بهترین جملات زیبا و معروف از کتاب معادله خدا | صفحه ۲ | طاقچه
کتاب معادله خدا اثر میچیو کاکو

بریده‌هایی از کتاب معادله خدا

نویسنده:میچیو کاکو
امتیاز:
۳.۹از ۵۰ رأی
۳٫۹
(۵۰)
فیثاغورس این بینش را داشت که پدیده‌های طبیعی، از جمله موسیقی را به زبان ریاضیات بیان کند. افسانه‌ای می‌گوید که وی به شباهت میان صدای نواختن سیم چنگ و تشدیدهای ناشی از چکش زدن میله‌ای فلزی پی برده بوده است.
zahra.n
شاید مهبانگ نوعی سفیدچاله بوده است و همهٔ ستارگان و سیاراتی که امروزه در آسمان‌ها می‌بینیم، در حدود چهارده میلیارد سال پیش از این سفیدچاله بیرون ریخته‌اند.
faezehswifti
آیا نظریهٔ ریسمان، نظریهٔ همه‌چیز است یا نظریهٔ هرچیز؟
Mahdi Khorasaninezhad
هنوز یادم هست که چه شوکی به فیزیکدان‌ها وارد شد وقتی که نظریهٔ ریسمان ادعا کرد که ما در جهان ده بُعدی زندگی می‌کنیم. اکثر فیزیکدان‌ها آن را دلیلی بر غلط بودن این نظریه دانستند. آنگاه که جان شوارتز، یکی از معماران اصلی نظریهٔ ریسمان، در کلتک سوار آسانسور بود، ریچارد فاینمن به او سیخونک زد که «خُب، جان، بگو ببینم امروز در چند بُعد هستی؟»
luna
مورچه‌هایی را نیز درنظر بگیرید که روی ورقهٔ کاغذ مچاله‌شده‌ای حرکت می‌کنند. این مورچه‌ها نمی‌توانند روی خطوط مستقیم حرکت کنند. مورچه‌ها شاید احساس کنند که نیرویی مدام آن‌ها را می‌کشد. لیکن از دیدگاه ما که از بالای سرشان به آن‌ها نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که هیچ نیرویی در کار نیست. این بینشی است که اینشتین آن را نسبیت عام خواند: اجسام سنگین فضا-زمان را خمیده می‌کنند و از این رو توهم نیروی گرانش را به وجود می‌آورند.
ابراهیم بهمن زاده
گاهی به نوترینو ذرهٔ شبح‌گونه می‌گویند، چون بدون این که در سیارات و ستارگان جذب شود، از درون‌شان می‌گذرد. همین الان بدن ما با سیلی از نوترینوهایی که از ژرفای فضا می‌آیند، بمباران می‌شود که مقداری از آن از درون کل زمین عبور کرده است
faezehswifti
جهان‌های کوانتومی عجیب و غریب ممکن است همراه جهان ما وجود داشته باشند، لیکن برقراری ارتباط با آن‌ها کم و بیش ناممکن است. شاید لازم باشد به اندازهٔ عمر جهان طول بکشد تا بتوانیم به این جهان‌های موازی برویم.
faezehswifti
فیزیکدان‌ها به مادهٔ ناشتاخته‌ای در خورشید نیز پی بردند. این ماده را هلیم نامیدند که معنی آن «فلزی از خورشید» بود. بنابراین هلیم نخستین‌بار در خورشید یافت شد، نه زمین. بعدها دانشمندان فهمیدند که هلیم گاز بود، نه فلز
faezehswifti
پادماده از همان قوانین مادهٔ معمولی پیروی می‌کند، لیکن بار الکتریکی آن مخالف است. از این رو، پادالکترون که پوزیترون نام دارد، همان الکترون است، اما بار الکتریکی‌اش مثبت است، نه منفی.
faezehswifti
همه‌جای منظومهٔ شمسی گرانش هست. دلیل آن این است که فضاپیما دقیقاً با همان آهنگی سقوط می‌کند که فضانوردان سقوط می‌کنند. مثل گلولهٔ توپ خیالی نیوتون که از قلهٔ کوه شلیک می‌شد، فضانوردان و سفینهٔ آن‌ها هر دو در حال حرکت سقوط آزاد به سوی زمین هستند. بنابراین در درون سفینه، نوعی توهم بصری است که فضانوردان بی‌وزن هستند، چون همه‌چیز، از جمله فضانوردان و خود سفینه با آهنگ یکسانی سقوط می‌کنند.
faezehswifti

حجم

۳۰۰٫۴ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۱۶۰ صفحه

حجم

۳۰۰٫۴ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۱۶۰ صفحه

قیمت:
۳۶,۰۰۰
تومان