بهترین جملات زیبا و معروف از کتاب ادیان در خدمت انسان | صفحه ۵ | طاقچه
کتاب ادیان در خدمت انسان اثر موسی صدر

بریده‌هایی از کتاب ادیان در خدمت انسان

۵٫۰
(۵)
دوم. انسان تا حد بسیاری از طبیعت و موجودات اطراف خود متأثر است.
khanom mohandes
انسان موجودی است عینی که با موجودات عینی دیگر، از نظر آزادی انتخاب، متفاوت است. بدین‌معنا که رفتار و اعمال او ناشی از تأمل و ارادهٔ اوست، گرچه به صورت نسبی.
khanom mohandes
خدا در مفهوم یهودی، خدای ماده، خدای طلا و نقره، خدای حکمرانی و تسلط، خدای تدبیر و سیاست و پادشاه و مدیر است. خدا در مفهوم مسیحی، افزون بر صفات تدبیر و حکمرانی و چیرگی، پدر نیز خوانده می‌شود، و مهربانی و محبت دارد، یعنی از نظر آنان پدر رحمت و مهربانی است که بر جهان سیطره دارد. ولی در مفهوم اسلامی، خداوند، افزون بر همهٔ این صفات، اول و آخر، دانا، باطن و ظاهر، دادرس و باشکوه و صاحب اسماءحسنی است. و بزرگ‌تر از آن است که بتوان وصفش کرد. او به انسان بسیار نزدیک است: "وَإِذَا سَأَلَک عِبَادِی عَنِّی فَإِنِّی قَرِیبٌ"
khanom mohandes
در تورات سخنی از قیامت وجود ندارد، مگر به‌ندرت و گویا انسان برای زندگی در این دنیا آفریده شده است.
khanom mohandes
در یک کلمه، نمی‌توان هیچ قانونی را در جهان مستقل از وابستگی‌های زمینی و پیشینه‌ها و فعل و انفعال‌های زمینی دانست، مگر قانون آسمان. چرا قانون آسمان را می‌خواهیم؟ چون قانون آسمانی نه تحت تأثیر منافع اکثریت بر ضد اقلیت است و نه اقلیت بر ضد اکثریت. قانون آسمانی تحت تأثیر منافع این نسل در برابر نسل آینده یا گذشته نیست. قانون آسمانی تحت تأثیر منافع سرزمینی خاص در برابر سرزمین دیگر نیست. آسمان یعنی ارتقا؛ ارتقا از سطح تأثیر افراد و مناطق تاریخی و جغرافیایی. علت دعوت پیامبران این است.
khanom mohandes
پیامبر کسی است که حامل رسالتی از جانب خدای یگانه است. پیامبر فیلسوفی بزرگ یا مصلحی بزرگ نیست؛ او از روی هوای نفس سخن نمی‌گوید؛ چیزی از خود و از ادراکات خود به مردم نمی‌گوید؛ تنها آنچه به او وحی شده است، بازگو می‌کند.
khanom mohandes
تاریخِ تمدنِ جدید، در تلاش دائمِ نظری و عملی برای بهره‌کشی و دستیابی به بازارهای جدید و استعمار و جنگ‌های منطقه‌ای و قاره‌ای و نژادی، خلاصه می‌شود.
اشکانم
مقصود از ازدواج موقت نوعی توافق برای عمل جنسی نیست، بلکه متعه یعنی توافق برای ازدواج، البته،‌ برای مدت محدود و معین. بر این اساس،‌ ازدواج موقت ممکن است مشکل نامزدی را حل کند و شاید در آینده نزد مردم ازدواج برتر باشد. همچنین، متعه مشکلات ناشی از انتخاب نادرست و مشکل طلاق را حل می‌کند. (امام موسی غرق در افکارش شد، آن‌گاه گفت:) این دین آسان است و این بیش از استحقاقِ ماست. ازدواج موقت می‌تواند معجزهٔ این عصر باشد، ولی متأسفانه آن را منشأ اختلاف و انتقادهای گوناگون می‌یابیم.
اشکانم
بدین‌سان، زندگی همواره با ترس و احتیاط و نگرانی و تلاش برای غلبه بر دیگران یا دفاع از خود در برابر سلطه‌جویی آنان همراه است. در این حالت است که دیکتاتوری‌های رنگارنگ بروز می‌کند: دیکتاتوری‌های فردی و گروهی و نظامی و اقتصادی و سیاسی. سران ملت‌ها تنها برای امور سیاسی برنامه‌ریزی نمی‌کنند، بلکه برای فکر نیز طرح می‌ریزند و تعیین می‌کنند که چگونه باید اندیشید
khanom mohandes
هدف محدود است و تقاضا نامحدود. نتیجه چیست؟ طبیعی است که برتری‌جویی و کشمکش در جوامع به وجود می‌آید
khanom mohandes

حجم

۳۵۵٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۴۰۸ صفحه

حجم

۳۵۵٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۴۰۸ صفحه

قیمت:
۵۸,۵۰۰
تومان