بهترین جملات زیبا و معروف از کتاب روش تحقیق به زبان ساده | صفحه ۳ | طاقچه
کتاب روش تحقیق به زبان ساده اثر مهدی باغبان سعدآبادی

بریده‌هایی از کتاب روش تحقیق به زبان ساده

۳٫۶
(۵)
در پژوهش کمّی، دانش از طریق مشاهده نمونه‌ها و گردآوری داده‌های کمی و سپس ارائه این داده‌ها به صورت تحلیل آماری عددی به‌دست می‌آید.
khorasani
دراستدلال قیاسی فرد با استفاده از قوانین معین از احکام کلی به احکام جزیی می‌رسد. به طور معمول این نوع تحقیقات به روش کمی انجام می‌شوند.
khorasani
در تفکر قیاسی حرکت از کل به جز (نظریه به فرضیه) می‌باشد.
khorasani
زمانی که پژوهشگر، یک نظریه یا مدل را در یک یا چند جامعه با هدف ارزیابی آن نظریه یا مدل مورد بررسی قرار دهد؛ می‌توان گفت که از تفکر قیاسی استفاده شده‌است.
khorasani
پژوهش‌های بنیادی اگرچه ممکن است کاربرد عملی نیز داشته باشند اما هدف اصلی و عمده آنها افزایش حیطه و گستره آگاهی و دانش، ازطریق کشف حقایق و واقعیت‌ها و شناخت پدیده‌ها و اشیاء است. هدف این نوع پژوهش در درجه اول کسب دانش نو و قوانین علمی جدید، یا تبیین ویژگی‌ها و صفات یک واقعیت، بدون در نظر گرفتن ارزش آنها در ایجاد تغییرات اجتماعی و تدوین نکات قابل تعمیم یک نظریه یا یک پیش‌بینی انتزاعی است. لذا هدف دیگر این نوع پژوهش را می‌توان آزمون نظریات و فرضیه‌ها و یافتن کلیت یا تایید، تعدیل و رد آنها، با هدف کشف قوانین و اصول علمی جدید دانست. بدین ترتیب تحقیق تا آنجا ادامه پیدا می‌کند که محقق با توجه به اطلاعات جمع‌آوری شده کلیت و عمومیت نظریه را تأیید یا رد کند.
khorasani
بر ساختار شکنی و عدم پیروی از ساختارهای مشخص برای درک پدیده‌ها تأکید دارد.
khorasani
پست مدرنیست نقطه مقابل اثبات‌گرایی است که ارزش زیادی را برای تنوع و تناقض قائل بوده و به دلیل عدم پایبندی آن به تئوری واحد محکوم به عدم انسجام می‌باشد. بنابراین دیدگاه، هیچ گونه حقیقت واحدی وجود ندارد بلکه تفاسیر چندگانه از واقعیت وجود دارد.
khorasani
برای حل مشکل ابتدا باید مشکل را به مسئله تبدیل کرد. برای این کار ابتدا باید وضعیت موجود را بررسی کنیم. سپس مشخص کنیم که وضعیت مطلوب ما چیست و چه باید باشد. در ادامه باید راهکارهایی برای تغییر وضعیت موجود و رسیدن به وضعیت مطلوب جستجو کنیم و از میان آن‌ها، مناسب‌ترین راهکار را انتخاب کنیم (این مرحله آخر، همان‌چیزی است که به آن تصمیم‌گیری گفته می‌شود).
khorasani
مشکل «دیده» می‌شود؛ اما مسئله «تعریف» می‌شود. بسیاری از مشکلات وجود دارند که اصلاً دیده نمی‌شوند. هنر ما در زندگی شخصی و در محیط کار این است که مشکلات را ببینیم و به آن‌ها توجه کنیم. مثلاً ممکن است در رابطه عاطفی میان دو نفر یا در یک سازمان، مشکل وجود داشته باشد؛ اما یکی از این دو نفر، اصلاً متوجه نشده که مشکلی وجود دارد. همین که فرد، متوجه می‌شود که جایی از این رابطه می‌لنگد و همه چیز، خوب و مطلوب نیست، به مشکل در رابطه، توجه کرده است. توجه به مشکل بسیار مهم است و اگر مشکل را نبینیم، به احتمال زیاد آن مشکل عمیق‌تر، گسترده‌تر و پیچیده‌تر می‌شود و در آینده ما را با مشکلات بزرگتر و جدی‌تری روبرو خواهد کرد.
khorasani
تبیین: تبیین یک پدیده معلوم ساختن علت آن است یعنی امری که همیشه بر آن مقدم است.
khorasani

حجم

۹۳۹٫۴ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۲۵۴ صفحه

حجم

۹۳۹٫۴ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۲۵۴ صفحه

قیمت:
۲۷,۰۰۰
تومان