و فرارسیدن آن را رسماً اعلام می‌کنند تا به وضعیت اقتصادی و اجتماعی بهتری دست یابند ـــ اما بیش از همه به این خاطر است که آرزوی آفرینش دوباره و بازسازی جهان و بازگشت سعادت بشری را در سر می‌پرورانند. آن‌ها سخت مشتاق مال و اموال دنیوی هستند ـــ اما ضمناً آرزومند بی‌مرگی و جاودانگی، آزادی، رستگاری و سعادت بهشتی هم هستند. پایان جهان از دید آن‌ها شرط اصلی برای برپایی نوعی از حیات بشری است که سرشار از سعادت و خوشی و همراه با کمال و جاودانگی خواهد بود.
Behrouz
اسطوره یک نوع تاریخ مقدس را حکایت می‌کند و واقعه‌ای را بازگو می‌کند که در زمان ازلی آغازین یا همان زمان اساطیری «آغازها» رخ داده بود. به عبارت دیگر، اسطوره توضیح می‌دهد که چگونه به‌واسطه اَعمال موجودات فوق طبیعی، واقعیتی به وجود آمد، چه کل واقعیت یا همان جهان هستی و کائنات باشد و چه فقط بخشی از واقعیت ـــ مثلاً یک جزیره، گونه‌ای از گیاهان، نوع خاصی از رفتار انسانی، رسم یا آیینی رایج. پس اسطوره همیشه روایتی از یک «آفرینش» است و روایت می‌کند که چگونه چیزی ایجاد شد و به وجود آمد. اسطوره فقط چیزی را تعریف می‌کند که واقعاً رخ داده و خود را کاملاً آشکار ساخته است. نقش‌آفرینان در اسطوره‌ها، موجودات فوق طبیعی هستند. آن‌ها عمدتاً به‌خاطر کارهایی که در دوران رازآمیز و فراتر از تجربه و شناخت بشری در «زمان‌های آغازین» انجام داده‌اند شناخته می‌شوند. به این ترتیب است که اسطوره‌ها عملکرد آفرینش‌گر خود را آشکار می‌سازند و تقدس (یا صرفاً «فوق طبیعی بودن») کارها و نتیجه عملکردشان را نشان می‌دهند.
محمد طاهر پسران افشاریان
اسطوره در فرهنگ ابتدایی نقش یا کارکردی لازم و حیاتی را تحقق می‌بخشد: ایمان و اعتقاد را بیان می‌کند، توسعه می‌دهد و تدوین و تنظیم می‌کند؛ اصول اخلاقی را حفظ و تقویت و تحمیل می‌کند؛ کارآیی آداب و مناسک آیینی را تأیید و تضمین می‌کند و حاوی قواعدی عملی برای هدایت انسان است.
Hana
اسطوره یک واقعیت فرهنگی فوق‌العاده پیچیده است که می‌توان از دیدگاه‌های مختلف و مکمل یکدیگر با آن برخورد و آن را تعریف کرد.
Hana
... اگر گاوها و اسب‌ها یا شیرها می‌توانستند با دست‌شان نقاشی کنند و مانند انسان‌ها مجسمه بسازند، آن‌وقت اسب‌ها خدایان‌شان را به‌شکل اسب‌ها نقاشی می‌کردند و گاوها به‌شکل گاوها و هر کدام‌شان پیکر خدایان را به‌شکل پیکر خود می‌ساختند.
Behrouz
همه می‌دانند که از زمان گزنوفانس (حوالی ۵۶۵-۴۷۰ ق‌م) اولین کسی که تعاریف و تعابیر «اساطیری» از الوهیت را که هومر و هسیود به کار گرفته بودند مورد انتقاد قرار داد و مردود دانست ــ به بعد، یونانیان دائماً به خالی کردن میتوس یا اسطوره از همه ارزش‌های دینی و فوق طبیعی ادامه دادند. میتوس هم در تقابل با لوگوس] کلمه، سخن منطقی [و هم بعدها در تقابل با هیستوریا] تاریخ، داستان واقعی[، سرانجام معنای «آنچه نمی‌تواند وجود واقعی داشته باشد» به کار گرفته شد. در کنار آن، فرهنگ یهودی مسیحی هم بر هر آنچه که در کتاب مقدس («عهد عتیق» و «عهد جدید») توجیه یا تأیید نشده بود، مهر «دروغ» و «توهم باطل» کوبید.
محمد طاهر پسران افشاریان
به‌طور کلی باوری وجود دارد مبنی بر امکان داشتن بازیابی یا دوباره دست یافتن به «مبدأ» یا «آغاز» مطلق ـــ که تلویحاً مستلزم براندازی و نابودی نمادین جهان قدیمی است.
Hana
این‌طور به نظر می‌رسد که در اندیشه جوامع ابتدایی، عمر و زندگی انسان‌ها نمی‌تواند اصلاح یا تعمیر شود بلکه فقط می‌تواند از طریق بازگشت به منابع و سرچشمه‌ها، از نو ساخته و بازآفرینی شود.
Hana

حجم

۲۷۸٫۶ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۳

تعداد صفحه‌ها

۲۴۸ صفحه

حجم

۲۷۸٫۶ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۳

تعداد صفحه‌ها

۲۴۸ صفحه

قیمت:
۱۱۰,۰۰۰
۵۵,۰۰۰
۵۰%
تومان
صفحه قبل
۱
۲صفحه بعد