بهترین جملات زیبا و معروف از کتاب فاطمه نگین جهان و جنان | صفحه ۲ | طاقچه
کتاب فاطمه نگین جهان و جنان اثر محمدرضا رمزی اوحدی

بریده‌هایی از کتاب فاطمه نگین جهان و جنان

امتیاز:
۴.۰از ۲ رأی
۴٫۰
(۲)
امام صادق (ع) فرموده است: » اگر خدای متعال امیرالمؤمنین (ع) را خلق نمی‌کرد، در تمام زمین، انسانی که همتا و شایسته همسری با حضرت فاطمه (س) را داشته باشد، یافت نمی‌شد».
sadeghi
علی برای نماز به مسجد رفت و در راه اعرابی را دید که شترش را می‌فروخت. اعرابی علی را که دید، گفت: یا اباالحسن! این شتر را می‌فروشم، بخر. علی گفت: نمی‌توانم؛ زیرا پولی ندارم. اعرابی گفت: به تو فروختم تا وقتی که غنیمتی یا عطایی از بیت‌المال به تو برسد. علی آن شتر را به شصت درهم خرید. در همین حال اعرابی دیگری نزد وی آمد وگفت: یا علی! این شتر به من فروشی؟ گفت: آری، می‌فروشم. اعرابی گفت: چند می‌فروشی؟ علی گفت: هر چقدر که تو بخواهی. اعرابی گفت: آن را صد و بیست درهم می‌خرم. علی نیز ان را فروخت و به خانه برگشت و به فاطمه گفت: این شصت درهم را که بهای شتر است، به اعرابی می‌دهم و شصت درهم دیگر را خود استفاده می‌کنیم. سپس از خانه خارج شد تا آن اعرابی را پیدا کند. در راه رسول‌خدا را دید. رسول‌خدا گفت: یا علی کجا می‌روی؟ علی جریان را گفت. رسول‌خدا با شادی به او را بشارت داد و گفت: یاعلی! آن اعرابی، جبرئیل بود که فروخت و میکائیل بود که خرید و آن شتر، ناقه‌ای از ناقه‌های بهشت و این، آن قرضی بود که تو در راه خدا به آن درویش دادی و او را شادمان کردی».
S
در روایتی در معنای آیه إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِکتَهُ یصَلُّونَ عَلَی النَّبِی یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِیمًا؛ «خدا و فرشتگانش بر پیامبر درود می‌فرستند، ای اهل ایمان بر او درود فرستید و به فرمانش، به‌خوبی گردن نهید»، آمده است که کعب‌بن عجزهًْ به عبدالرحمن‌بن ابی‌لیلی گفت: آیا هدیه‌ای که از رسول‌خدا (ص) شنیدم، به تو اهدا نکنم؟ ابن ابی‌لیلی گفت: به من اهدا کن. پس او گفت: از رسول‌خدا (ص) سؤال کردیم که معنای سلام را [درباره تو] دانسته‌ایم، ولی می خواهیم بدانیم صلوات بر شما اهل‌بیت (ع) چگونه است؟ رسول خدا (ص) به ما یاد داد که بگویید: «اللهم صل علی محمد و آل محمد کما صلّیت علی ابراهیم و آل ابراهیم انک حمید مجید».
سیّد جواد
سوره عنکبوت: آیه ۱: «امتحان بزرگ مسلمانان» از امام علی، نقل شده است: وقتی آیه المأَحَسِبَ النَّاسُ أَن یتْرَکوا أَن یقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَا یفْتَنُونَ؛ «الف، لام، میم، آیا مردم پنداشتند که تا گفتند: ایمان آوردیم، رها می‌شوند و مورد آزمایش قرار نمی‌گیرند؟» نازل شد، به رسول‌الله (ص) گفتم: یا رسول‌الله! این چه فتنه‌ای است؟ رسول‌خدا (ص) فرمود: «یا علیّ! انّک مبتلیً و مبتلیً به؛ یاعلی! آزمایشی است که برای تو و مردم (بعد از من) پیش می‌آید». در حقیقت رسول‌خدا (ص) به حوادث پس از ارتحالش و مورد ستم قرار گرفتن حضرت زهرا (س) و محروم شدن امام علی (ع) از حق خویش اشاره کرد.
سیّد جواد
از جابربن عبدالله انصاری نیز نقل شده است که از رسول‌خدا (ص) روایت کرده است: «انّما سمّیت ابنتی فاطمهًْ، لانّ الله – عزّوجلّ- فطمها و فطم احبها عن النّار؛ دخترم به این دلیل فاطمه نامیده شده است که خداوند عزوجل او و دوستدارانش را از آتش به دور داشته است».
sadeghi
رسول‌خدا (ص) فرمود: «صلوات ناقص بر من نفرستید». اصحاب پرسیدند: یا رسول! الله صلوات ناقص چیست؟ فرمود: «این‌که بگویید: اللّهم صل علی محمد و کلمه «آل» مرا به آن اضافه نکنید؛ بلکه باید بگویید: اللّهم صل علی محمد و آل محمد».
sadeghi
«روزی علی به خانه آمد؛ در حالی که حسن و حسین می‌گریستند. علی علت گریه آنان را پرسید و فاطمه گفت: یا علی! بچه‌ها گرسنه‌اند و از روز گذشته تاکنون هیچ چیز نخورده‌اند. علی به دیگی که بر سر آتش بود، اشاره کرد و گفت: در این دیگ چیست؟ فاطمه گفت: چیزی جز آب نیست که آن را برای دل‌خوشی فرزندان‌مان بر آتش نهادم تا فکر کنند که برایشان چیزی می‌پزم. علی ناراحت شد و عبایی را که در خانه داشت، به بازار برد و شش درهم فروخت و غذایی تهیه کرد. در راه صدای سائلی را شنید که می‌گفت: «مَن یُقرِضُ اللهَ یَجِدَهُ مَلِیّاً وَفِیّا». پس غذایی را که خریده بود، به وی داد و به خانه آمد و جریان را برای فاطمه گفت. فاطمه نیز گفت: گوارا باد بر تو یا اباالحسن، که توفیق نیکی یافتی و تو همیشه با خیر بوده‌ای.
S
پیامبر (ص) هیچ یک از همسرانش را هم‌چون حضرت خدیجه (س) ستایش نکرد. حضرت، خدیجه (س) را این چنین ستود که همراه با فاطمه (س)، برترین زنان بهشت‌اند و چهار نفر سرور بانوان‌اند که خدیجه از جمله آن‌هاست. هم‌چنین در حدیثی دیگری فرمود: او را بر جویی از جویبارهای بهشت در خانه‌ای از نی می‌بینم که بیهودگی و رنج در آن جایی ندارد. عایشه نیز گفته است: «هرگاه پیامبر خدا (ص) خدیجه را یاد می‌کرد، از ستایش او و استغفار برای وی خسته نمی‌شد».
sadeghi
از پیامبر (ص) نقل کرده که فرمود: چهار زن‌اند که بهترین زنان بوده‌اند: مریم دختر عمران، آسیه دختر مزاحم، خدیجه دختر خویلد و فاطمه دختر محمد (ص) و برترین آنان در عالم، فاطمه است».
sadeghi
اهدِنَا الصِّرَاطَ المُستَقِیمَ؛ «خدایا ما را به راه راست هدایت فرما». از امام علی (ع) در تفسیر این آیه شریفه فرموده است: «بی‌شک صراط مستقیم، محبت ما اهل‌بیت (ع) است».
sadeghi

حجم

۰

سال انتشار

۱۳۹۴

تعداد صفحه‌ها

۲۸۰ صفحه

حجم

۰

سال انتشار

۱۳۹۴

تعداد صفحه‌ها

۲۸۰ صفحه