بهترین جملات زیبا و معروف از کتاب از دموکراسی تا مردمسالاری دینی | طاقچه
کتاب از دموکراسی تا مردمسالاری دینی اثر صادق زیباکلام

بریده‌هایی از کتاب از دموکراسی تا مردمسالاری دینی

امتیاز:
۳.۵از ۲۰ رأی
۳٫۵
(۲۰)
نظام دموکراسی یا حکومت براساس دموکراسی بر سه اصل بنیادی استوار است: عزل و نصب حکومت توسط مردم، محدودیت قدرت حکومت به قانون، و بالاخره پاسخگو بودن و نظارت‌پذیر بودن حکومت از سوی نهادهای منتخب مردم و مستقل از حکومت.
pedram
غرب‌ستیزان امروزی همان قدر نسبت به غرب و شناخت بنیان‌های فکری و معرفتی آن بیگانه‌اند که غرب باوران عصر مشروطه بودند.
ناصری
نخستین پیش‌فرض دموکراسی که شاید بتوان آن را زیربنایی‌ترین نامید باز می‌گردد به نگاه به انسان و ذات او. در مناقشه تاریخی میان اینکه آیا انسان ذاتاً فاسد، متجاوز، ظالم، سرکش و طغیانگر و در یک کلام «گرگ» می‌باشد و یا آنکه برعکس به حق خود قانع بوده و در پی ظلم و شقاوت و فساد نبوده و به حقوق و دارایی‌های دیگران احترام گذارده و در پی تصاحب آنان برنیامده و فاقد خوی تجاوزگری می‌باشد، دموکراسی اعتقاد به دیدگاه دوم دارد. دموکراسی معتقد است که انسان ذاتاً تجاوزگر نیست بنابراین نیازی به کنترل و مراقبت ندارد. لذا نیازی به این نیست که یک نهاد قدرتمندی به نام حکومت ایجاد شود تا انسان را کنترل نموده و جلوی تجاوز و زورگویی او را نسبت به انسان‌های دیگر بگیرد.
احسان رضاپور
حکومت نه یک امر واجب، آسمانی، فوق بشری و مقدس است و نه وظیفه هدایت و ارشاد انسان را برعهده دارد و نه عهده‌دار تهذیب اخلاقی و تأمین سعادت دنیا و آخرت انسان می‌باشد. وظیفه آن صرفاً محدود می‌شود به ایجاد امنیت انسان آن هم در چارچوب قوانین و مقرراتی که خود انسان‌ها برای بهبود و آسایش زندگی‌شان وضع کرده‌اند.
احسان رضاپور
حرف اساسی من در سخنرانی‌ام آن بود که مرحوم شریعتی به دموکراسی اعتقادی نداشته.
احسان رضاپور

حجم

۱۰۵٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۴

تعداد صفحه‌ها

۱۵۵ صفحه

حجم

۱۰۵٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۴

تعداد صفحه‌ها

۱۵۵ صفحه

قیمت:
۳۰,۰۰۰
۱۵,۰۰۰
۵۰%
تومان
صفحه قبل
۱
صفحه بعد