بهترین جملات زیبا و معروف از کتاب پی گیر اخبار نباشید | صفحه ۳ | طاقچه
کتاب پی گیر اخبار نباشید اثر رولف دوبلی

بریده‌هایی از کتاب پی گیر اخبار نباشید

۴٫۳
(۳۲)
احمقانه است که درگیر مسائلی شویم که تحت اختیار ما نیستند.
Hossein shiravand
به جای عرض، به عمق بپردازید.
Hossein shiravand
صنعت اخبار آپاندیس جامعه است، همیشه ملتهب و کاملاً به‌دردنخور. به نفع‌تان است که از شرش خلاص شوید.
vahid by
برای دیدن تصویر کلان، نیازمند خطوط اتصال هستید و به شناخت زمینهٔ وقوع رخدادها، وابستگی‌های متقابل‌شان، تأثیرشان بر یکدیگر، پیامدهای آنی و بلندمدت آن‌ها احتیاج دارید. اخبار در تقابل با درک جهان است چون این باور را القا می‌کند که هیچ‌چیزی جز رخدادها وجود ندارد؛ رخدادهایی بدون زمینه. بااین‌حال، برعکس این امر درست است: تقریباً هر آن‌چه در جهان رخ می‌دهد پیچیده است. اشارهٔ تلویحی به مجزا بودن این پدیده‌ها از یکدیگر دروغ است؛ دروغی که تولیدکنندگان اخبار انتشار می‌دهند تا اشتهای ما را تحریک کنند. این یک فاجعه است: پی‌گیری اخبار برای «فهمیدن جهان» بدتر از پرهیز محض از دنبال کردن اخبار است. توماس جفرسون، یکی از پدران بنیان‌گذار ایالات متحدهٔ امریکا، در سال ۱۸۰۷ متوجه این نکته شده بود: «فردی که هرگز حتی به روزنامه نگاه هم نمی‌اندازد مطلع‌تر از کسی است که آن را می‌خواند.» حقایق سدّ راه تفکر می‌شوند و ممکن است مغزتان را در خود غرق کنند. اگر اخبار را پی‌گیری کنید، این توهم به شما دست خواهد داد که جهان را می‌فهمید؛ توهمی که سبب اعتمادبه‌نفس بیش‌ازحد می‌شود.
فربد
اخبار به طور مداوم سیستم عصبی سمپاتیک ما را، که خود بخشی از دستگاه عصبیِ خودگردان است، تحریک می‌کند. عوامل روانی استرس‌زا سبب ترشح آدرنالین از غدهٔ هیپوتالاموس می‌شوند. آدرنالین سپس کورتیزول را افزایش می‌دهد. به این ترتیب، هر گزارشِ پُرزرق‌وبرقی می‌تواند منجر به ترشح این هورمون استرس‌زا شود. جریان خون ما از کورتیزول اشباع و از این طریق، موجب تضعیف سیستم ایمنی و مانع تولید هورمون‌های رشد می‌شود. با پی‌گیری اخبار، بدن‌تان را در معرض اضطراب قرار می‌دهید. استرس مزمن منجر به اضطراب، مشکلات گوارشی و رشد می‌شود و ما را در برابر عفونت‌ها آسیب‌پذیر می‌کند. سایر عوارض جانبی پی‌گیری اخبار، وحشت‌زدگی، پرخاش، از دست دادن دید محیطی و حساسیت‌زدایی عاطفی است. خلاصه این‌که پی‌گیری اخبارْ سلامت جسمی و روانی شما را به خطر می‌اندازد.
دختر کتابدوست
کسی که در حیطهٔ تخصصش بهترین است به خبرگی دست یافته است. کسی هم که به صدها موضوع گوناگون سرک کشیده و هر تکهٔ لذیذ خبری دهانش را آب می‌اندازد قرار نیست ناگهان به یک نابغهٔ خلاق تبدیل شود. شاید چنین کسی تک‌بُعدی نباشد (البته این کلمه از دید من یک جور تعریف محسوب می‌شود)، اما همیشه یک ابله متوسط خواهد بود.
vahid by
من حتی یک فرد خلاق را هم نمی‌شناسم که معتاد به اخبار باشد؛ هیچ نویسنده، آهنگساز، ریاضی‌دان، فیزیک‌دان، دانشمند، موسیقیدان، معمار و نقاشی چنین نیست. از طرف دیگر، اشخاص بی‌نهایت غیرخلاقی را سراغ دارم که حجم عظیمی از اخبار را مصرف می‌کنند.
vahid by
تبلیغات تلاش می‌کند محصولاتی را به ما قالب کند که یا به کارمان نمی‌آید یا توان پرداخت هزینه‌شان را نداریم. اگر جز این بود که خودمان بدون تبلیغات آن‌ها را می‌خریدیم. تبلیغات به اندازهٔ اخبار زائد است.
vahid by
ما خودمان را با کسانی مقایسه می‌کنیم که مطلقاً هیچ ارتباطی با ما ندارند. در نتیجه حس می‌کنیم از آن‌چه واقعاً هستیم کوچک‌تریم.
vahid by
اپیکتتوسِ فیلسوف دوهزار سال پیش، استدلال مهم دیگری مطرح کرد: «شما به همان چیزی تبدیل خواهید شد که توجه‌تان را صرف آن می‌کنید… اگر خودتان افکار و تصاویری را که در معرض‌شان هستید انتخاب نکنید، فرد دیگری این کار را برای‌تان خواهد کرد.»
رضا شریفی

حجم

۱۳۲٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۱۴۲ صفحه

حجم

۱۳۲٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۱۴۲ صفحه

قیمت:
۳۹,۰۰۰
تومان