لوگو طاقچه
چالش کتابخوانی ۱۴۰۰ طاقچه

چالش کتابخوانی ۱۴۰۰ همراه با جایزه

20,466 بازدید

امسال سومین سالی است که چالش کتابخوانی را در وبلاگ و شبکه‌های اجتماعی طاقچه برگزار می‌کنیم. تمام تلاشمان را کردیم که امسال متفاوت‌تر و تاثیرگذارتر از سال‌های گذشته این چالش را طراحی کنیم. هدف اصلی ما از چالش کتابخوانی ۱۴۰۰ این است که هر ماه حداقل یک کتاب را بتوانیم در کنار هم بخوانیم و حتما درباره‌ی کتاب‌ها صحبت کنیم تا بتوانیم بیشتر از کتاب‌ها یاد بگیریم. به همین دلیل تصمیم گرفتیم از کسانی که همراه چالش کتاخوانی ۱۴۰۰ می شوند، با هدیه‌هایی کوچک تشکر کنیم. در ادامه شرایط شرکت در چالش و جوایز آن را توضیح داده‌ایم.

چگونه در چالش کتابخوانی ۱۴۰۰ طاقچه شرکت کنیم؟

برای شرکت در این چالش اول از همه باید مشخص کنید که در کدام یکی از دو دسته «پیرطریقت» و یا «اول راه» قرار دارید. مرحله‌هایی که برای «پیرطریقت»ها طراحی کرده‌ایم، کمی سخت‌تر و کتاب‌های پیشنهادی ما به آن‌ها پیچیده‌تر و حتی به لحاظ تعداد صفحات، حجیم‌تر است. اما در نهایت جایزه‌ها و قرعه‌کشی‌ها بین هر دو دسته است و اصلا تفاوتی بین این دو دسته وجود ندارد. پیشنهاد ما این است بسته به زمانی که در سال ۱۴۰۰ برای کتابخوانی در نظر گرفته‌اید و سابقه‌ی کتابخوانی خودتان یکی از این دو دسته را انتخاب کنید.

بعد از اینکه یکی از این چالش‌ها را انتخاب کردید، کافی است در هر ماه یک کتاب با آن موضوع انتخاب کنید و بخوانید. ما سعی کردیم برای هر مرحله حداقل ۲ کتاب پیشنهاد دهیم، اما اگر شما کتاب دیگری سراغ دارید، می‌توانید کتاب مورد علاقه‌ی خودتان را انتخاب کنید. اما ‌حتما موضوع کتاب با موضوع چالش در هر ماه باید یکی باشد.

تا اینجا شما در چالش کتاب شرکت کرده‌اید، اما برای شرکت در قرعه‌کشی‌ها و دریافت جوایز باید مراحل دیگری را طی کنید.

برای شرکت در قرعه‌کشی‌ها باید چه کارهایی انجام دهیم؟

بعد از اینکه کتاب را در طول ماه خواندید، لازم است در سرویس ویرگول یک یادداشت درباره‌ی کتابی که خوانده‌اید، بنویسید. ویرگول یک شبکه اجتماعی برای خواندن و نوشتن مطالب است و قابلیت‌های زیادی از جمله درج عکس و فیلم و لینک‌های مرتبط و.. دارد. شما می‌توانید در مطلبی که می‌نویسید، نظر خودتان درباره کتاب، قسمت‌هایی از کتاب که برایتان جالب بوده، عکس‌های مرتبط با موضوع کتاب و… را بیاورید. در نهایت هم می‌توانید بگویید که آیا خواندن این کتاب را به دیگران هم پیشنهاد می‌کنید، یا نه! خلاصه، دست شما در نوشتن یادداشت کاملا باز است و بسته به خلاقیت خودتان و موضوع کتاب می‌توانید هر چیزی را بنویسید؛ اما رعایت چند نکته در یادداشت شما الزامی است:

  • عنوان یادداشت از این قالب پیروی کند: چالش کتابخوانی طاقچه: «اسم کتاب». برای مثال عنوان یک یادداشت می‌تواند به این صورت باشد: چالش کتابخوانی طاقچه: کمدی‌های کیهانی
  • حداقل ۵۰۰ کلمه برای کتاب یادداشت بنویسید.
  • در انتهای متن به صفحه کتاب در طاقچه لینک دهید. ( حتما برای لینک دادن به طاقچه در ویرگول، روی آیکون + کلیک کنید و گزینه‌ای که شبیه به علامت ‹ › است را انتخاب و لینک کتاب را قرار دهید. اگر بعد از انتشار یادداشت متوجه شدید لینک نوشته‌تان فعال نیست، حتما به پشتیبانی ویرگول خبر دهید)
  • متن را خودتان نوشته باشید و از جایی کپی نکرده باشید.
  • در استفاده از بریده‌های کتاب ونقل‌قول‌ها دقت داشته باشید که این بخش نباید بیش از ۳۰ درصد از یادداشت پانصدکلمه‌ای شما را تشکیل بدهد (به عبارت دقیق‌تر لازم است حداقل ۳۵۰ کلمه از یادداشت به قلم خودتان باشد)

بعد از اینکه یادداشت را در ویرگول نوشتید، حتما لینک یادداشت را به آدرس chalesh.ketab@gmail.com برای ما ایمیل کنید تا هم جایزه‌تان را دریافت کنید و هم در قرعه‌کشی فصلی شرکت داده شوید. به هر فرد در ماه فقط یک بار جایزه داده می‌شود و یک شانس در قرعه‌کشی دارد. اما نوشتن یادداشت‌های بیشتر، اشکالی ندارد.

جایزه‌های چالش کتابخوانی ۱۴۰۰

بعد از ارسال لینک یادداشت ویرگول به ایمیل chalesh.ketab@gmail.com و بررسی یادداشت، یک کد تخفیف ۶۰ درصدی برای کتاب دلخواهتان دریافت می‌کنید. شرط دریافت این جایزه رعایت اصولی است که در بند قبلی گفتیم و به همه افراد تعلق می‌گیرد.

علاوه بر این جایزه، در هر فصل بین شرکت کنندگان جوایزی به این صورت می‌دهیم:

  • اعتبار ۱۵۰ هزار تومانی طاقچه: قرعه‌کشی بین کسانی که در ۳ مرحله شرکت کرده‌اند و به ۱۰ نفر هدیه می‌دهیم.
  • اعتبار ۱۰۰ هزار تومانی طاقچه: قرعه‌کشی بین کسانی که در ۲ مرحله شرکت کرده‌اند و به ۱۰ نفر هدیه می‌دهیم.
  • اعتبار ۵۰ هزار تومانی طاقچه: قرعه‌کشی بین کسانی که در ۱ مرحله شرکت کرده‌اند و به ۱۰ نفر هدیه می‌دهیم.

معرفی چالش کتابخوانی ۱۴۰۰ طاقچه

یکی از بازخوردهایی که از چالش‌های سال‌های قبل دریافت میکردیم این بود که برای بعضی‌ها کتاب‌ها بیش از حد سخت‌خوان بود و برای بعضی‌ها هم چالش لوس و بی‌مزه بود:) برای همین سعی کردیم برای دو طیف چالش طراحی کنیم. طیف اول کسانی هستند که فرصت بیشتری برای کتابخوانی دارند و تا به حال کتاب‌های بیشتری خوانده‌اند. برای این دسته سعی کردیم کتاب‌ها و موضوع‌های سخت‌تری انتخاب کنیم. چالش دیگر هم برای اول راهی‌ها طراحی کرده‌ایم. این دسته کسانی هستند که می‌خواهند در مسیر کتابخوان حرفه‌ای شدن قدم بردارند و احتمالا تا به حال کتاب‌های کمتری خوانده‌اند.

چالشی برای «پیرطریقت‌»ها

۱۲ مرحله‌ی این چالش عبارت است از:

چالشی برای «اول راه»ها

شما کدام نسخه را انتخاب می‌کنید؟

اگر یکی از چالش‌ها را مناسب خودتان دیدید، پیشنهاد می‌کنیم تصویر مناسب خودتان را دانلود کنید و کتاب‌های انتخابیتان را در استوری اینستاگرام بنویسید و ما را منشن کنید. خوشحال می‌شویم بدانیم شما برای مطالعه کتاب‌ها چه برنامه‌ای دارید.

کتاب‌های پیشنهادی طاقچه برای پیرطریقت‌‌ها

این قسمت از چالش کتابخوانی ۱۴۰۰ طاقچه مخصوص کسانی است که کتاب خواندن بخشی ازبرنامه‌ی روزانه‌شان است و حالا دوست دارند کتاب‌های جدیدتر و متفاوت‌تری را بخوانند. ما برای هر مرحله سعی کردیم کتاب‌هایی را پیشنهاد دهیم. اما شما هم اگر کتابی را در هر موضوع می‌شناسید، در قسمت دیدگاه‌ها پیشنهادتان را بنویسید.

فروردین: خواندن کتابی که شخصیت‌هایش انسان نیستند

کمدی‌های کیهانی

کمدی‌های کیهانی

نویسنده: ایتالو کالوینو

مترجم: میلاد زکریا

نشر چشمه

اطلاعات بیشتر و خرید

کمدی‌های کیهانی ماجرای موجوداتی فضایی و در زمان «افسانه نخستین» است به قلم ایتالو کالوینو. کالوینو این کتاب را در چهل‌سالگی نوشته است و سعی کرده گونه‌ای جدید از رمان‌های علمی‌تخیلی را به خوانندگان معرفی کند. گونه‌ای که به جای تخیل درباره آینده، سری زده به گذشته و زمان پیدایش جهان. این کتاب با اینکه کتابی طنز است، کتاب نسبتا سختی به حساب می‌آید. کالوینو در این کتاب از موجودات فضایی و فضای کیهانی برای این استفاده کرده که از فضای بی‌پایه و اساس بعضی رمان‌های تخیلی فاصله بگیرد و در عوض بتواند جزئیاتی را ارائه کند که پایه و اساس نسبتا علمی دارد.

جانورنامه

جانورنامه

نویسنده: لایوش ناگ

مترجم: کمال ظاهری

نشر چشمه

اطلاعات بیشتر و خرید

در این داستان لایوش ناگ حس ناکامی ناشی از شکست در انقلاب‌های ۱۹۱۹ مجارستان را سعی کرده در قالبی اثری طنز و از زبان حیوانات توصیف کند. جانورنامه سیمای همه‌ی ناهنجاری‌های اجتماعی است که نویسنده آن‌ها را حس کرده و در قالب یک طنز تند و تیز آن‌ها را بیان کرده است.

مزرعه‌ی حیوانات

مزرعه‌ی حیوانات

نویسنده: جورج اورول

مترجم: احمد کسایی‌پور

نشر ماهی

اطلاعات بیشتر و خرید

قلعه حیوانات اثر معروفِ جورج اورول نویسنده انگلیسی است که در آن ماجرای یک انقلاب و روند تغییر پیدا کردن آرمان‌های اولیه انقلاب را می‌خوانیم. ماجرا در یک مزرعه رخ می‌دهد و همه‌ی شخصیت‌های این انقلاب حیوانات هستند.

مخمصه حیوانات

مخمصه حیوانات

نویسنده: جان رید

مترجم: ساسان گلفر

انتشارات خوب

اطلاعات بیشتر و خرید

اگر هم کتاب قلعه حیوانات را قبلا خوانده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم کتاب مخمصه‌ی حیوانات را بخوانید. این کتاب به نوعی ادامه‌ی کتاب قلعه حیوانات به شمار می‌اید. در این داستان اسنوبال دوباره به مزرعه برگشته با ایده ای جدید و آن ایده چیزی نیست جز سرمایه‌داری.

اردیبهشت: کتابی که ماجراهایش در آینده اتفاق می‌افتد

راهنمای کهکشان برای اتواستاپ‌زن‌ها

راهنمای کهکشان برای اتواستاپ‌زن‌ها

نویسنده: داگلاس آدامز

مترجم: آرش سرکوهی

نشر چشمه

اطلاعات بیشتر و خرید

راهنمای کهکشان برای اتواستاپ‌زن‌ها درباره‌ی زمانی است که کره‌ی زمین نابود می‌شود و فقط فردی به استم آرتور دنت و یک موجود فرازمینی می‌توانند از زمین فرار کنند و در کهکشان‌ها سفری پر ماجرا را آغاز می‌کنند.

بلیدرانر

بلیدرانر

نویسنده: فیلیپ کی دیک

مترجم: شهریار وقفی‌پور

نشر نیماژ

اطلاعات بیشتر و خرید

در این کتاب فیلیپ کی دیک زمانی ماجرایی را تعریف می‌کند که آخرین جنگ جهانی رخ داده و جهان از نظر زیست محیطی، اجتماعی و فرهنگی در حال نابودی است. شرکت‌ها انسان‌های مصنوعی را هم ساخته‌اند و حالا دولت‌ها به خاطر قدرت گرفتن این انسان‌های مصنوعی که از انسان‌های واقعی قابل تشخیص نیستند، ترسیده‌اند.

نگران نباش

نگران نباش

نویسنده: مهسا محب علی

نشر نیماژ

اطلاعات بیشتر و خرید

تهران درگیر زلزله است و داستان از زبان دختر معتادی به نام شادی روایت می‌شود. لرزه‌ها هر چند دقیقه یکبار می‌آیند اما شادی برخلاف اصرار مادر و برادرهایش به ترک خانه، تمایلی به رفتن ندارد. او که تازه مواد مصرف کرده، در افکار و خیالات خودش غرق است و وقایعی را که می‌بیند و می‌شنود، با خیالاتش درمی‌‌آمیزد؛ اما در نهایت مجبور می‌شود برای تهیه مواد از خانه خارج شود و به عده‌ای جوان که گروهی تشکیل داده‌اند بپیوندد تا شاید دوستی را پیدا کند.

خرداد: کتابی که در عنوانش کلمه «بهار» وجود دارد

بهار ۶۳

بهار ۶۳

نویسنده: مجتبی پورمحسن

رادیو گوشه

اطلاعات بیشتر و خرید

فرزین مدام در حال محاکمه خودش است به دلیل خیانت‌هایی که کرده. او دلایل بسیاری برای خیانت نکردن دارد، اما مدام خیانت می‌کند.

دومین بهار

دومین بهار

نویسنده: آلیستر مک‌لاود

مترجم: پژمان طهرانیان

نشر بیدگل

اطلاعات بیشتر و خرید

دومین بهار داستان‌های دهۀ ۸۰ و ۹۰ میلادی و بخش دوم داستان‌های آلیستر مک‌لاود در «جزیره» است. مک‌لاود نخستین بار با دو مجموعه داستان کوتاه «هدیۀ گمشدۀ نمکین خون» (۱۹۷۶) و «همچنان که پرندگان خورشید را با خود می‌آورند و داستان‌های دیگر» (۱۹۸۶) به شهرت رسید. مجموعۀ داستان‌های کوتاه مک‌لاود بعدها در کتاب جزیره (۲۰۰۰) منتشر شد. دومین بهار ترجمۀ هفت داستان از این کتاب است که نخستین بار در دهه‌های ۸۰ و ۹۰ میلادی منتشر شده‌اند. مک لاود با وجود اینکه نویسنده‌ای کم‌کار است و کمتر از بیست داستان کوتاه و یک رمان منتشر کرده است، اما نوشته‌هایش مهم‌ترین آثار ادبی قرن بیستم کانادا محسوب می‌شوند.

بهار برایم کاموا بیاور

بهار برایم کاموا بیاور

نویسنده: مریم حسینیان

نشر چشمه

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب بهار برایم کاموا بیاور نوشته مریم حسینیان یکی از عجیب‌ترین داستان‌های معاصر ایران است. این کتاب داستان زنی است که بخاطر عشق به شوهرش راهی سفرش می‌شود و با دو کودکش در یک نقطه دور افتاده زندگی‌شان را ادامه می‌دهند. ابتدا به نظر می‌رسد تنها مشکل این منطقه سرمای زیاد آن است اما کم‌کم زن متوجه چیزهای دیگر می‌شود، آدم‌هایی که می‌آیند و می‌روند و کسی متوجه حضورشان نمی‌شود، همسایه‌های عجیبی که رفتار طبیعی ندارند. شوهرش رفتارش تغییر می‌کند

اثر پرتوهای گاما بر روی گل‌های همیشه بهار ساکنین کره ماه

اثر پرتوهای گاما بر روی گل‌های همیشه بهار ساکنین کره ماه

نویسنده: پل زیندل

مترجم: شهرام زرگر

نشر بیدگل

اطلاعات بیشتر و خرید

این کتاب ماجرای دختری نوجوان است که مادری آشفته حال و خواهری صرعی دارد و با آن‌ها زندگی می‌کند. تنها نقطه‌ی امیدواری و لحظه‌های خوب او زمانی است که تاثیر پرتوهای گاما بر روی گل‌های همیشه بهار را بررسی می‌کند.

بهار

بهار

نویسنده: عامر حمیو

مترجم: سیدرضا قزوینی غرابی

نشر ستاره‌ها

اطلاعات بیشتر و خرید

سه دانشجوی رشته روانشناسی در دانشگاه موصل، که هر یک نماینده یکی از طوایف و ادیان متعدد عراقی‌اند، با اشغال موصل اتفاقات تلخی برایشان می‌افتد و بهار عمرشان خزان می‌شود.

برف بهاری

برف بهاری

نویسنده: یوکیو می‌شیما

مترجم: سمیا صیقلی

انتشارات نگاه

اطلاعات بیشتر و خرید

دختر و پسری عاشق هم می‌شوند، ولی به گونه‌ای عجیب پسر از یک سو شدید عاشق دختر است، ولی از سویی دیگر مقاومت می‌کند و حس نفرت هم دارد. دختر عاشق پسر است، اما از سویی دیگر غرورش هم برایش مهم است.

تیر: کتابی که از نوشتن آن بیش از ۱۰۰ سال می‌گذرد

جنایت و مکافات

جنایت و مکافات

نویسنده: فئودور داستایفسکی

مترجم: اصغر رستگار

انتشارات نگاه

اطلاعات بیشتر و خرید

جنایت و مکافات اولین بار در سال ۱۸۶۶ منتشر شده و ماجرای دانشجویی است که برای خودش اصول اخلاقی خاصی دارد و بر اساس همین اصول پیرزنی را با تبر می‌کشد. بعد از این قتل، راسکولنیکف مشکلاتش روز به روز بیشتر می‌شود و ما همیشه از زبان راوی سوم شخص همراه او می‌شویم.

دن کیشوت (جلد ۱)

دن کیشوت (جلد ۱)

نویسنده: میگل دو سروانتس

مترجم: محمد قاضی

نشر ثالث

اطلاعات بیشتر و خرید

دن کیشوت در سال ۱۶۰۵ منتشر شده یکی از قدیمی‌ترین رمان‌ها در زبان‌های اروپایی است. سروانتس بخش اول این کتاب را در زندان نوشت. دن کیشوت مردی متوهم است و تصور می‌کرد یک شوالیه است و با همین نگاه تخیلی با همراهش سانچو به سفر می رود تا مردم را نجات دهد!

مرداد: یک کتاب غیر داستانی درباره جنگ جهانی دوم

جنگ چهره‌ی‌ زنانه ندارد

جنگ چهره‌ی‌ زنانه ندارد

نویسنده: سوتلانا آلکسیویچ

مترجم: عبدالمجید احمدی

نشر چشمه

اطلاعات بیشتر و خرید

سوتلانا آلکسیویچ برنده جایزه نوبل ۲۰۱۵، روایتی از زندگی زنانی که بهترین سال‌های زندگیشان را در خلال جنگ جهانی دوم سپری کرده‌اند، ارائه کرده است.

آن فرانک؛ خاطرات یک دختر جوان

آن فرانک؛ خاطرات یک دختر جوان

نویسنده: آن فرانک

مترجم: شهلا طهماسبی

بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه

اطلاعات بیشتر و خرید

آن فرانک دختری هلندی است که در زمان جنگ جهانی دوم دو سال در یک اتاق زیرشیروانی مخفی بوده و در آن زمان خاطراتش را نوشته است.

شهریور: یک کتاب غیر داستانی درباره محیط زیست

صدای غذا خوردن یک حلزون وحشی

صدای غذا خوردن یک حلزون وحشی

نویسنده: کاوه فیض‌اللهی

نشر نو

اطلاعات بیشتر و خرید

الیزابت تووا بایلی به دلیل بیماری مجبور است مدتی استراحت کند و به صورت اتفاقی حلزونی در کنار تختش مهمانش می‌شود و او متوجه صدای حلزون می‌شود. بعد از آن خاطراتش را از یک سال زندگی با حلزون و تحقیق‌هایی را که در زمینه تاریخ طبیعی شکم‌پایان کرده، در این کتاب گردآوری کرده است.

محل سگ بگذارید لطفاً!

محل سگ بگذارید لطفاً!

نویسنده: اشلی پایپر

مترجم: عاطفه هاشمی

کتاب کوله پشتی

اطلاعات بیشتر و خرید

اشلی پاپیر در این کتاب مجموعه دستورالعمل‌هایی را ارائه کرده که برای داشتن محیط زیستی پایدار لازم است در زندگیمان رعایت کنیم. در واقع او اعتقاد دارد اول باید از خودمان شروع کنیم! و زباله کمتر تولید کنیم، دوست‌در حیوانات و طبیعت باشیم و قدم‌هایی را برای نجات سیاره‌مان برداریم.

مهر: کتابی که نویسنده‌اش عرب باشد

بیروت ۷۵

بیروت ۷۵

نویسنده: غاده السّمان

مترجم: سمیه آقاجانی

نشر ماهی

اطلاعات بیشتر و خرید

«بیروت ۷۵» نخستین رمان بلند غاده السّمان که می‌توان آن را رمانی اجتماعی-سیاسی نیز دانست، به توصیف اوضاع بیروت در آغاز جنگ داخلی می‌پردازد. غاده قهرمان‌های داستانش را که پنج نفر هستند به‌گونه‌ای انتخاب کرده که گویی هر یک نماینده‌ی جامعه عرب هستند.

از قصر تا قصر

از قصر تا قصر

نویسنده: نجیب محفوظ

مترجم: سیدناصر طباطبایی

انتشارات جامی

اطلاعات بیشتر و خرید

از میان آثار نجیب محفوظ، سه‌گانه‌ای که درباره‌ی قاهره نوشته‌شده، اثری شناخته‌شده است. رمان‌هایی با عناوین «بین‌القصرین»، «قصرالشوق» و «السوکریه» که در آنها زندگی سه نسل از چند خانواده در قاهره روایت می‌شود. در این اثر نویسنده با هوشمندی تمام، اتفاقات و تغییرات رخ‌داده در مصر و نحوه برخورد و رفتار مردمان این دیار را به تصویر می‌کشد.

آبان: کتابی که برنده‌ی جایزه نوبل غیر ادبیات آن را نوشته

فریب طعمه‌ها

فریب طعمه‌ها

نویسنده: جورج ای.اکرلاف

مترجم: افشین خاکباز

نشر نو

اطلاعات بیشتر و خرید

در این کتاب اکرلاف و شیلر دو برنده‌ی جایزه نوبل اقتصاد سعی می‌کنند ضمن اشاره به کاستی‌های علم اقتصاد متعارف، به زبانی ساده، مباحثی را وارد علم اقتصاد کنند که تاکنون کمتر به آن‌ها پرداخته شده است: مباحثی همچون سوءاستفاده و فریبکاری، و دستکاری در نظام معرفتی عموم مردم برای فریب آن‌ها و تغییر رفتار مردم در جهت حفظ منافع صاحبان سرمایه و قدرت.

چرا ملت ها شکست می خورند؟

چرا ملت ها شکست می خورند؟

نویسنده: جیمز ای رابینسون

مترجم: محسن میردامادی

انتشارات روزنه

اطلاعات بیشتر و خرید

نویسندگان کتاب چرا ملت‌ها شکست می‌خورند همراه با گروهی از اقتصاددانان شرط توسعه را گذر از نظام الیگارشی (حکومت گروه‌های خاص یا به تعبیر مترجمان اندک‌سالاری) می‌دانند و سعی دارند شرایط اقتصادی موثر بر شکل‌گیری و فروپاشی نظام‌های اندک‌سالار را تبیین کنند. این دیدگاه تحولی بزرگ در اندیشه اقتصادی است. در واقع آن‌ها نشان می‌دهند که هرجا شکوفایی اقتصادی رخ می‌دهد، الیگارشی رخت بر می‌بندد و برعکس!

آذر: کتابی درباره فمنیسم و زنان

زنان نامرئی

زنان نامرئی

نویسنده: کرولاین کریادو پرز

مترجم: نرگس حسن‌لی

نشر برج

اطلاعات بیشتر و خرید

زنان نامرئی اثری جالب است که سوگیری داده‌ها در دنیایی طراحی شده برای مردان را افشا می‌کند. به نظر می‌رسد حتی در قرن بیست و یکم و در آرمان‌شهرهای فمینیستی هم همچنان به زنان به چشم جنس دوم نگاه می‌شود. یعنی همانطوری که دوبوار می‌گفت.

ما همه باید فمینیست باشیم

ما همه باید فمینیست باشیم

نویسنده: چیماماندا انگوزی آدیشی

مترجم: مریم طباطبایی‌ها

کتاب کوله پشتی

اطلاعات بیشتر و خرید

این کتاب نسخه مکتوب سخنرانی نویسنده کتاب در دسامبر ۲۰۱۲ است. در این کتاب نویسنده می‌گوید فمنیست به معنای برتری زنان بر مردان نیست، بلکه به این معناسا که انسانیت جاری شود و هر دو جنس فرصتی برابر برای رشد داشته باشند.

دی: کتابی درباره‌ی شبکه‌های اجتماعی و اینترنت

اینترنت با مغز ما چه می‌کند؟

اینترنت با مغز ما چه می‌کند؟

نویسنده: نیکلاس کار

مترجم: محمود حبیبی

نشر گمان

اطلاعات بیشتر و خرید

نیکلاس کار در این کتاب در مورد موضوع کاهش قدرت توجه بر اثر ساختار اینترنت و شبکه‌های اجتماعی با تکیه بر داده‌های عصب‌شناختی صحبت می‌کند و می گوید این یکی از پیامدهای استفاده از اینترنت است که به مرور مغز ما را تغییر می‌دهد.

مینیمالیسم دیجیتال

مینیمالیسم دیجیتال

نویسنده: کال نیوپورت

مترجم: ناهید ملکی

نشر نوین

اطلاعات بیشتر و خرید

تقریبا همه مشکلاتی که نیکولاس کار در کتابش مطرح کرده، مورد تایید کال نیوپورت است و برای همین در کتابش به کتاب او چندین بار ارجاع داده است. او در کتاب مینیمالیسم دیجیتال با بهره‌گیری از ایده مینیمالیسم سعی کرده به ما کمک کند رفتار و میزان استفاده‌مان از اینترنت و فضای مجازی را کنترل و مدیریت کنیم.

بهمن: یک کتاب درباره‌ی کتاب‌ها

جهان مکتوب

جهان مکتوب

نویسنده: مارتین پوکنر

مترجم: علی منصوری

نشر بیدگل

اطلاعات بیشتر و خرید

در کتاب جهان مکتوب متوجه می‌شویم که چگونه ادبیات باعث شده تاریخ‌سازان تغییراتی بزرگ و بنیادین در جهان ایجاد کنند. باور و تز کلی این کتاب این است که ادبیات و به طور کلی کتاب‌ها و مکتوب کردن نتیجه‌ی تغییرات باعث شده جهان قدم به قدم رشد کند و به حالت فعلی دربیاید.

چگونه درباره کتاب‌هایی که نخوانده‌ایم حرف بزنیم؟

چگونه درباره کتاب‌هایی که نخوانده‌ایم حرف بزنیم؟

نویسنده: پیر بایار

مترجم: مینا مزرعه فراهانی

انتشارات ترجمان علوم انسانی

اطلاعات بیشتر و خرید

ایده اصلی این کتاب این است که بپذیریم خواندن همه‌ی کتاب‌ها و یا همه‌ی یک کتاب در جهان کنونی امکان‌پذیر نیست. در عین حال خبر داشتن از ایده‌ی اصلی هر کتابی می‌تواند باعث ایجاد تغییراتی در زندگی هر کدام از ما شود. در واقع خیلی از ایده‌ها در تاریخ هستند که مستقیما بر زندگی هر کدام از ما اثر می‌گذارد. پس خواندن مطلبی کوتاه یا خواندن بخشی از یک کتاب درباره آن‌ها می‌تواند برای ما سودمند باشد.

اسفند: کتابی که امسال منتشر شده است

چگونه رنجی را که نمی توانیم درمان کنیم به دوش بکشیم

چگونه رنجی را که نمی توانیم درمان کنیم به دوش بکشیم

نویسنده: مگان دیواین

مترجم: مهشید شبانیان

انتشارات میلکان

اطلاعات بیشتر و خرید

همان طور که از عنوان کتاب پیداست، موضوع کتاب درباره از دست‌دادن و فقدان است. سوگ‌هایی که دل افراد را می‌شکند و کنار آمدن با آن فقدان را برای افراد مشکل می‌کند. این سوگ‌ها بیشتر مربوط به مرگ عزیزان هستند که افراد در زندگی با آن مواجه می‌شوند. دیواین در کتابش با راهکارهایی می‌کوشد به خواننده کمک کند از طریق برنامه‌ریزی و ساخت فهرستی برای حواس‌پرتی یا فعالیت‌هایی مانند: نقاشی و کلاژ بهره ببرد. او معتقد است حواس‌پرتی از طریق تماشای فیلم، گوش کردن به موسیقی و غیره یکی از موهبت‌هایی است که در دوران سوگ می‌توانیم به آن توجه کنیم. همچنین راه‌حل‌های دیگری نیز در این موارد بیان می‌کند. اطلاعاتی که در کتاب با زبانی ساده و قابل درک برای همگان نوشته شده است.

بانو گوزن

بانو گوزن

نویسنده: مریم حسینیان

نشر چشمه

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب بانو گوزن نوشته مریم حسینیان توسط نشر چشمه منتشر شده است. بانو گوزن داستان زنی است که در آستانهٔ مادر شدن است. از طرفی او به تازگی کسب‌وکار هنری خود را راه انداخته است. کودک متولد نشدهٔ او نیز، در شرایطی نامناسب قرار دارد و پزشکان اکیداً به او توصیه کرده‌اند که استراحت مطلق داشته باشد. اکنون او بین دوراهی زندگی خود مانده است. در این داستان به‌کرّات از فش‌بک و فلش فوروارد استفاده شده است.

چالش دوم: اول راه

این قسمت از چالش کتابخوانی ۱۴۰۰ طاقچه را همانطور که گفتیم برای افرادی که اول راه هستند، طراحی کرده‌ایم. پیشنهادهای ما معمولا برای افراد این دسته کتاب‌های کوتاه‌تر و ساده‌تر است. اما این کتاب‌ها اکثرا از نویسنده‌های معتبر و معروفی هستند که احتمالا هر کتاب‌خوانی در زندگیش یک کتاب از آن‌ها را می‌خواند. اما اگر در هر مرحله از کتابش خوشتان نیامد، در قسمت دیدگاه‌ها برای ما پیامی بگذارید تا کتاب دیگری برای شما پیدا کنیم و به شما معرفی کنیم.

فروردین: کتابی که در آن یک قتل اتفاق می‌افتد

دختری در قطار

دختری در قطار

نویسنده: پائولا هاوکینز

مترجم: علی قانع

کتاب کوله پشتی

اطلاعات بیشتر و خرید

دختری در قطار ماجرای زنی معتاد به الکل است که هرروز با قطار از جلو یک محله رد می شود و در ذهنش داستانی از ساکنان این محله می‌سازد. تا اینکه روزی متوجه موضوعی عجیب درباره یکی از ساکنین محله می شود.

و آنگاه هیچکس نماند

و آنگاه هیچکس نماند

نویسنده: آگاتا کریستی

مترجم: محمد خیریان

انتشارات یوشیتا

اطلاعات بیشتر و خرید

هفت مرد و سه زن به دعوت فردی ناشناس به جزیره‌ای دعوت می‌شوند. افرادی که کمی بعد از معاشرت با یکدیگر می‌فهمند همه‌شان یک وجه مشترک دارند. آن وجه هم این است که همه‌شان در گذشته باعث قتل یک نفر شده‌اند.

اردیبهشت: کتابی که در آن یک جادوگر وجود دارد

نبرد خدایان (جلد اول؛ فرستاده اهریمن)

نبرد خدایان (جلد اول؛ فرستاده اهریمن)

نویسنده: مرتضی رضایی

نشر موج

اطلاعات بیشتر و خرید

دنیای «نبرد خدایان»، دنیایی خلاق و زادهٔ ذهن نویسنده است. مرتضی رضایی، دنیایی فانتزی را توصیف می‌کند که در معرض حملهٔ اهریمن قرار دارد.

آکاتا؛ جادوگر سفید ۱

آکاتا؛ جادوگر سفید ۱

نویسنده: نِدی اوکورافور

مترجم: امیراحمد کامیار

انتشارات پرتقال

اطلاعات بیشتر و خرید

سانی پسری معمولی است که تنها خواسته‌اش فوتبال بازی‌ کردن در مدرسه است بدون این‌که بچه‌ها او را اذیت کنند اما زمانی که با ارلو آشنا و وارد یک انجمن خاص به اسم لئوپارد می‌شود، پایش به یک ماجرای هیجان انگیز و خطرناک باز می‌شود. ماموریت انجمن پیدا کردن فردی به نام اتوکوتو است که بچه‎‌های بسیاری را دزدیده است.

خرداد: گوش دادن به یک کتاب صوتی با صدای یک شخصیت معروف

خبرخوان

خبرخوان

نویسنده: پولت جایلز

مترجم: مهرداد وثوقی

کتابهای صوتی نشر خوب

اطلاعات بیشتر و خرید

داستان کتاب خبر خوان در سال ۱۸۷۰ آغاز می‌شود، جایی که یک دختر ده ساله به نام جوهنا پس از چهار سال اسارت آزاد شده‌است. مهاجمان قبیله‌ی کیووا خانواده او را کشته و خودش را گروگان گرفته بودند.در نهایت پس از چهار سال اسارت، قبیله‌ی کیووا دختر را آزاد کرده و به شخصی به نام بریت جانسون می‌سپارند.

کیمیاگر

کیمیاگر

نویسنده: پائولو کوئیلو

مترجم: آرش حجازی

نوین کتاب گویا

اطلاعات بیشتر و خرید

کیمیاگر ماجرای چوپانی است که در پی پیدا کردن گنجی در قاهره راهی سفری طولانی می‌شود و در این سفر تجربه‌هایی به دست می‌اورد که به اندازه‌ی یک گنج برایش ارزش خواهند داشت.

تیر: کتابی درباره شیوع یک بیماری

کوری

کوری

نویسنده: ژوزه ساراماگو

مترجم: زهره روشنفکر

انتشارات مجید

اطلاعات بیشتر و خرید

کوری ماجرای مردم شهری است که به نوعی بیماری ناشناخته مبتلا می‌شوند و در مدتی کوتاه همه آن‌ها بیناییشان را از دست می‌دهند. با این اتفاق دیگر هیچ چیز سر جایش قرار ندارد و آدم‌ها زندگی جدیدی را مجبورند در پیش بگیرند.

طاعون

طاعون

نویسنده: آلبر کامو

مترجم: کاوه میرعباسی

نشر چشمه

اطلاعات بیشتر و خرید

رمان طاعون، درباره هجوم بیماری هولناک طاعون به شهر ناشناخته‌ای به نام اُران در الجزایر است که البته می تواند هرجای جهان باشد. کاملا روشن است که این بیماری نمادین است و می تواند سمبل هرگونه وحشت و هراس بشری باشد.

مرداد: کتابی که در یک روز می‌شود آن را خواند

دوست بازیافته

دوست بازیافته

نویسنده: فرد اولمن

مترجم: مهدی سحابی

نشر ماهی

اطلاعات بیشتر و خرید

دو دوست هم مدرسه‌ای که یکی یهودی و دیگری از یک خانواده اشرافی آلمان است. آنها ابتدا زندگی به ظاهر آرام و بی‌دغدغه‌ای را می‌گذرانند و دوستان خوبی هستند؛ اما این دوستی دوام چندانی ندارد. کشمکش‌های سیاسی و اجتماعی هانس و کنراد را کم کم از هم جدا می‌کند. سرنوشت یکی تبعید و مهاجرت ناخواسته می‌شود و دیگری رو به ترقی و پیشرفت می‌آورد. اما رویدادهای تکان‌دهنده‌ای همه آنچه که خواننده حدس می‌زند را نقش برآب می‌کند.

دزد مو وزوزی و انسان فرهیخته

دزد مو وزوزی و انسان فرهیخته

نویسنده: محسن پوررمضانی

نشر چشمه

اطلاعات بیشتر و خرید

در این کتاب دوازده داستان طنز می‌خوانید که بعضی‌هاشان شما را می‌خندانند و بعضی‌هاشان هم ممکن است تلخ باشند. محسن پوررمضانی در این کتاب از همان مقدمه، با همه چیز شوخی می‌کند.

شهریور: کتابی درباره‌ی زندگی یک زن

ساعت‌ها

ساعت‌ها

نویسنده: مایکل کانینگهام

مترجم: مهدی غبرایی

نشر نیماژ

اطلاعات بیشتر و خرید

ساعت‌ها ماجرای زندگی سه زن است که فصل مشترک همه آن‌ها کتاب خانم دالاوی است. این سه زن که یکی از آن‌ها خود ویرجینیا وولف است، با مشکلات عاطفی و روحی زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند.

وزارت درد

وزارت درد

نویسنده: دوبراوکا اوگرشیچ

مترجم: نسرین طباطبایی

نشر نو

اطلاعات بیشتر و خرید

وزارت درد ماجرای زنی است که به دلیل شرایط نامساعد کشورش بعد از فروپاشی یوگوسلاوی، مجبور به مهاجرت به هلند می‌شود و در آن به دانشجویان دیگر زبان درس می‌دهد. اما به خاطر حس فقدانی که دارد، با دانشجویان شروع به برقراری رابطه‌ای عمیق‌تر می‌کند و نوستالژی بازی می‌کند.

مهر: کتابی درباره‌ی شکست عشقی

دوستش داشتم

دوستش داشتم

نویسنده: آنا گاوالدا

مترجم: ناهید فروغان

نشر ماهی

اطلاعات بیشتر و خرید

کلوئه زن جوانی است که پس از چند سال زندگی، همسرش می‌خواهد او و فرزندانشان را به خاطر معشوقه‌اش ترک کند. کلوئه با دخترانش به خانه‌ی پدر و مادر همسرش می‌رود و در گفت‌وگویی طولانی با پدرشوهرش، پی‌یِر، راجع به عشق و آن‌چه که پیش می‌آورد صحبت می‌کند.

غذا، دعا، عشق

غذا، دعا، عشق

نویسنده: الیزابت گیلبرت

مترجم: ندا شادنظر

انتشارات افراز

اطلاعات بیشتر و خرید

الیزابت گیلبرت در این کتاب زندگی خودش را روایت می‌کند. نویسنده‌ای که در اوایل ۳۰ سالگی سکون و تعادلی ظاهری را در زندگی زناشویی تجربه می‌کند، ناگهان متوجه می‌شود هر آن‌چه وضعیت پایدار او را حفظ می‌کرده، برایش آزاردهنده است. او تصمیم به طلاق می‌گیرد و پس از جدایی روابطی را تجربه می‌کند که رضایت‌بخش نبوده‌اند و بارها دچار شکست عشقی می‌شود.

آبان: کتابی که برنده جایزه من بوکر شده

برای پیدا کردن این کتاب‌ها پیشنهاد می‌کنیم سری به یادداشت «جایزه من بوکر چیست؟» بزنید و با کتاب‌های برنده این جایزه بیشتر آشنا شوید.

آذر: یک کتاب کودک و نوجوان درباره‌ی معلولیت

اعجوبه

اعجوبه

نویسنده: آر. جی. پالاسیو

مترجم: فرح بهبهانی

نشر پیدایش

اطلاعات بیشتر و خرید

اعجوبه ماجرای پسری است که به دلیل مشکل مادرزادی چهره‌ای غیرعادی دارد. تا ۱۰ سالگی مادرش به او در خانه درس می‌داده، اما کم کم خانواده‌اش تصمیم می‌گیرند او را به مدرسه بفرستند. آگی در مدرسه راحت پذیرفته نمی‌شود و سختی‌های زیادی می‌کشد که…

بیرون ذهن من

بیرون ذهن من

نویسنده: شارون اِم. دراپر

مترجم: آنیتا یارمحمدی

نشر پیدایش

اطلاعات بیشتر و خرید

بیرون ذهن من روایت زندگی دختری است که نه می‌تواند راه برود و نه می‌تواند با دیگران صحبت کند و با آن‌ها ارتباط برقرار کند.

دی: کتابی که ماجراهایش در شهرهای جنوبی ایران اتفاق می‌افتد

زمستان ۶۲

زمستان ۶۲

نویسنده: اسماعیل فصیح

انتشارات ذهن آویز

اطلاعات بیشتر و خرید

شروع کتاب در دی ماه ۱۳۶۲ است زمانی که استاد بازنشسته دانشکده نفت جلال آریان به همراه دکتر فرجام متخصص کامپیوتر به اهواز می‌روند تا ادریس پسر جوان مستخدمش را که در جنگ مفقود شده است پیدا کنند. این داستان ترکیبی از عشق از بین رفته‌ی فرجام به زنی مرده است که آن را دوباره در چشمان نامزد ادریس می‌بیند و فداکاری او در رفتن به خط مقدم. این بین جلال آریان برای نجات دختری جوان از دست مردی متعصب و بیمار به ظاهر با او ازدواج می‌کند.

شطرنج با ماشین قیامت

شطرنج با ماشین قیامت

نویسنده: حبیب احمدزاده

انتشارات سوره مهر

اطلاعات بیشتر و خرید

این کتاب یکی از متفاوت‌ترین کتاب‌ها در زمینه دفاع مقدس است. شطرنج با ماشین قیامت داستان دیده‌بان نوجوان ۱۷ ساله‌ای است که به ناچار به جای دوست مجروحش راننده ماشین حمل غذا می‌شود. او باید علاوه بر غذارسانی به رزمندگان، به دو نفر از آدم‌های عجیب و غریب آبادان یعنی مهندس و گیتی(زنی بدکاره) که هنوز شهر را ترک نکرده‌اند، غذا برساند. در همان زمان متوجه می‌شود عراقی‌ها یک ماشین رادار دارند و او به دنبال این ماشین رادار که به آن ماشین قیامت می‌گویند می‌رود تا راز آن را بفهمد.

بهمن: کتابی که ماجراهایش در یک سفر رخ می‌دهد

وحشی

وحشی

نویسنده: شرل استرید

مترجم: میعاد بانکی

نشر ستاک

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب وحشی با عنوان فرعی از گمشده تا پیدا شده در مسیر پاسفیک کرست اثر شریل استرید (زاده ۱۷ سپتامبر ۱۹۶۸) رمان‌نویس، مقاله‌نویس و مجری مقیم آمریکاست. اولین رمان وی – مشعل – در سال ۲۰۰۶ چاپ شد که نظر مثبت منتقدان را به همراه داشت. کتاب دومش یعنی کتاب وحشی که سرگذشت نامه خود اوست، در سال ۲۰۱۲ به چاپ رسید و به اثری پرفروش در سطح جهان بدل گردید و باعث شهرتش شد.

در راه

در راه

نویسنده: جک کرواک

مترجم: احسان نوروزی

نشر چشمه

اطلاعات بیشتر و خرید

این اثر روایت سفر اُدیسه‌وار جوانی به نام سالواتوره پارادایز (سَل، سَلی) است. نویسنده‌ای که پس از جدایی از همسرش، سرخورده و افسرده، بر آن می‌شود تا دلش را به دست جاده‌های آمریکا بسپارد و می‌کوشد از این طریق معنا و مفهومی برای زندگی پوچ خویش بیابد. در این بین با جوانی کوچک‌تر از خود اما کلّاش و متقلّب به نام دین موریارتی آشنا می‌شود و چنان تحت تأثیر دیوانه‌بازی‌ها و مرام آشوب‌گرانه‌اش قرار می‌گیرد که زندگی را بدون او عاری از هر گونه لذتی می‌یابد.

اسفند: کتابی که امسال منتشر شده است.

همین حوالی

همین حوالی

نویسنده: جومپا لاهیری

مترجم: راضیه خشنود

نشر ماهی

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب داستان زنی در نیمه دوم زندگی‌اش است که از زندگی‌اش روایت می‌کند. با او همراه می‌شویم وقتی با همسر یکی از دوستانش روبه‌ٰرو می‌شود و هردو حس می‌کنند کمی از هم خوششان می‌آید اما حاضر نیستند رابطه عفیفانه‌شان را کنار بگذارند. زن وارد محیط کار جدیدش شده است و سعی دارد آن‌جا را پر از کتاب کند تا روح به دفترش بیاید. در پارک پدر و دختری را می‌بیند که دخترک حاضر نیست شب را پیش پدرش بماند و از وقتی مادر خانه را ترک کرده پدر باید هرشب دختر را به خانه مادرش ببرد. این زن نویسنده‌ای تنها است که جهان را با نگاه خودش می‌بیند و روایت می‌کند. داستانی جذاب از روزمرگی‌هایی که برای ما تکراری نیستند.

کتابخانه نیمه شب

کتابخانه نیمه شب

نویسنده: مت هیگ

مترجم: محمدصالح نورانی‌زاده

کتاب کوله پشتی

اطلاعات بیشتر و خرید

اگر شانس این را داشته باشید که به کتابخانه نیمه شب بروید و خودتان تمام زندگی‌های دیگرتان را ببینید چه اتفاقی خواهد افتاد؟ امکان دارد هر کدام از این زندگی‌ها بهتر از زندگی حال حاضر شما باشند؟

نورا با سوالی این چنینی به سراغ کتابخانه‌ای مرموز می‌رود که بداند قصه زندگی او چطور می‌شد اگر در جایی از زندگی انتخاب دیگری می‌کرد. او زندگی‌ای پر از بدبختی و پشیمانی داشته اما در این کتابخانه فرصتی برایش فراهم می‌شود تا اوضاعش را روبه راه کند. او این انتخاب را دارد که زندگی کنونی‌اش را با زندگی جدیدی عوض کند. مسیر شغلی جدیدی داشته باشد، روابط شکست‌خورده‌اش را از نو بسازد و رویاهای کودکی‌اش را دنبال کند. او باید در این سفر به دل کتابخانه نیمه‌شب به دورن خودش نظر کند و آن چه را واقعا به زندگی‌اش معنا و ارزش می‌دهد، پیدا کند. کتابخانه‌ای با انبوهی از کتاب که هرکدام قصه یک زندگی را می‌گویند.

20,466 بازدید
برچسب ها

Avatar

طاقچه


اشتراک گذاری یادداشت
2.7 3 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
224 دیدگاه ها
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه