بهترین جملات زیبا و معروف از کتاب ایران، بر لبه تیغ | طاقچه
کتاب ایران، بر لبه تیغ اثر محمد فاضلی

بریده‌هایی از کتاب ایران، بر لبه تیغ

نویسنده:محمد فاضلی
امتیاز:
۳.۵از ۳۹ رأی
۳٫۵
(۳۹)
حکومتی که قدرت زیرساختی داشته باشد به تأمین خدمات لازم برای حفظ نظم، کسب رضایت، مشروعیت و مقدمات پیشرفت اقتصادی در سراسر قلمرو خود می‌پردازد، اما حکومتِ فاقد قدرت زیرساختی، به صورتی فزاینده به خشونت و اعمال قدرت استبدادی متمرکز نیاز دارد.
aryan
۷- حاکمیتی دموکراتیک است که در آن نظامیان تحت کنترل غیرنظامیان باشند و کاری فراتر از دستورات منتخبان اکثریت انجام ندهند.
کاربر ۴۰۵۱۹۱۳
حکومت‌ها به میزانی که قدرت زیرساختی‌شان (قدرت مذاکره با جامعه، تصمیم‌گیری با کمک جامعه و اعمال تصمیم از طریق نظام اداری منسجم) کمتر است نیاز بیشتری به اعمال قدرت جبارانه علیه جامعه دارند و همین امر منشأ تنش، بی‌ثباتی سیاسی و زوال اجتماعی-اقتصادی خواهد شد. تمامی حکومت‌ها ترکیبی از هر دو قدرت را اعمال می‌کنند، اما دولت کارآمد و مؤثر عمدتاً بر قدرت زیرساختی مبتنی است، قدرتی منتهی به توسعه، رضایت اجتماعی و مشروعیت.
aryan
در یک ساختار معیوب دست بر هر کجا بگذاری به قول معرف داد یک عده در می‌آید چون در آن بخش مشخص منافعی هست که همه را به هم وصل می‌کند. شما نمی‌توانید برای مبارزه بافساد، ساده‌لوحانه و مثل جریان به اصطلاح عدالت‌خواه عمل کنید چون سرنخ را که بالا بکشید کل کلاف بال می‌آید و عدالت‌خواهی شما هم همین‌جا تموم می‌شود.
blogofski
۷- حاکمیتی دموکراتیک است که در آن نظامیان تحت کنترل غیرنظامیان باشند و کاری فراتر از دستورات منتخبان اکثریت انجام ندهند.
کاربر ۴۰۵۱۹۱۳
جامعهٔ تحریک‌پذیر، بی‌اعتماد، زودباور نسبت به کاستی‌ها و دیرباور نسبت به نقاط مثبت، عصبانی و ناآرام است. کدام عوامل می‌توانند این وضعیت را تبیین کنند؟
صالح عارف زاده
حکومت ماشینی است که باید ظرفیت حرکت مؤثر را داشته باشد و هم‌زمان پاسخ‌گو نیز به شمار رود. دولتِ توانمندِ غیرپاسخ‌گو مثل حکومت هیتلر می‌شود، و حکومت ضعیف دیر یا زود چنان فرو می‌پاشد که نمی‌تواند حداقل‌های نظم را هم برقرار کند، چه رسد به این‌که پاسخ‌گو باشد. دموکراسی در میان‌مدت و درازمدت فقط در جوامعی با دولت‌های توانمند دوام می‌آورد.
aryan
۱- مجلس فاقد استقلال برای در دستورکار قرار دادن اصلاحات قانونی مناسب یا اعمال نظارت‌های ضروی است. ۲- اغلب نمایندگان مجلس، منافع شخصی خود را دنبال می‌کنند. ۳- مجلس فاقد طرح و برنامه‌ای مشخص برای اصلاحات سیاست‌گذارانه است. ۴- ارجحیت محلی‌گرایی بر منافع ملی در کردار نمایندگان و آراءشان غلبه یافته است. ۵- دانش و سیاست‌پژوهی جایگاه شایسته‌ای در رفتار نمایندگان و خروجی‌های مجلس ندارد. ۶- مجلس و نمایندگان آن در قبال عملکردشان پاسخ‌گو نیستند.
Toobakiani
است در جامعه نفوذ کند، روابط اجتماعی را تنظیم نماید، منابع لازم را از جامعه استحصال کند و این منابع را در جهات تعیین شده تخصیص دهد (Migdal, ۱۹۸۸, P. ۴).
کاربر ۴۰۵۱۹۱۳
ژوئل میگدال دولتی را قوی می‌خواند که قادر
کاربر ۴۰۵۱۹۱۳

حجم

۵۵۹٫۸ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۳۵۸ صفحه

حجم

۵۵۹٫۸ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۳۵۸ صفحه

قیمت:
۷۰,۰۰۰
۳۵,۰۰۰
۵۰%
تومان
صفحه قبل
۱
۲
...
۷صفحه بعد