بهترین جملات زیبا و معروف از کتاب در سنگر آزادی | طاقچه
کتاب در سنگر آزادی اثر فریدریش فون هایک

بریده‌هایی از کتاب در سنگر آزادی

انتشارات:نشر ماهی
امتیاز:
۳.۵از ۴ رأی
۳٫۵
(۴)
چرا فرومایه‌ترین عناصر در صدر می‌نشینند هر قدرتی فاسد می‌کند؛ قدرت مطلقْ مطلقاً فاسد می‌کند. لرد اَکتن
MEHRAN
عواطف و احساسات ما هنوز تحت استیلای غرایز متناسب با پیروزی در گروههای کوچک نخجیرگر است، ولی آنچه بر سنت زبانی ما حکومت می‌کند ادای تکلیف به «همسایگان» و دیگر اعضای قبیله است و هنوز بیگانگان را عمدتاً خارج از حوزه مسؤولیتها و تعهدات اخلاقی خویش می‌دانیم.
MEHRAN
تلاش در راه برابری با توسل به اقتصادهای هدایت‌شده فقط می‌تواند به نوعی نابرابری تحمیلی ــ یعنی تعیینِ همراه با تحکم منزلت و مقام هر فرد در سلسله‌مراتب جدید ــ بینجامد، و بیشتر ارکان انسان‌دوستانه اخلاقیات ما، مانند احترام به جان انسانها و به ضعفا و عموماً به فرد، از میان خواهد رفت.
MEHRAN
برای اینکه کسی در اداره دولت توتالیتر دستیار مفیدی باشد، پذیرفتن توجیهات ظاهرفریب اعمال پلید کفایت نمی‌کند؛ چنین کسی باید اگر هدف تعیین‌شده برای او ایجاب کرد، آماده شکستن کلیه قواعد اخلاقی شناخته‌شده باشد. و از آنجا که فقط رهبر اعظم هدفها را تعیین می‌کند، کسانی که آلت دست او شده‌اند، نباید شخصاً هیچ‌گونه اعتقاد اخلاقی داشته باشند.
MEHRAN
کسانی هستند سربه‌راه و ساده‌لوح که از خودشان اعتقادات راسخ ندارند و برای پذیرفتن نظام حاضروآماده‌ای از ارزشها مستعدند، مشروط بر اینکه کسی با فریاد و بارها و بارها مطلب را به گوششان فروکند. دیکتاتور موفق به جلب پشتیبانی چنین کسانی خواهد شد. افکار مبهم و درست شکل‌نگرفته این افراد به‌آسانی تغییر می‌کند و شور و حرارت و عواطفشان زود برانگیخته می‌شود. صفوف حزب توتالیتر از اینگونه کسان پر خواهد شد.
MEHRAN

حجم

۲۲۶٫۳ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۲

تعداد صفحه‌ها

۲۵۶ صفحه

حجم

۲۲۶٫۳ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۲

تعداد صفحه‌ها

۲۵۶ صفحه

قیمت:
۶۵,۰۰۰
۴۵,۵۰۰
۳۰%
تومان
صفحه قبل
۱
صفحه بعد