بریده‌های کتاب سواستپول
کتاب سواستپول اثر لئو تولستوی

کتاب سواستپول

از این جنگ و کشتارها، از این خونریزی و بی‌رحمی‌ها، چه نتیجه‌ای حاصل می‌شود؟ آیا دوره‌ی درندگی و بی‌رحمی افراد بشری تا کی ادامه خواهد داشت؟ آیا آنها نمی‌خواهند، این طومار بدبختی و بیچارگی و درماندگی و دریوزگی‌ها را در هم پیچند؟ آیا پایانی بر این راه آدم کشی و ستمگری‌ها وجود ندارد؟
پویا پانا
جنگ عبارت از: به صدا در آوردن طبل و چنگ و در اهتزاز درآوردن پرچم‌ها و جست و خیز اسب‌ها نیست. بلکه، جنگ پیکی است حامل خونریزی، غم و رنج و بدبختی، درماندگی و دریوزگی و سرانجام آن مرگ و ویرانی خواهد بود.
فاطمه ^-^
رفتم به سر تربت محمود غنی گفتم که چه برده‌ای زدنیای دنی گفتا که دو گز زمین و ده گز کرباس تو نیز همین بری اگر صد چو منی (مولانا افضل‌الدین کاشانی)
مریم
آیا حل قضایا جز با جنگ ممکن نیست؟ چرا آنها فقط به خاطر یک دلیل احمقانه با شعله‌ور کردن آتش جنگ این همه جنایات بی‌شمار را مرتکب می‌شوند، گویی آنها فکر می‌کنند که ما دیوانه‌ایم و ما نیز فکر می‌کنیم که آنها دیوانگانی بیش نیستند و با همین دلایل هم خود را قانع می‌سازیم.
پویا پانا
یعنی راه نجات از چهار حقیقت تشکیل می‌یافت. حقیقت اول اینکه: جمیع مردم در معرض مصائب و آلام هستند. حقیقت دوم اینکه: علت بروز مصائب هواهای نفسانی است. حقیقت سوم اینکه: برای نجات از مصائب، باید در کوتاهی آرزوهای نفسانی کوشید. حقیقت چهارم اینکه: برای پاکی هوای نفسانی چهار عمل ضروری است.
ددد
مرگ. آری، باید به انتظارت باشیم.
پویا پانا
آیا مردم زمان ما فقط به سه دسته تقسیم شده‌اند؟ دسته اول: آنهایی که از چیزهای بی‌فایده به جای حقایق بزرگ استقبال می‌کنند و به عقاید پوچ گرویده و جز هدایای اختیاری ـ برحسب طرز تفکرشان ـ قادر به تقدیم چیزهای دیگری نیستند. دسته دیگر: کسانی که جز اعطاء چیزهای ناراحت‌کننده و اجتناب‌ناپذیر کار دیگری ندارند و دسته سوم: آن کسانی که نانجیبانه برای اسارت و بردگی مردم بی‌پناه و مظلوم پیوسته در تلاشند.
پویا پانا
به چه دلیل از کشتن دشمن خودداری می‌ورزید؟ آری، باید بکشید تا کشته نشوید، اما از طرف دیگر وجدان و عواطف انسانی به شما اجازه کشتار نمی‌دهد. در این افکار غوطه‌ور هستید که سربازی در مقابل چشمان شما در میان گل و لای به خون خود در می‌غلطد و خون گرم وی با گل چسبنده‌ی زمین در هم آمیخته شده و ماده عجیبی را به وجود می‌آورد.
فاطمه ^-^
آلام و رنج‌های ما از گرسنگی، عشق، خشم و ترس نیست، بلکه ناشی از همین جسم ما است. زیرا همین جسم منشاء گرسنگی عشق و خشم و ترس آدمی است.
behruzpcr5
راستی بدی را با بدی نمی‌توان جبران کرد، این تجربه به من آموخت که مردم اگر بخواهند بدی را با زور و جبر از میان بردارند، آتش آن را تیزتر خواهند کرد و خرمن هستی یکدیگر را می‌سوزانند.
ددد

حجم

۲۱۲٫۸ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۴

تعداد صفحه‌ها

۲۷۲ صفحه

حجم

۲۱۲٫۸ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۴

تعداد صفحه‌ها

۲۷۲ صفحه

قیمت:
۴۹,۰۰۰
تومان
صفحه قبل
۱
۲صفحه بعد