بهترین جملات زیبا و معروف از کتاب کی بود کی بود؟ | صفحه ۱۲ | طاقچه
کتاب کی بود کی بود؟ اثر کرول توریس

بریده‌هایی از کتاب کی بود کی بود؟

۴٫۴
(۵۷)
آنچه ما... با خیال راحت اسمش را حافظه می‌گذاریم... در واقع شکلی از داستان‌گویی است که بی‌وقفه در ذهن جریان دارد و اغلب وقتی تعریفش می‌کنیم تغییر می‌کند. ویلیام مکسول، نویسنده، ویراستار و خاطره‌نویس
AmirMasoud
همه فکر می‌کنند باهوش و منطقی هستند و به همین دلیل می‌دانند چرا فلان انتخاب را کرده‌اند، بنابراین خوششان نمی‌آید که دلیل واقعی اعمالشان را برایشان شرح دهی.
AmirMasoud
وقتی متوجه شدیم تعصب در خدمت توجیه اعمال خودمان است، آن‌وقت بهتر می‌فهمیم چرا نمی‌شود برخی تعصبات را ریشه‌کن کرد. این تعصبات به افراد امکان می‌دهد که از مهم‌ترین هویت‌های اجتماعی‌شان ــ نژاد، مذهب، و جنسیتشان‌ــ دفاع و آنها را توجیه کنند، و درعین‌حال تناقض میان «من آدم خوبی هستم» و «واقعا چشم دیدن این گروه از آدم‌ها را ندارم» را کاهش می‌دهد. خوشبختانه از این راه می‌توانیم بفهمیم که تعصبات تحت چه شرایطی کاهش می‌یابند. وقتی رقابت اقتصادی فروکش می‌کند، وقتی آتش‌بس می‌شود، وقتی همه کسانی که در حرفه‌ای مشغول به کارند از یک قماش می‌شوند، وقتی آنها برایمان آشنا و خودمانی می‌شوند، وقتی ما در موقعیتی قرار می‌گیریم که می‌فهمیم آنها چندان هم با ما تفاوت ندارند.
ziiinat
ما به کلیشه‌هایی متوسل می‌شویم تا رفتارهایی را توجیه کنیم که در غیاب کلیشه‌ها ما را از خودمان یا کشوری که در آن زندگی می‌کنیم بیزار می‌سازند.
ziiinat
به لطف نقاط کور ذهنمان که محافظ خودپرستی‌هایمان هستند، فکر می‌کنیم امکان ندارد ما آدم متعصبی باشیم و احساسات غیرمنطقی و بدخواهانه داشته باشیم، و هر گونه تفکر منفی‌مان نسبت به گروه‌های دیگر کاملاً موجه است؛ تنفر ما پایه و اساسی منطقی دارد. این تنفر گروه مقابل است که باید سرکوب شود. ما نیز، مانند آن یهودیان حسیدی که بر درِ «غیرمتعصبان» موزه مدارا می‌کوبیدند، نسبت به تعصبات خودمان کور هستیم.
ziiinat
تعصبات ذاتی ما هم «از دو وجه مهم شبیه توهمات بصری رانندگان است. این تعصبات باعث می‌شوند که از داده‌های موجود نتایج اشتباهی بگیریم، و حتی وقتی متوجه می‌شویم کلکشان را خورده‌ایم باز هم از بین نمی‌روند.» نمی‌توانیم از نقاط کور روانی خود دوری کنیم، اما اگر از آنها بی‌اطلاع بمانیم ممکن است ندانسته بی‌احتیاط شویم، یا روی خط قرمزهای اخلاقی پا بگذاریم و تصمیم‌های احمقانه بگیریم.
ziiinat
همه ما همان‌قدر از نقاط کور ذهنمان بی‌اطلاعیم که ماهی از آبی که در آن شنا می‌کند، اما کسانی که در آب برتری و رفاه زندگی می‌کنند انگیزه بیشتری برای غافل ماندن از این نقاط دارند.
ziiinat
ما قضاوت‌های خودمان را کمتر از قضاوت‌های دیگران متعصبانه می‌دانیم و خودمان را نسبت به دیگران آدم‌های مستقل‌تری می‌بینیم. یکی از دلایلش این است که ما برای ارزیابی تفکرات و احساساتمان به درون‌نگری و تحلیل‌هایی که از خودمان داریم اتکا می‌کنیم، ولی هیچ راهی برای اطلاع از تفکرات دیگران در دست نداریم. همچنین وقتی به درون خودمان مراجعه می‌کنیم و نگاهی به روح و قلبمان می‌اندازیم، نیاز به اجتناب از ناهماهنگی متقاعدمان می‌کند که بهترین و خیرترین نیات را داریم.
ziiinat
داشتن دو باور متناقض در آن واحد به معنی راه دادن به پوچی و بی‌معنایی است
mr mazyar

حجم

۳۰۱٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۴۰۱ صفحه

حجم

۳۰۱٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۴۰۱ صفحه

قیمت:
۱۲۰,۰۰۰
تومان
صفحه قبل۱
...
۱۱
۱۲
صفحه بعد