دانلود کتاب‌های سعید مدنی قهفرخی

سعید مدنی قهفرخی

بیوگرافی سعید مدنی قهفرخی

سعید مدنی قهفرخی جامعه‌شناس، جرم‌شناس، استاد دانشگاه، روزنامه‌نگار، فعال اجتماعی و پژوهشگر ارشد علوم اجتماعی است. او در پژوهش‌های خود همواره به سراغ آسیب‌پذیرترین اقشار جامعه در ایران رفته و مسائل کسانی را مورد بررسی قرار داده که عموما جامعه آنها را نمی‌بیند یا اگر می‌بیند به سرعت از آنان رو برمی‌گرداند. جامعه‌شناسی روسپی‌گری، جامعه‌شناسی اعتیاد، ضرورت مبارزه با فقر و نابرابری در ایران، جامعه‌ی مدنی و کرونا و... از جمله آثار مشهور، تاثیرگذار و مسئولانه‌ی او هستند که در ایران چاپ شده‌اند.

بیوگرافی سعید مدنی قهفرخی

سعید مدنی قهفرخی در ۱۴ آذر ۱۳۳۹ متولد شد. او علاوه بر پژوهش و نوشتن مقالات جامعه‌شناسی و جرم‌شناسی به زبان فارسی، بیش از ده‌ها مقاله‌ی ارزشمند به زبان انگلیسی در ژورنال‌های علمی معتبر منتشر کرده و در حین انجام تحقیقات لازم، فرآیند مکتوب کردن مقالات و ترجمه‌ی آنها به انگلیسی با افراد فرهیخته‌ و جوان‌تر همکاری داشت تا فرصت رشد علمی برای پژوهش‌گران جوان‌تر پدید بیاید و همچنین مراحل انتشار پیدا کردن این پژوهش‌های ارزشمند سریع‌تر پیش برود.

«جابه‌جایی جمعیت و اِچ‌آی‌وی» تنها یکی از این مقالات پراهمیت و معتبر که هم به فارسی و هم به انگلیسی در دسترس است. سعید مدنی قهفرخی و همکارانش در این مقاله با نگاهی ریزبین و دقیق به سراغ شواهد مستند و مستدلی رفته‌اند که نشان می‌دهد جمعیت‌های در حال جابه‌جایی (مثل رانندگان‌، کارگران فصلی، ملوانان و کارکنان کشتی، مهاجران) به شکلی جدی در معرض ابتلا به بیماری ایدز هستند. آنها در این مقاله یک بازه‌ی زمان پنج ساله (از ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۵) را برای تحقیق در نظر گرفتند و احتمال ابتلای این دسته از افراد به بیماری ایدز و تمهیداتی کشور برای پیشگیری، کنترل و کاهش این بیماری در اختیار دارد را موشکافانه بررسی کردند.

کتاب‌ها

در حال حاضر هشت کتاب راهگشا، مهم و اثرگذار از سعید مدنی قهفرخی در ایران چاپ شده است. مدنی قهفرخی در این آثار عمدتا با نگاهی علمی و رویکردی کاملا متفاوت با آنچه که در ایران به پدیده‌های اجتماعی (فقر، اعتیاد، روسپی‌گری و...) مرسوم است، به این موضوعات پرداخته و همین نکته باعث شده تا علاوه بر دانش‌آموختگان جامعه‌شناسی، افراد معمولی و علاقه‌مند به مطالعه را هم نسبت به چنین موضوعاتی حساس کند.

جامعه‌شناسی روسپی‌گری

کتاب جامعه‌شناسی روسپی‌گری را اولین بار نشر یادآوران تحت عنوان بررسی آسیب‌های اجتماعی روسپی‌گری در سال ۱۳۹۲ در ایران منتشر کرد. این کتاب مجموعه‌ای از مقالات و پژوهش‌های سعید مدنی قهفرخی با عنوان «ارزیابی سریع وضعیت روسپی‌گری در شهر تهران» بود. پس از گذشت چند سال مدنی قهفرخی برخی از مقالات را کامل‌تر و دقیق‌تر کرد. پس از بازنگری و اضافه شدن پژوهش‌های جدیدتر به مقالات گذشته، کتابی تحت عنوان «جامعه‌شناسی روسپی‌گری» از نشر پارسه منتشر شد. مدنی قهفرخی در این مقالات علاوه به وضعیت زنان روسپی در ایران، به افرادی پرداخته که از روسپی‌گری در جامعه منفعت می‌برند و حتی اجازه‌ی خروج این زنان از این ورطه را نمی‌دهند. نویسنده‌ی این کتاب نگاهی مسئولانه و علمی به این وضعیت دارد و به جای سرکوب یک طرفه‌ی این زنان آسیب‌پذیر، راه‌حلی منطقی را جستجو می‌کند.

جامعه‌شناسی اعتیاد

طبق گزارش دفتر مقابله با جرم و مواد مخدر سازمان ملل، ایران بیشترین تعداد معتاد نسبت به جمعیت را در بین کشورهای جهان دارد. قهفرخی در کتاب جامعه‌شناسی اعتیاد علاوه بر بررسی میزان مصرف مواد مخدر در ایران، تغییر الگوی مصرف مواد مخدر در ایران (از مواد مخدر سنتی مثل حشیش و تریاک به مواد مخدر صنعتی مثل شیشه، کراک و هروئین) در بازه‌ی زمانی پس از انقلاب ۵۷ را مورد بررسی قرار می‌دهد.

ضرورت مبارزه با فقر و نابرابری در ایران

کتاب ضرورت مبارزه با فقر و نابرابری در ایران در سال ۱۳۹۷ توسط نشر آگاه در ایران منتشر شد و سعید مدنی قهفرخی به بررسی این موضوع پرداخته که وقتی مساوات‌طلبی و مردم‌سالاری از جامعه‌ای رخت ببندد، فقر و نابرابری تحقیرآمیز با سرعتی سرسام‌آور در آن جامعه تکثیر پیدا می‌کند. او در این کتاب از مفاهیم فقر و شاخص‌های فقر و نابرابری هم صحبت کرده و با نگاهی دلسوزانه نسبت به قربانیان پدیده‌ی فقر و نابرابری در جامعه این موضوعات را حلاجی کرده است.

جامعه‌ی مدنی و کرونا

کتاب جامعه‌ی مدنی و کرونا جدیدترین اثر جامعه‌شناسانه‌ای است که از سعید مدنی قهفرخی در ایران چاپ شده است. نشر پارسه این کتاب را در سال ۱۳۹۹ بعد از پاندمی کرونا در جهان منتشر کرد.

فعالیت‌های گروه‌های خیرخواه مردمی، موسسات و افراد حامی مردم آسیب‌پذیر در جوامع بعد از همه‌گیری گسترده‌ی کرونا تحت تاثیر قرار گرفت و می‌توانست کمرنگ یا حتی بی‌اثر شود. سعید مدنی قهفرخی در این کتاب به بررسی تجربیات سازمان‌های اجتماعی جامعه مدنی در برابر بحرانی که این بیماری ایجاد کرد، می‌پردازد.