بهترین جملات زیبا و معروف از کتاب شوهر معمولی من: دو جُستارِ فلسفی در باب روششناسیِ ساختارشکنِ کامیابی در زندگی | صفحه ۲ | طاقچه
کتاب شوهر معمولی من: دو جُستارِ فلسفی در باب روششناسیِ ساختارشکنِ کامیابی در زندگی اثر سمیرا سامانی

بریده‌هایی از کتاب شوهر معمولی من: دو جُستارِ فلسفی در باب روششناسیِ ساختارشکنِ کامیابی در زندگی

انتشارات:انتشارات کلاغ
دسته‌بندی:
امتیاز:
۲.۶از ۱۱ رأی
۲٫۶
(۱۱)
بربادرفته آرزوهای بربادرفته‌ی من کم نیستند. من دلم می‌خواست زن یک مرد خاص شوم تا به‌همان‌اندازه طعم یک زنده‌گی زناشویی خاص را بچشم تا به خیلی‌ها ثابت کنم می‌شه ازدواج کرد و خاص زنده‌گی کرد اما نشد. ولی من ساکت ننشستم و سعی کردم حداقل به خاص‌بودن خودم ادامه بدهم و البته به لطف خدا شوهر معمولیم نه تنها مانع من نشد بلکه مطلقاً در جهت مخالف من هم حرکتی نکرد. انگار او هم بدش نمی‌آمده که یک زن غیرمعمولی داشته باشد. و این یک اتفاق خوب بود چون یک زن خاص معمولاً در کنار یک مرد خاص کم‌تر دیده می‌شود.
سپیده
میهمانی‌های شبانه میهمانی شبانه رفتن با یک شوهر معمولی درحالی‌که در آن میهمانی کُلی روشن‌فکر آس‌وپاس یا بهتر از آن نقاش و شاعر و فیلسوفِ کچل یا عشقِ هابرماس دعوت هستند، ریسک بزرگی است اما واقعاً رفتن به یک میهمانی شبانه برای چون منی که در یک زنده‌گی پُر از روزمره‌گی گیر افتاده‌ام از نان شب هم واجب‌تر است. پس باید تن به این ریسک بدهم و بروم. شوهر معمولیم برعکس تمام مردان دیگر دستاهاش را دور بازوهایم حلقه می‌کند. به هیچ زنی نگاه نمی‌کند و هیچ زنی به او نگاه نمی‌کند. با هیچ زنی حرف نمی‌زند و هیچ زنی با او سر حرف را باز نمی‌کند. این یعنی این‌که لازم نیست در میهمانی شبانه دنبالش بگردم که کجا گم‌وگور شده است.
سپیده
چه حوصله‌یی دارد شوهر معمولیم عادت دارد هر صبح قبل از خوردن صبحانه برود پارکِ نزدیک خانه و ورزش کند. اول حسابی می‌دود و بعد با آن دستگاه‌های من‌درآوردی که شهرداری در پارک‌ها گذاشته بازی‌بازی می‌کند، من باب گرم‌کردن عضلات ورقلمبیده‌اش. حسابی که عرق می‌کند با یک نان بربری داغ راهی خانه می‌شود و میز دونفره‌ی صبحانه را می‌چیند و خودش به‌تنهایی صبحانه‌اش را می‌خورد و می‌رود سرِ کار، بی‌خبر از خواب‌هایی که در این ساعت من در حال دیدنم. ساعتی که او بیدار می‌شود، ورزش می‌کند و میز صبحانه آماده می‌کند من خوابم. در خوابی ناز از یک رؤیای ازدست‌رفته.
سپیده
سیلور استاین را نمی‌شناسد شوهر معمولیم سیلور استاین را نمی شناسد. و من این واقعه‌ی بزرگ را همین چند دقیقه قبل فهمیدم. وقتی که داشتم یک شعر از سیلور می‌خواندم. همان که می‌گوید: من نمی‌توانم ابرها را برایت به چنگ آورم یا به خورشید برسم من هرگز آن کسی نبودم که تو می‌خواستی... متأسفم از این که رؤیاهای تو را تعبیر نکردم ... مرا ببخش... وقتی به من گفت داری چی می‌خوانی و من گفتم یک شعر از سیلور استاین. یک‌هو آه از نهادش بلند شد و گفت: «آخی اصلاً به هیکل گُنده‌اش نمی‌خوره که اهل شعر و شاعری باشه.»
سپیده
دیالوگ با شوهر معمولی شوهر معمولی من بلد نیست حرف‌های قلنبه‌سلنبه بزند. فضای گفت‌وگویی بین ما دو نفر یا همان دیالوگ خودمان (خودمان یعنی ما روشن‌فکرهای آس‌وپاس) بیش‌تر درباره‌ی جریانات روزمره است. این‌که سر کارش چه شده و نشده و این‌که من در خانه چه کردم و نکردم. کی چی گفت، کی چی نگفت. کلاً جز این موارد هیچ حرف مشترکی بین ما دو نفر وجود ندارد. البته با وجود این‌که او بلد نیست حرف‌های قلنبه‌سلنبه بزند اما حرف‌هایی درباره‌ی دوست‌داشتنم در گوشم زمزمه می‌کند که حال مرا خوب می‌کند و بگی‌نگی حسابی به دلم می‌چسبد.
سپیده
کافه هیچ شوهر معمولیم اهل کافه‌رفتن نیست. می‌گوید قرتی‌بازی پسر و دخترهای بی‌کار است اما یک زنده‌گی معمولی آن‌قدر زور ندارد که من را از علایقم دور کند آن هم علاقه‌ی رفتن به کافه. یک روز حس نوستالژیک کافه‌رفتن تو خونم زد بالا. زد به سرم که با یکی از دوست‌موست‌های روشن‌فکرم بروم کافه نادری. به یکی زنگ زدم و گفتم: «می‌یای بریم کافه نادری؟» گفت: «آره. چرا که نه! البته مهمون تو.» حالم به هم خورد. آس‌وپاس عوضی! حالم از این چتربازهای مفت‌خور به هم می‌خورد. اما گفتم: «جهنمِ ضرر، مهمون من.» رفتیم کافه نادری. شروع کرد به ورورکردن درباره‌ی نیچه. مرگ خودم نمی‌دانست نیچه را چه‌جوری می‌نویسند اما هم‌چین نیچه نیچه می‌کرد و پک می‌زد به سیگارش انگار از شکم مادر درنیامده نیچه‌باز بوده. کفر مصبم را درآورده بود بهش گفتم: «ولش کن حوصله‌ام سر رفته بیا درباره‌ی یه چیز دیگه حرف بزنیم.» گفت: «ما جز نیچه حرفی واسه گفتن نداریم ته‌تهش می‌تونم درباره‌ی صادق باهات حرف بزنم. به‌هرحال این‌جا بوی صادق رو می‌ده.»
سپیده
جنگ و دعوای ما دو نفر شوهر معمولیم با وجود گرم‌کردن سرش با ماهی‌گیری اعصاب و روان درست‌ودرمانی ندارد. گاهی هم‌چین با من دعوا می‌کند و دق‌ودلی‌های نهفته در وجودش را سر من فلک‌زده خالی می کند که به سلامت روانش شک می‌کنم و کلی هم دلم به حال مظلومیت خودم می‌سوزد. فکرش را بکنید پای یک مرد معمولی بنشینی و بسوزی بعد دعوایت هم بکند! چند روز پیش سر این‌که با دوستان روشن‌فکرِ آس‌وپاسم رفته بودم خانه‌ی هنرمندان و یادم رفته بود به ساعت نگاه کنم که شستم خبردار شود ساعت از ۱۰ شب گذشته و هنوز به خانه برنگشته‌ام و به شوهر معمولیم هم خبر نداده‌ام کجا هستم هم‌چین سرم داد کشید که مو به تنم سیخ شد و بعد هم به شدیدترین لحن مرا تهدید کرد و با فریادی گوش‌خراش گفت: «دفعه‌ی آخرت باشه وگرنه خودم را می‌کُشم از دست تو.»
سپیده
چون هرجا برود و بیاید آخر سر هم صداش می‌زنند: خانوم آقای دکتر فلانی... خانوم آقای مهندس بهمانی... و از این‌ها مهم‌تر و بدتر این‌که بارها در زنده‌گیت می‌شنوی که: اِ این خانوم رو نمی‌شناسید؟! آره ایشون خانوم آقای روشن‌فکر آس‌وپاس یا بهتر از آن خانوم آقای نقاش...، فیلسوفِ کچل... یا جامعه‌شناسِ عشقِ هابرماس... هستند. اما هیچ‌کس مرا این‌گونه صدا نمی‌زند. من نام و نام‌خانواده‌گی خودم را دارم و همه‌جا خودم هستم که صدا زده می‌شوم. راستش من در کنار شوهر معمولیم خیلی‌خیلی خاص به نظر می‌رسم.
سپیده
گفتم: «وا!!! کجای این بنده‌خدا گُنده است؟!» گفت: «همه‌جاش. به خاطر همان هیکل گُنده‌اش ان‌قدر مشت خورده.» گفتم: «مشت خورده؟!» گفت: «آره! پس چی! حسابی تو زنده‌گیش مشت خورده. رمبو تا رمبو شود کلی در رینگِ بوکس مشت خورده، نمی‌دونستی؟!!!» این‌جا که رسید من تازه فهمیدم که شوهر معمولیم سیلور استاین را با سیلوستر استالونه اشتباه گرفته. اما به رویش نیاوردم که چه‌قدر پرت است از باغ. چون یک‌جورِ معصومانه‌یی آمد طرفم، دست‌هایم را گرفت و گفت: «شعرش شعر من است، من هم همین احساس را نسبت به تو دارم. مرا ببخش...»
سپیده
قسمت دهن آدم را هم‌چین می‌بندد که انگار چسب قطره‌یی تو دهنت ریخته باشن
نوشین

حجم

۱٫۳ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۱

تعداد صفحه‌ها

۷۲ صفحه

حجم

۱٫۳ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۱

تعداد صفحه‌ها

۷۲ صفحه

قیمت:
۱۵,۰۰۰
تومان