بهترین جملات زیبا و معروف از کتاب چرا ملت ها شکست می خورند؟ | صفحه ۵ | طاقچه
۳٫۰
(۳۸۵)
ما در جهانی نابرابر زندگی می‌کنیم. تفاوت‌هایی که میان کشورها وجود دارد، همانند تفاوت‌های موجود میان دو نیمهٔ شهر نوگالس است؛ اما در مقیاسی بزرگتر. در کشورهای ثروتمند مردم سالم‌ترند، بیشتر عمر می‌کنند و بسیار بهتر آموزش می‌بینند. آنها به طیفی از تسهیلات و گزینه‌ها، از تعطیلات گرفته تا مسیرهای شغلی، دسترسی دارند که مردم کشورهای فقیر آنها را در خیال می‌بینند. در کشورهای مرفه مردم در جاده‌هایی بدون دست‌انداز رانندگی می‌کنند و در خانه از توالت، برق و آب جاری بهره‌مندند. آنها نوعاً دولت‌هایی دارند که خودسرانه اقدام به بازداشت و آزارشان نمی‌کند، بلکه خدماتی از قبیل آموزش، سلامت، راه، نظم و قانون ارائه می‌دهد. هم‌چنین در این سرزمین‌ها این واقعیت قابل توجه است که شهروندان در انتخابات دارای حق رأی هستند و در جهت‌گیری سیاسی کشورشان مؤثرند.
وحید
در صورت وجود کثرت‌گرایی، هیچ گروهی نمی‌خواهد یا جرأت نمی‌کند گروه دیگر را از قدرت ساقط کند. زیرا از این‌که قدرت خودش نیز متعاقباً با چالش روبرو شود، در هراس است
Azar
علت اجرای نادرست سیاست‌های اقتصادی و شکست کشورها در نیل به توسعه در یک کلمه نهفته است: دوراهی سیاستمدار: حفظ کارایی یا حفظ حکومت گروه خاص.
وحید
با تهدید به مرگ می‌توان کسی را به کارخانه فرستاد ولی نمی‌توان او را به تفکر و خلق ایده‌های خوب مجبور کرد.
marz.fa
کشورها به دلیل جغرافیا یا فرهنگ‌شان دچار دولت‌های از کار افتاده نمی‌شوند، بلکه به دلیل میراثی از نهادهای استثماری که قدرت و ثروت را در دستان کسانی متمرکز می‌سازد که اداره حکومت را برعهده دارند و راه را برای ناآرامی، ستیز و جنگ داخلی می‌گشایند به این وضع گرفتار می‌آیند.
narjes.nmD
در الگویی که رابرت میشلز جامعه‌شناس از آن به‌عنوان قانون آهنین اندک‌سالاری نام می‌برد، سرنگونی یک رژیم مبتنی بر نهادهای استثماری خبر از ورود مجموعهٔ جدیدی از اربابان برای بهره‌برداری از همان مجموعه نهادهای استثماری ویرانگر دارد.
narjes.nmD
در نظام‌هایی که دارای نهادهای استثماری هستند، قدرت گرانبها است، چرا که نظارتی بر آن اعمال نمی‌شود و ثروت اقتصادی به همراه می‌آورد.
narjes.nmD
شکل‌گیری نهادهای اقتصادی فراگیر تنها محتاج وجود بازارها نیست، بلکه نیازمند بازارهای فراگیری است که زمین بازی تراز و فرصت‌های اقتصادی برابر در اختیار اکثریت مردم بگذارد.
narjes.nmD
تغییر تدریجی هم‌چنین خطر ورود ماجراجویانه به حیطه‌های ناشناخته را منتفی می‌ساخت. سرنگونی خشونت‌بار یک نظام بدین معنا بود که باید چتری کاملاً جدید به جای آن‌چه از بین می‌رفت، افراشته شود. این وضع در مورد انقلاب فرانسه صدق می‌کند که اولین تجربه‌اش از دموکراسی منجر به «ترور» و دو مرتبه بازگشت نظام سلطنتی شد.
narjes.nmD
برابری در مقابل قانون مهمترین مفهوم از حاکمیت قانون است
narjes.nmD
تاریخ مملو از انقلاب‌ها و جنبش‌های براندازانه‌ای است که یک استبداد را جایگزین استبدادی دیگر کرده‌اند
marz.fa
سیاستمدار می‌داند که کارایی بیشتر به معنای رفاه بیشتر مردم و حتی مالیات بیشتر است، اما این کارایی مقدمات و نتایجی سیاسی دارد که برای سیاستمدار ممکن است پرهزینه باشد. سیاستمداران بر سر این دو راهی عموماً ترجیح می‌دهند که اقتصاد و سیاست را به گروهی معدود واگذار کنند، گروهی که حافظ منافع سیاسی آنها باشند. این مسیر همان اندک‌سالاری یا الیگارشی است.
Ghazal Hashemi
اگر مردم برای تامین منافع شخصی خود به همکاری گروهی دست بزنند همبستگی میان آنها تقویت می‌شود و نه تنها منافع مادی آنها، که قدرت اجتماعی‌شان نیز افزایش می‌یابد.
behmorad
فرادستانی که می‌توانند امنیت جامعه را تامین کنند یا به خطر بیندازند صاحب رانت‌های اقتصادی خواهند بود.
behmorad
مسئله اقتصادی همه کشورهای در حال توسعه مهار الیگارشی است.
behmorad
توسعه در یک کلمه نهفته است: دوراهی سیاستمدار: حفظ کارایی یا حفظ حکومت گروه خاص.
behmorad
کتاب‌ها اندیشه‌ها را منتشر می‌کنند و استیلا بر مردم را بسیار مشکل می‌سازند. برخی از این اندیشه‌ها راه‌های جدید و ارزشمندی برای رشد اقتصادی ارائه می‌دهند، ولی بقیه می‌توانند براندازانه باشند و وضعیت موجود سیاسی- اجتماعی را به چالش بکشند. کتاب‌ها هم‌چنین قدرت کسانی را که بر دانش شفاهی حکم می‌رانند تضعیف خواهند کرد، زیرا آن دانش را به راحتی در اختیار هرکسی که سواد داشته باشد می‌گذارند. در سرزمین‌هایی که علم در انحصار فرادستان بود این امر وضعیت موجود را به خطر می‌انداخت و متزلزل می‌کرد. سلاطین عثمانی و نظام دینی از تخریب خلاقی که پیش می‌آمد می‌ترسیدند. راه‌حل آنها ممنوعیت چاپ بود. انقلاب صنعتی برهه‌ای سرنوشت‌ساز
نظری فر
بومیان در قبال منتی که اسپانیایی‌های موسوم به «انکومندرو » به دلیل مشرف کردن آنان به دین مسیحیت بر گردن‌شان داشتتند، موظف بودند هدایا و یا نیروی کار رایگان در اختیار او قرار دهند.
∞ مه‍سا ∞
مصر درگذشته انقلاب‌هایی را تجربه کرده است که هیچ چیز را تغییر ندادند. زیرا آنانی که بنای این انقلاب‌ها را برافراشتند صرفاً زمام امور را از چنگ پیشینیان خود درآوردند و دوباره نظامی مشابه ایجاد کردند.
∞ مه‍سا ∞
در کشورهایی مانند آرژانتین هرچند شهروندان در برهه‌های متعددی قدرت را از فرادستان می‌گیرند و دموکراسی موقت برقرار می‌شود، اما پس از هر انقلابی حذف بخش‌هایی از فرادستان آغاز می‌شود، تا آن که نظام به مونارشی تغییر شکل می‌دهد و سپس سرکوب شهروندان عادی آغاز می‌شود. این سرکوب و حذف با تکیه بر نیروی امنیتی صورت می‌گیرد.
∞ مه‍سا ∞

حجم

۲٫۶ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۳

تعداد صفحه‌ها

۶۶۴ صفحه

حجم

۲٫۶ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۳

تعداد صفحه‌ها

۶۶۴ صفحه

قیمت:
۹۴,۷۵۰
تومان