بهترین جملات زیبا و معروف از کتاب زندگی و سلوک حاج اسماعیل دولابی | صفحه ۲۹ | طاقچه
کتاب زندگی و سلوک حاج اسماعیل دولابی اثر نرگس  علی مردانی

بریده‌هایی از کتاب زندگی و سلوک حاج اسماعیل دولابی

انتشارات:نشر وزرا
امتیاز:
۴.۷از ۳۰ رأی
۴٫۷
(۳۰)
خلوت با خدا «گاهی اوقات با خدا خلوت کنید، نگویید که ما قابل نیستیم. هر چه ناقابل تر باشیم خداوند بیشتر اهمیت می‌دهد. خدا کسی نیست که فقط خوب‌ها را انتخاب کند.»
zok
خلوت «خلوت کنید. خلوت خیلی خوب است. خلوت جلوت می‌آورد، یعنی جلا می‌دهد. جلا یعنی شلوغ می‌شود یعنی ملائک می‌آیند. جلوت جای شلوغ را می‌گویند.»
zok
لزوم فهم قرآن «یک آیه قرآن که نظرت را جلب می‌کند، تا کاملاً آن را هضم نکرده‌ای و نخورده‌ای و سیراب نشده‌ای از آن عبور نکن. پاک کردن ته ظرف غذا مستحب است. از قرآن یک کلام را بگیر و مزمزه کن و آن را بچش. اگر کسر داشتی سراغ کلام دوم برو.» حضور قلب هنگام تلاوت
zok
ویژگی مومن «دل مومن خانه اهل بیت است و از زمین دل مومن به آسمان می‌بارد، مثل زمین کربلا در روز عاشورا. اعمال مومن مال امام، صفات مومن مال پیامبر (ص) وذات مومن مال خداست.»
zok
زشتی‌ها را زیبا ببین «به خودت تلقین کن و تسکین بده و بگو هر چه زیبایی هر کس گفت راست است، اگر به دروغ هم بگوید باز هم راست است. خدا اذن نداده است که زشتی‌ها را باور کنی. اگر این کار را بکنی خدا هم با تو همین کار را می‌کند.»
zok
شکایت تنها به خدا «این که گفته اند شکایت از خدا را به خدا کردن ایمان محض است معنیش این است که کس دیگری وجود ندارد، اوست که سختی را پیش آورده و هم اوست که می‌تواند برطرف کند. اصلاً کس دیگری نیست که به او بگوییم.»
zok
«حواس پنجگانه و شهوت و غضب هفت در جهنم است و اگر عقل بر آنها حاکم شود به اضافه عقل هشت در بهشت می‌شوند.»
mohebbi
مومن، هر روز بهتر از دیروز «برای آینده‌ات پیش بینی نکن که مثل گذشته‌ات باشد. تا جایی که می‌توانی سعی کن بهتر پیش بینی کنی. البته اگر طاقت آوردی اصلاً پیش بینی نکن، ولی اگر طاقت نیاوردی لااقل تا می‌توانی خوب پیش بینی کن. مومن دو ساعتش یکسان نیست. هر ساعتش از ساعت قبل بهتر است.»
zok
دل مومن «دل که غمناک شود خیلی کوچک می‌شود و دیگر نمی‌شود چیزی در آن ریخت. دل مومن آن قدر وسیع است که آسمان و زمین و عرش و کرسی و خود خدا در آن جا می‌گیرند؛ ولی وقتی غمناک شود کوچک می‌شود.»
zok
در مذمت غضب «در عصبانیت عبادت هم نکنید و نماز نخوانید که غضب، ملائکه را دور می‌کند. وقتی سرد و خنک شویم جهنم هم دور می‌شود.»
zok

حجم

۵۵٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۰

تعداد صفحه‌ها

۱۰۴ صفحه

حجم

۵۵٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۰

تعداد صفحه‌ها

۱۰۴ صفحه

قیمت:
۲۰,۰۰۰
۱۰,۰۰۰
۵۰%
تومان