بهترین جملات زیبا و معروف از کتاب رفتار | صفحه ۱۲ | طاقچه
کتاب رفتار اثر رابرت ام. ساپولسکی

بریده‌هایی از کتاب رفتار

۳٫۱
(۲۴)
وقتی سرمایهٔ اجتماعی (به دلیل نابرابری) کاهش می‌یابد، میزان استرس روان‌شناختی افراد افزایش پیدا می‌کند. حجم عظیمی از تحقیقات به بررسی این موضوع می‌پردازند که چگونه چنین استرسی که ناشی از نبودِ کنترل، پیش‌بینی‌ناپذیری، نداشتن راهی برای تخلیهٔ احساس درماندگی و فقدان حمایت اجتماعی است، به طور مداوم واکنش‌های استرس‌زا را فعال می‌کند و همان‌طور که در فصل ۴ دیدیم، سلامت افراد را به شکل‌های مختلف به خطر می‌اندازد.
shahram naseri
در مطالعه‌ای که روی کارمندان یک بانک چندملیتی از سراسر جهان تمرکز داشت این سؤال مطرح شده بود: مهم‌ترین دلیل برای کمک به یک فرد چیست؟ جواب آمریکایی‌ها این بود که آن شخص باید قبلاً به آن‌ها کمک کرده باشد، جواب چینی‌ها این بود که آن شخص باید رتبهٔ بالاتری از آن‌ها داشته باشد و جواب اسپانیایی‌ها نیز این بود که آن فرد باید دوست یا آشنای آن‌ها باشد. [۱۲]
shahram naseri
اینکه ما به دنبال عملکرد یک ژن خاص باشیم، کار بیهوده‌ای است؛ ما فقط می‌توانیم عمکلرد ژن را در محیط خاص بررسی کنیم. این موضوع به طرز شگفت‌انگیزی توسط عصب‌شناسی به نام دونالد هب خلاصه شده است: اینکه بگوییم چیزهایی مانند ویژگی الف بیشتر تحت تأثیر طبیعت هستند تا پرورش، درست نیست. اینکه بگوییم مساحت یک مستطیل بیشتر تحت تأثیر طول آن است تا عرض آن نیز منطقی نیست. بهتر است بفهمیم که طول یا عرض، کدامیک بیشترین تغییرپذیری را در جمعیت مستطیل‌ها توضیح می‌دهد، اما نه یک مستطیل تنها!
shahram naseri
وقتی ژنی را فقط در یک محیط مطالعه کنید، طبق تعریف، توانایی تشخیص عملکرد متفاوت آن در محیط‌های دیگر را از بین برده‌اید (اگر محیط‌های دیگر ژن را به طور متفاوتی تنظیم کنند). بنابراین شما عملاً اهمیت سهم ژنتیکی را بیشتر جلوه داده‌اید. هنگام مطالعهٔ یک خصیصه، هرچه محیط‌های بیشتری در دسترس باشند، اثرات محیطی جدیدتری آشکار خواهند شد که امتیاز وراثت‌پذیری را کاهش می‌دهند.
shahram naseri
تقریباً تمامی سروتونین در یک ناحیهٔ مغزی (۵۶) ساخته می‌شود که خروجی‌هایی به مظنون‌های همیشگی دارد؛ تگمنتوم، آکومبنس، PFC و آمیگدال، که در آنجا سروتونین اثرات دوپامین را در رفتار هدفمند افزایش می‌دهد. [۱۰۹]
shahram naseri
مثال دیگری از آنچه در هنگام آسیب قشر پیشانی رخ می‌دهد، در دمانس پیشانی-گیجگاهی (FTD) مشاهده می‌شود که با آسیب به قشر پیشانی شروع می‌شود. جالب اینجاست که اولین نورون‌هایی که کشته می‌شوند همان نورون‌های اسرارآمیز فون اکونومو هستند که مخصوص نخستی‌ها، فیل‌ها و وال‌سانان هستند. [۵۳] افراد مبتلا به FTD چه خصوصیاتی دارند؟ آن‌ها مهارگسیختگی رفتاری و رفتارهای نامناسب اجتماعی از خود نشان می‌دهند. همچنین، فقدان احساس و نبود رفتار آغازگر در آن‌ها وجود دارد که نشان‌دهندهٔ این واقعیت است که "تصمیم‌گیرنده" در حال نابودی است. (۳۷)
shahram naseri
بین انسان‌ها، هرچه شبکهٔ اجتماعی یک فرد بزرگ‌تر باشد (اندازه‌گیری بر اساس تعداد افراد مختلفی که پیامک برایشان ارسال می‌شود)، منطقهٔ فرعی PFC بزرگ‌تر است (با من همراه باشید، توضیح خواهم داد). [۵۱] این موضوع جالب است، اما نمی‌توانیم بگوییم که این ناحیهٔ بزرگ در مغز باعث اجتماعی شدن می‌شود یا برعکس (با فرض وجود علیت).
shahram naseri

حجم

۲٫۴ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۲

تعداد صفحه‌ها

۷۸۴ صفحه

حجم

۲٫۴ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۲

تعداد صفحه‌ها

۷۸۴ صفحه

قیمت:
۱۴۹,۰۰۰
۷۴,۵۰۰
۵۰%
تومان
صفحه قبل۱
...
۱۱
۱۲
صفحه بعد