نظرات درباره کتاب سیزده دلیل برای اینکه ... (ویراست جدید) و نقد و بررسی خوانندگان | طاقچه
کتاب سیزده دلیل برای اینکه ... (ویراست جدید) اثر فرمهر امیردوست

نظرات کاربران درباره کتاب سیزده دلیل برای اینکه ... (ویراست جدید)

۳٫۶
(۲۲۲)
لئون
نظرات و بریده ای دیدم ، و خواستم جوابشون رو بدم ، ولی هر چی فکر کردم ، دیدم کسی که انسانیت ، وجدان و شرافت خودش رو با پول معاوضه کرده ، ارزش این رو نداره که به خاطرش وقت تلف کرد. پس بحث با زامبی ممنوع ، و در مورد این کتاب نظر میدم : توی بخشی از کتاب نوشته شده : ‌‌ ( وقتی با زندگی آدم ها بازی می کنین ، با کل زندگی ش بازی کردین. همه چی... رو همه چی تاثیر میذاره...) اگه اشتباه نکنم ، این روزا نوجوان هایی توی طاقچه فعالیت میکنن و میخام به عنوان یک برادر بزرگ تر یه چیزی بهشون بگم ، به عنوان کسی که زندگیش رو پای عشق و عاشقی باخت.. دوستان من ، بدون شک یه روزی ، عشق میاد سراغتون (عشق ، و نه دوستی و رابطه های مسخره ) ، زمانی که عشق وارد زندگیتون شد ، اونقدر تاثیرش شدید هست که فکر میکنید قبل از عشق اصلا زندگی نکردید.. زندگی تون خلاصه میشه تو اون طرف ، و این اشتباه هست. اینکه فکر کنید دلبرتون یه فرشته هست و بدون اون دنیا رو سرتون خراب میشه این اشتباه هست.. شما به غیر از اون ، دوستان دیگه ای دارید ، خانواده دارید ، تفریحات دیگه... نمیگم عاشقی نکنید ، از عشق لذت ببرید ولی یه احتمال خیلی کوچیک هم کنار بذارید که شاید این رابطه از بین بره ، و اونوقت راه حل هام برای ادامه زندگی چی باید باشه... زمانی که توی چشماش خیره شدید و حس میکنید خوشبخت ترین انسان روی زمین هستید ، نگید عزیزم ، من بدون تو می میرم! این جمله ، جمله چرت و مضحکی هست ، ولی اگه زیاد تکرارش کنید خطرناک میشه... زندگی همیشه میتونه در جریان باشه. ازتون خواهش میکنم وقتی عشق اومد سراغتون ، عقل و منطق رو با لگد از زندگی بیرون نکنید! سخته ، ولی غیر ممکن نیست :)
samane
اگه ادم خودش رو و هدف و ارزش هاش رو بشناسه، با بودن یا رفتن کسی لطمه نمیخوره، چون میدونه کجاست، چرا اینجاست و چکار باید بکنه. وقتی خودت رو در یک عشق خلاصه میکنی یعنی نه تو واقعی هستی و نه اون عشق.
کاربر ۲۶۵۶۵۳۶
عشق بیشتر شبیه یه خلسه هست، هم جاذبه داره هم دافعه.. متأسفانه اکثر آدما دافعه عشق رو در ناراحتی و ضعف خودشون می‌پسندن و جاذبش رو در شادی. این باعث میشه روح حبس بشه و عقاید هر آدمی حکم فرما..
Baran
سلام من عاشق یک دختر شدم و همین امروز بهم گفت که من براش یه دوستم و فقط توی این مدت برای این با من بوده که حس که از کسی که دوسش داره ولی نمیتونه باهاش باشه رو بر طرف کنه واقع خوشحالم که تونستم نظر شما رو بخونم و حالم رو بهتر کنه
farez
خب....من سریال رو دیدم. شاید کم پیش بیاد بعد دیدن یه فیلم نخوام برم کتابشو بخونم(البنه با ذکر یه فحش که چطور اینجوری یه کتابو به فنا میدن)ولی میشه گفت این یکی استثنا هست. ع لاوه براینکه بعید میدونم بشه اون سریال رو در قالب یه کتاب توی ایران ترجمه کرد.فکر کنم نصفش باید سانسور بشه.اما...اما.... دوستی گفته بود دلایل آخراش زیادی الکی میشن...من یه ایده دارم! وقتی با یک فاجعه شروع کنی بعدش اینقدر میشکنی که حتی چیزهای مسخره هم برات یه بحران میشن.خصوصا اینکه نتونی از اول اون فاجعه رو مدیریت کنی.هر چیزی در ادامه برات حکم اضافه کردن یه قطره به لیوان لبریز شده از آبه..بیشتر و بیشتر لبریز میشه.تا جایی که میخوای فقط فرار کنی. چون دیکه بعیده بتونی چیزی رو درست کنی. dont try...این تمام نظر من در مورد این کتاب بود. امیدوارم بتونم یه ترجمه ی خوب ازش پیدا کنم علی رغم اینکه سریالش به جزئیات واقعا قابل توجهی پرداخته بود.
🌻
من اول کتاب رو خوندم بعد فیلم رو ولی درسته حرفتون حتما نباید دلایل محکمی باشه مخصوصا برای یه همچین دختری
مهدی بهرامی
نکته اول...چیزی که این رمان رو از بقیه رمان ها متمایز میکنه شیوه ی روایتش هست. معمولا توی رمان ها شخصیت های داستان دارن باهم حرف میزنن یا اینکه دارن فکر میکنن و باخودشون حرف میزنن. اما روایت این داستان خیلی خاصه. و یک دریچه ای روباز کرده که زیبایی های منحصر به فرد خودش رو داره نکته دوم...به نظرم حرف اصلی کتاب این بود"همه ی ما یکم مقصریم" وقتی که یه نفر خودکشی میکنه. معمولا وقتی می شنویم که فلانی خودکشی کرده احتمالا از خودمون می پرسیم چرا؟ و بیشتر منتظر یه جواب عجیب و غریب هستیم‌.مثلا اینکه یه فاجعه اتفاق افتاده باشه. اما مجموعه ای عوامل و رفتارها، که انقدر کوچیک هستن که هیچ خودش رو برای اون مسائل سرزنش نمیکنه، دست به دست هم میده تا یه نفر رو به این نقطه می رسونه. همون تعبیر گلوله برفی که بزرگ و بزرگ تر میشه. نکته سوم... مثل خیلی از رمان های توی این سبک شدیدا توصیه میکنم افرادی که در معرض افسردگی و افکار مرتبط با خودکشی هستن اون رو حداقل فعلا نخونن. و درعوض افرادی که با اینجور افراد یعنی افرادی که افسردگی دارن و روز به روز از همه چیز فاصله میگیرن حتما بخونن. نکته چهارم...من متن اصلی رو نخوندم اما احساس کردم که یک جاهایی سانسورشده. اگه کسی از دوستان متن اصلی رو خونده به ماهم بگه که آیا سانسور شده یا نه نکته پنجم...با تشکر از اون دوستانی که تصمیم گرفتن علامت نت موسیقی قبل از حرف های هانا بذارن، تصمیم خوبی بود. اما در چندجا که تعدادشون کم هم نبود یه جاهایی که حرف "کلی" بود باز هم نت گذاشته بودید و بعضی جاها که حرف هانا بود علامت نت رو نذاشته بودید و باعث بدفهمی می شد. نکته ششم...به امید روزی که درباره ی مسائلی مثل خودکشی و خیلی چیزهای دیگه که دوست نداریم حتی اسمشون رو هم بشنویم، بیشتر حرف زده بشه. اونقدر که یه نفر که به خودکشی فکرمیکنه بتونه با چندنفر این موضوع رو مطرح کنه
عسل
حرفاتون واقعا مفید بود ممنون
بلاتریکس لسترنج
مشکلات عادیه یه دختر نوجوونه که چطور حرفای ساده واقعا جوری از لحاظ روانی بهمش میریزه که خودشو از بین میبره . فک نکنین چون توی کتاب جو روابط ازاده مثل این تو ایران نیس خیلی راحت تو همین ایران با یه شایعه ی کوچیک زندگی یه دختر تغییر میکنه
Sana
اینقدر کتاب سانسور داره که تقریبا گنگه! یعنی واقعا اگه فیلمشو کنارش نبینی اصلا نمیتونی درکش کنی. (مثلا همون پارتی که راجع به کورتنی و جاستین بود!{اونایی که هم فیلمو دیدن هم کتابو خوندن میفهمن چی میگم} یا اینکه عمق فاجعه ی کاری که برایس با هانا کرد رو فقط در قالب تصویر میشه درک کرد!) به هر حال پیشنهاد میکنم در کنار کتاب، فیلمش رو هم ببینین . من خودم این کارو کردم . چون هر قسمت از فیلم مختص یه طرف نواره و کتاب هم نوار ها رو مشخص کرده . اول یه قسمت از فیلم رو ببینین و بعد پارت مربوطه اش رو تو کتاب بخونین یا بالعکس.
.zhr.
دیقن بدون دیدن فیلم خوندن کتاب مشکله من اول سریالشو دیدم بعد کتاب
yeganeh dm
(در جواب به Ash): تو از کجا تشخیص دادی که سانسور زیاد نداشت؟ ما فیلما رو از اینجا میفهمیم سانسور شده. مثلا میبینیم که پسره دستش رو میبره سمت فک دختره، بعد یهو همه‌میز عوض میشه. آهنگ میره یجای دیگه و تصویر عوض میشه و شخصیتا یجور دیگه شدن. ما فیلما رو از لینجا تشخیص میدیم که سانسور شده. ولی کتاب رو به راحتی میشه سانسور کرد. چون پرش نداره. اتفاقا اگه فیلم رو دیده باشی میبینی که اصلا داستان رو نصف کردن. سانا۱۰۲۴ باهات کاملا موافقم👍🏻من اگه داستان جسیکا و برایس رو نمیدونستم واقعا نه از اون شب چیزی میفهمیدم، نه از دلیل بودن کلی توی نوار، نه از قضیه استخر. کلا اگه میخواین داستان رو کامل بفهمید یا سریال رو ببینید، یا کتاب زبان اصلی رو بخونید، یا از یکی که سریال رو دیده درموردش بپرسید. در غیر این صورت فقط وقتتونو سر خوندن چندتا جمله حروم کردید
Ash
راستش مشکل بیشتر از اینکه مربوط به سانسور و ترجمه بد باشد، مربوط به خودِ کتاب است. اصل کتاب را اگر بخوانید متوجه میشوید که همینقدر نامفهوم است (اتفاقا کتاب تا اینجا، یعنی بیش از نیمی از کتاب، که خواندم، سانسور آنچنانی ندارد). احساس میکنم به دلیل تفاوت بسیار زیاد فرهنگی، نمیتوانیم آنچه را که نویسنده می گوید در ذهن تصور کنیم. مسلما در فیلم با دیدن تصاویر به منظور کتاب پی می بریم.
ડꫀꪶꫀꪀꪮρꫝⅈꪶꫀ
۱۳ دلیل برای چی؟ ۱۳ دلیل برای این‌که زندگی کنم؟ ۱۳ دلیل برای این‌که عشق بورزم؟ ۱۳ دلیل برای این‌که عاشق باشم؟ یا شایدم... ۱۳ دلیل برای اینکه بمیرم!!! این ما هستیم که تعیین می‌کنیم آدما کدوم دلایل رو برای خودشون انتخاب می‌کنن. صرفا این‌که دیگه نفس نکشیم و قلبمون نزنه اسمش مردن نیست و همه‌ی آدما یک بار نمی‌میرن. آدمایی هستن که روزی هزار بار می‌میرن با حرفای ما... قضاوت‌های ما... تهمت‌های ما... و یا حتی بی‌توجهی‌هامون... این کتاب به ما می‌فهمونه که همه‌ی ما امکان داره یه قاتل باشیم! اگه حواسمون به حرف‌هایی که می‌زنیم و کارهایی که می‌کنیم نباشه. ⚠️ ما با مسخره کردنمون می‌تونیم قاتل اعتماد به نفس یه نفر باشیم. ⚠️ ما با توهین کردنمون می‌تونیم قاتل غرور یک نفر باشیم. ⚠️ با دروغ گفتن قاتل اعتماد یک نفر باشیم. ⚠️ و تیر خلاص اونجاست که با بی‌تفاوتی قاتل احساسش میشیم! پس باید خیلی بیشتر حواسمون به رفتارامون باشه!! بعضی از آدما تظاهر به محکم بودن می‌کنن ولی در واقع با یک نگاه تلخ از درون فرو می‌ریزن و ما هیچ‌وقت متوجه این نمی‌شیم که باهاشون چیکار کردیم!!! چند خودکشی دیگه لازمه تا مردم بفهمن حرفایی که میزنن دردناکه؟!
𝓓𝓻. 𝓷𝓮𝓰𝓪𝓻
ممنون از توجهتون 🤍❤️
afsaneh_&_fatemeh
خیلی قشنگ نوشتی دوست طاقچه ای👏🏾
Dentist
هفت تا نوار کاست که توی سیزده طرف اونا، در هر سمت یکی از دلایل خودکشی دختر دبیرستانی ای به نام هانا گفته شده. نوار کاست هایی که توسط خود هانا قبل از مرگش ضبط شدن. سیزده نفر به ترتیب این کاست ها رو دریافت می کنن و موظفن بعد از گوش کردن، اونا رو برای نفر بعدی لیست ارسال کنن. اول از همه اینکه کتاب ایده ی متفاوت و خلاقانه ای داره. سبک نگارشش هم یه جوریه که تا پایان داستان کشش ایجاد می کنه و خسته کننده نمیشه. مهم ترین نکتش اینه که کوچکترین رفتارها و حرکات ما، کوچکترین شایعات، کمترین بی توجهی ها و ... میتونن باعث بشن زندگی یه آدم دگرگون بشه. نقدای زیادی ازین کتاب خوندم که نوشته بودن دلایل هانا برای خودکشی زیادی ساده و سطحی بوده و نشون دهنده ی شخصیت ضعیفش بوده و .. خب این کاملا درسته. اصولا ادم های قوی انتخاب های بهتری درقیاس با خودکشی دارن. ولی باعث نمیشه که جذابیت داستانو انکار کنیم.. ترجمه ی کتاب رو پیشنهاد نمیکنم و خودم هم اصل کتاب رو خوندم نه ترجمه ی ضعیف نشر میلکانو. حیفه که کتابی با این جذابیت، تا این حد ضعیف و بی دقت ترجمه شده باشه.
armind
بسیار بسیار زیبا، احساسی و لطیف! 👼 چند نکته/ایده/نظر: 🙂 داستان دو سمت/طرف داره: سمت «هانا» و سمت «کلی».💔 جای تعجب و تأسف داره که خیلی از بیننده های سریالش و حتی کتاب کلا مفهوم اصلی کتاب که مهربانی «در سمت هانا» و دست دست نکردن «در سمت کلی» هستش رو متوجه نشدن. کتاب به مهربانی، درک همدیگه، عشق، تاثیر رفتارمون بر روی دیگران، ترک رفتار زشت مثل غیبت، شایعه سازی، توهین و... تاکید میکنه و نشون میده چقدر ساده میشه با زندگی افراد بازی کرد. همچنین تاکید بر روی اینکه ساده از مسائل نباید گذشت؛ یک سری هستن مثل شخصیت «هانا» که دچار بهران احساسی میشن، ساده نباید ازین افراد گذشت. «سمت هانا». 💕 و دست دست نکردن! بیشتر وقت‌ها فرصت دوباره وجود نداره.. وقتی چیزی/کسی رو از دست میدین، اونو واسه همیشه از دست دادین. «سمت کلی». 💔 ازین کتاب یک سریال تلویزیونی تو نت فلیکس پخش شده که حتما پیشنهاد میکنم فقط فصل ۱ش رو تماشا کنین چرا که هم داستان کتاب و سریال با فصل ۱ تموم میشه. 😒 متاسفانه ویرایش کتاب اصلا خوب نیست و اصلا اون چیزی نیست که ازش توقع میره، خیلی جاها حرف های دو شخصیت اصلی باهم قاطی میشه که باید ی پاراگراف رو چندین بار خوند تا متوجه شد چی به چیه 😣 در کل با ترجمه ای قابل قبول، کمی سانسور شده کتاب خوبیه و کاملاً پیشنهاد میشه.
مایلزِ آلاسکا
این امتیاز رو فقط به سریالش دادم کتاب اینقدر سانسور داره که واقعا هیچی ازش متوجه نمیشید و خیلی از دلایل رو احمقانه تصور میکنید پیشنهاد میکنم فصل اول این سریال رو ببینید و لذت ببرید
He~ro
سلاممم❤️
Abolfazl
من میخوام بدونم که کتاب قبلی اگ مورد نداشته و در اختیار ما گذاشتید پس چرا از طاقچه حزف شده اگ هم مورد در ویرایش بوده یا ابدیت جدیدکتاب بوده ما چه گناهی کردیم که به نشر ملیکان و طاقچه اعتماد کردیم و کتاب تهیه کردیم لااقل کمی مشتری مدار باشید که باز اگ کتاب خوبی دیدیم با اعتماد از شما بخریم
SIR_SARAB
با فیلمش زندگی کردم
yeganeh dm
۴ فصل
نیلوفر
سه فصله ها
sari💙
منم همینطور هنوزم تک تک سکانساشو یادمه
Golshan
کتاب متوسط و کاملا نوجوانانه ایی بود، بود،چندان پرکشش و جالب نبود، کتاب راجع به دختر نوجوانی است که خودکشی کرده و نوارهایی را از دلایل خودکشی خودش ضبط کرده و...، نکته مثبت کتاب این بود که شاید ما هیچ‌وقت فکر نمیکنیم که حرفا و کارهای ما چقدر بر دیگران تاثیر گذارست که حتی ممکنه موجب مرگ یک نفر بشود، از طرف دیگه چندان به درد جامعه ما نمیخورد چون کاملا نقش خانواده را نادیده گرفته که همچین چیزی امکان ندارد.
باغبان 🤗🌱
من فیلمشو دیدم کتابشو هنوز نخوندم اما همون فیلمشم کلی منو تو فکر فرو برد که رفتارهای کوچیک چقدرررررر ممکنه تاثیرات بزرگ بذارن در حد نا امیدی یک نفر از زندگی ... کاش بیشتر حواسمون بهم باشه
جعفر خاکسار
خیلی خوب می‌شه اگه کاربرانی که نسخه‌ی قبلی رو خریدن بتونن از نسخه‌ی جدید هم استفاده کنن
elsomw
بهترین و آموزنده ترین داستانیه که تاحالا خوندم. چون یاد میگیریم که حتی کوچیک ترین حرفامون ممکنه تأثیر خیلی زیادی روی زندگی یه ادم داشته باشه.چه برسه به کارامون!
Farhan
کتاب و سریال ..تفاوت های زیادی دارند که بعضیاشو که فهمیدم عرض میکنم که یکیشون رو انتخاب کنید من خودم سریال رو پیشنهاد میدم.. در کتاب کلی جنسن در طی یک شب نوارها را گوش می‌دهد. این در صورتی است که این روند در سریال هفته‌ها به طول می‌انجامد .در کتاب کلی متوجه این موضوع نمی‌شود که تونی از طرف هانا مأمور مراقبت از اوست و اما در سریال او نه تنها متوجه این موضوع می‌شود بلکه حتی رابطه اش با تونی نیز بسیار صمیمی تر از کتاب به تصویر کشیده شده‌است .جی اشر کتاب را در ده سال پیش یعنی در سال ۲۰۰۷ منتشر کرد و در آن موقع رسانه‌های اجتماعی به قدرت الان خود نرسیده بودند و در واقع برخلاف چیزی که در سریال می‌بینم رسانه‌های اجتماعی و پخش شدن عکس‌های هانا در دبیرستان از دلایل خودکشی او نبوده و این بخش از داستان کاملاً توسط برایان یورکی به سریال اضافه شده‌است .بخش مهمی از داستان سریال را توهمات و تصورات کلی دربارهٔ هانا تشکیل می‌دهد این در صورتی است که همچین اتفاقاتی در کتاب نمی‌افتد .در سریال کلی با دوچرخه تصادف کرده و صورتش زخم می‌شود اما علت زخمی شدن در کتاب چیز دیگری است .در سریال کلی بعد از گوش دادن به نوار برایس به خانه او رفته و با برایس درگیر می‌شود و اعترافات او را ضبط می‌کند اما این اتفاقات در کتاب نمی‌افتد. یکی از مهمترین خط‌های داستانی سریال مربوط به شکایت خانواده بیکر از دبیرستان و داستان‌های مربوط به دادگاه است اما این اتفاقات در کتاب رخ نمی‌دهد. یکی از مهمترین و جنجالی‌ترین سکانس‌های سریال صحنه خودکشی است که در طی آن هانا رگ خود را در حمام می‌زند و می‌میرد. این در حالی است که در کتاب هانا نه از طریق زدن رگ خود بلکه با خوردن قرص خودکشی می‌کند .یکی از مهمترین تغییرات سریال نسبت به کتاب نوع رابطه‌ای است که بین هانا و کلی و وجود دارد. در سریال نوعی رابطه عاشقانه بین آن‌ها به خصوص از سوی کلی وجود دارد اما در کتاب متوجه می‌شویم رابطه بین هانا و کلی حداقل در سطح دبیرستان بسیار معمولی است و البته برخلاف سریال این هانا می‌باشد که عاشق کلی می‌شود .در کتاب شخصیتی بنام «جینی» وجود دارد که نام او در سریال به شری تغییر پیدا کرده‌است **.در سریال شخصیت الکس استاندال با شلیک گلوله به سرش خودکشی می‌کند اما این اتفاق هرگز در کتاب رخ نمی‌دهد..** **.پایان سریال به مراتب پیچیده‌تر از پایانی است که در کتاب وجود دارد. از جمله ابهامات سریال صحنه‌ای است که تایلر مشغول بازبینی یک صندوق پر از اسلحه است و می‌خواهد طبق نقشه‌ای با اسلحه دبیرستان را به گلوله ببندد که البته طبق گفته سازندگان در فصل دوم شاهد انتقام تایلر خواهیم بود**
yeganeh dm
پردیس، هیچ کدوم از دلایلش احمقانه نبود. اخرای داستان انقدر ضعیف شده بود که واسش کوچکترین چیزی هم ناراحت میشد. کاملا طبیعیه. بعدشم داستان خیلی سانسور داشت. برای همین کامل درک نکردی
Erfan
اه اه اه اصن بدترین ترجمه پر از سانسور هیچی نفهمیدم ازش خیلی جاها خودت باید پل بزنی بین هر صفحه و یا حتی هر پاراگراف اون راهنما ها رو هم حسابی اشتباه گذاشتن واقعا حیف پولی که بابتش من دادم
sari💙
بهتون پیشنهاد میکنم به هیچ وجه کتابو نخونین چون گند میزنه به داستان با این سانسوری که کرده.انگیزه سانسورچی هم نمیدونم واقعا.بجاش برید سریالشو ببینید خیلی ام قشنگ تره.
sari💙
آبروم رفت😅😅😅
sari💙
بله مرسی گفتید منظورم سریالش بود 😅😅😅😅😅😅😅وای خدا😂😂😂😂😂ویرایشش کردم😅😅😅😅
شهيد
کتابو نخونین کتابو بخونین 😃😃😃😃
دو روح در یک بدن (شیلا)
اول که کتاب رو خوندم گفتم چه کتاب چرتی! بعد نظر هارو خوندم و رفتم سریال رو دیدم زمین تا آسمون با کتاب فرق داره، واقعا مترجم های گرام کاش یکم ارزش قائل بودن برای ما خواننده ها، کتاب رو خلاصه بار و جسته گریخته ترجمه کردن و ترجمه ای به شدت افتضاح پیشنهاد میکنم به هیچ وجه این کتاب رو از این انتشارات نخونین سریال رو ببینین بهتره. 🎬 سریال خیلی خوب بود و قطعا تا چند روز روتون تاثیرمیزاره، همه مثل هم نیستیم و خیلی ها هستن که ظرفیت کمتری دارن و روحیه به شدت لطیفی دارن و مثل ما پوست کلفت نیستن و زودتر کم میارن، وقتی که تازه خوندن کتاب رو شروع کرده بودم یه دختر 18ساله از اطرافیان خودکشی کرد که از نظر همه حتی خانوادش دلایلش خیلی کم و بی پایه بود و حقیقتا منم اوایل قضاوتش کردم ولی الان به این نتیجه رسیدم که شاید حتی خانوادش هم نمیدونستن درونش چی میگذره و چه درد هایی داشته، ما از درون هیچ کس خبر نداریم حتی نزدیک ترین افراد زندگیمون! 82.
شب
نتیجه کلی که میشه از این کتاب برداشت کرد اینه که ممکنه با رفتار و گفتار خودمون باعث آزار دیگران بشیم ولی از نظر خودمون زیاد هم مهم نباشه. خیلی جاها علامت موسیقی اشتباه چاپ شده و باعث سردرگمی خواننده میشه. داستان در کل با فرهنگ و اعتقادات ما فاصله زیادی داره. احساس ناامنی و ناامیدی رو به خواننده القا میکنه. خیلی بخشها هانا از دیگران توقع بیش از حد داشته و با وجود اینکه کسانی بودند که کمکش کنند قبول نکرده و با عجله تصمیم گرفته. امیدوارم اگر کسی خدا نکرده میخواد خودکشی کنه حداقل همه راهها رو قبلش امتحان کنه و صبر داشته باشه.زود تصمیم نگیره شاید اوضاع تغییر کنه. خوندن این کتابو به هیچ کس توصیه نمیکنم چون افراد شادو دچار افسردگی وافراد غمگین رو به پوچی نزدیک میکنه

حجم

۲۱۰٫۳ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۶

حجم

۲۱۰٫۳ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۶

قیمت:
۶۰,۰۰۰
تومان
صفحه قبل
۱
۲
...
۸صفحه بعد