بهترین جملات زیبا و معروف از کتاب کتاب یا سیگار | طاقچه
کتاب کتاب یا سیگار اثر جورج اورول

بریده‌هایی از کتاب کتاب یا سیگار

نویسنده:جورج اورول
انتشارات:نشر چشمه
امتیاز:
۳.۳از ۱۵ رأی
۳٫۳
(۱۵)
هنگامی جامعه توتالیتر می‌شود که ساختارش به شکل وقیحانه‌ای مصنوعی شود: هنگامی که طبقهٔ حاکمهٔ آن کارکرد اصلی‌اش را از دست می‌دهد و فقط با توسل به زور یا فریب به قدرت می‌چسبد. چنین جامعه‌ای صرف‌نظر از این‌که چه‌قدر دوام بیاورد، هرگز نمی‌تواند اهل مدارا و رواداری شود یا استحکام معنوی پیدا کند.
mina3062
کتاب‌هایی هستند که بارها و بارها خوانده می‌شوند، بخشی از ساختار ذهن فرد می‌شوند و دیدگاه او نسبت به زندگی را به‌کلی تغییر می‌دهند.
mina3062
ولی نثرنویس ناچار باید بین سکوت و مرگ، یکی را انتخاب کند.
mina3062
برای این‌که کسی به زبانی زنده و قوی بنویسد، باید فارغ از ترس بیندیشد،
mina3062
حتی طالع‌نماهای ارزان‌قیمت گردآوری‌شده توسط کسی را فروختیم که ادعا می‌کرد زلزلهٔ ژاپن را پیش‌بینی کرده است. نسخه‌هایی که توی بسته مهروموم شده بود و هیچ‌وقت خودم نمونه‌ای از آن را باز نکردم اما کسانی که می‌خریدند دوباره می‌آمدند و از صحت طالع‌نماهای‌شان حرف می‌زدند (شکی نیست که هر طالع‌نمایی که بگوید برای جنس مخالف بسیار جذاب‌اید و اشتباه بزرگ‌تان سخاوت است «راست» به نظر می‌آید).
مهدی بنیادی
حتی در جامعه‌ای که آزادی و فردیت از بین رفته است، همچنان به آوازهای میهن‌پرستانه و چکامه‌های قهرمانی به افتخار پیروزی‌ها، یا سروده‌های استادانهٔ تملق‌آمیز نیاز می‌شود:
mina3062
چیزی به اسم ادبیات غیرسیاسی وجود ندارد، خاصه در عصری مانند زمانهٔ ما که ترس‌ها و کینه‌ها و وفاداری‌های مشخصاً سیاسی در وجدان و آگاهی همگان حضوری عیان دارد.
mina3062
چون حقیقت مطلق دست‌نیافتنی است، پس دروغ بزرگ از دروغ کوچک بدتر نیست.
mina3062
دروغ‌گویی سازمان‌یافتهٔ دولت‌های توتالیتر، برخلاف آن‌چه گاهی ادعا می‌شود، مصلحت موقتی نیست و ماهیتی چون عملیات‌های فریب جنگی ندارد. دروغ‌گویی سازمان‌یافته جزء لاینفک توتالیتاریسم است،
mina3062

حجم

۱۵۳٫۶ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۱۴۵ صفحه

حجم

۱۵۳٫۶ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۱۴۵ صفحه

قیمت:
۵۵,۰۰۰
۲۷,۵۰۰
۵۰%
تومان
صفحه قبل
۱
صفحه بعد