بهترین جملات زیبا و معروف از کتاب روش تحقیق به زبان ساده | صفحه ۲ | طاقچه
کتاب روش تحقیق به زبان ساده اثر مهدی باغبان سعدآبادی

بریده‌هایی از کتاب روش تحقیق به زبان ساده

۳٫۶
(۵)
هدف اولیه اقدام پژوهی ارائه نوعی ابزار کاربردی برای حل مشکلی است که در زندگی حرفه‌ای و اجتماعی افراد قرار دارد. کاربرد اصلی آن در حل مشکل تجربه شده در محیط کاری است تا نظریه‌پردازی به‌عبارت دیگر شکاف بین پژوهش و اقدام را از بین ببرد. اقدام پژوهی دانش موجود را از طریق آزمون نظریه در نمونه واقعی به چالش می‌کشد. دانش همیشه از طریق عمل و برای اقدام (عمل) به‌دست می‌آید. اقدام پژوهی نوعی پژوهش مبتنی بر حل مسئله است.
khorasani
مهمترین چالش‌های اجرای پژوهش‌های پیمایشی شامل تصمیم‌گیری در مورد: شناسایی و انتخاب اعضای بالقوه نمونه نحوه برقراری تماس با افراد و گردآوری اطلاعات ارزیابی سؤالات پیمایش تصمیم‌گیری در مورد نحوه توزیع سؤالات و جمع‌آوری پاسخ‌ها قضاوت در مورد پاسخ پیمایش و اصلاح اشتباهات
khorasani
ضریب همبستگی شاخصی از نیرومندی دو رابطه بین دو متغیر است. اگر رابطه بین متغیرها کامل و مثبت باشد یعنی افزایش یا کاهش در یکی از متغیرها باعث افزایش یا کاهش در متغیر دیگری می‌شود که در این صورت ضریب همبستگی برابر ۱ است. در صورتی که همبستگی بین متغیرها کامل و منفی باشد به این صورت که افزایش یک متغیر باعث کاهش متغیر دیگر و یا کاهش یک متغیر باعث افزایش یک متغیر دیگر شود، در این صورت ضریب همبستگی منفی ۱ خواهد بود. حال اگر هیچ رابطه‌ای بین متغیرها وجود نداشته باشد، ضریب همبستگی صفر خواهد بود. در صورتی که این عدد بین صفر و یک باشد، همبستگی مثبت ولی کامل نیست.
khorasani
پژوهش پیمایشی یا زمینه یابی عبارت است از مشاهده پدیده‌ها بمنظور معنا دادن به جنبه‌های اطلاعات جمع‌آوری شده. مثلاً اگر قصد داریم بدانیم مردم در مورد یک پدیده چه می‌دانند یا چگونه فکر می‌کنند، بهترین روش آن است که از آنها سؤال کنیم. مشهورترین سازمان‌هایی که در سطح جهانی به پژوهش‌های پیمایشی می‌پردازند، موسسات گالوپ، هریس و الوی هستند. همچنین در ایران نیز موسساتی همانند ایسپا مشغول به تحقیقات افکارسنجی هستند. عموما واحد تحلیل در پژوهش پیمایشی افراد هستند. اما می‌توانند کشورها، مردم، سازمان‌ها و... باشند. در پژوهش پیمایشی تعداد کمی متغیر در یک نمونه بزرگ بررسی می‌شوند.
khorasani
هدف پژوهش پیمایشی مشخص کردن ماهیت شرایط، فعالیت‌ها و نگرش‌های حاکم است.
khorasani
در پژوهش‌های توصیفی، پژوهشگر وضعیت موجود را همانطور که هست، توصیف می‌کند. این پژوهش رایج‌ترین و گسترده‌ترین نوع پژوهش‌ها در علوم اجتماعی است.
khorasani
محیط‌های پژوهشی و فرهنگ حاکم بر هر محیط از تأثیرگذارترین عوامل پیش‌بینی‌کننده بهره‌وری پژوهش هستند. انتخاب محیطی که با هدف اصلی پژوهش، مبانی فلسفی پژوهش و نوع پژوهش متناسب باشد؛ احتمالا منجر به نتایج بهتری نیز می‌شود. زیرا گردآوری اطلاعات در هر محیط نیازمند رعایت شرایط و در نظر گرفتن محدودیت‌ها و امکانات آن محیط است. از طرف دیگر معمولاً نوع پژوهش و فلسفه آن راهنمای پژوهشگر در انتخاب محیط پژوهشی است.
khorasani
محیط‌های پژوهشی و فرهنگ حاکم بر هر محیط از تأثیرگذارترین عوامل پیش‌بینی‌کننده بهره‌وری پژوهش هستند.
khorasani
پژوهش‌های کمی، انعطاف پذیری کم و در عین حال قابلیت تعمیم‌پذیری زیادی دارند. علاوه بر این فرضیه‌های پژوهش از قبل تدوین می‌شوند. پژوهش کمی به‌صورت آزمایش‌های تصادفی‌سازی شده، شبه‌آزمایش، آزمون‌های «عینی” قلم و کاغذی، تحلیل‌های آماری چند متغیری و پیمایش‌های نمونه‌ای صورت می‌گیرد.
khorasani
خواستگاه پژوهش کمی علوم طبیعی و مبتنی بر فلسفه اثبات‌گرایی (خردگرایی) است.
khorasani

حجم

۹۳۹٫۴ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۲۵۴ صفحه

حجم

۹۳۹٫۴ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۲۵۴ صفحه

قیمت:
۲۷,۰۰۰
۱۳,۵۰۰
۵۰%
تومان