نظرات درباره کتاب فرانکنشتاین و نقد و بررسی خوانندگان | طاقچه
کتاب فرانکنشتاین اثر مری شلی

نظرات کاربران درباره کتاب فرانکنشتاین

۳٫۸
(۷۳)
Mehrbology_youtube
دکتر فرانکشتاین و هیولایش به لطف اقتباس های فراوان نیاز به معرفی ندارند، اما با اختلاف این کتاب هنوز هم بهترین روایت از ماجرای تاسف آور ویکتور جوان است.توصیف رمان اما کار آسانی نیست. از طرفی المان های یک رمان کلاسیک در آن یافت می شود، خانواده های ستم دیده،جاه طلبی، غم، سوگواری و عشق های قشنگ. از طرفی هیولایی ترسناک با پرداخت شخصیتی عالی دارد که آن را در میان آثار ترسناک می نشاند، و داستان از طرفی ما را یاد آثار کلاسیک یونانی می اندازد. کتاب دو نکته حائز اهمیت دارد. اول اینکه در ژانر خود نمی ماند، به عبارتی نمی خواد داستانی ترسناک بنویسد،برای ترسناک بودن. بلکه از دسترسی های ژانرش بهره می برد تا سال ها قبل از اختراع بمب اتم و کشف ساختار دی ان ای، به ما درباره افسارگسیختگی علم هشدار دهد. و پرتره ای زیبا خلق می‌کند از تباهی علم و انسان، به دست یکدیگر. نکته دوم اینکه 6 فصل از کتاب را به روایت داستان هیولا از زبان خودش و شخصیت پردازی او اختصاص می‌دهد.یعنی اصلا به جمله(او هیولایی زشت و بدجنس است، پس لیاقت مرگ دارد) اکتفا نمی کند. بلکه شخصیتش را واکاوی می‌کند و به او فرصت دفاع از خود می دهد.این موضوع حتی در آثاری که امروزه در ادبیات ژانر نوشته می شوند به ندرت به چشم می خورد،و همین نکته اهمیت رمان قرن نوزدهمی فرانکنشتاین را حتی بیشتر می کند. آشنایی با تهدید(همان هیولا) نه تنها از ترسناک بودن او کم نمی کند، بلکه با شناخت عمیقی که از او پیدا می‌کنیم، فصل به فصل برایمان تهدید برانگیز تر می شود.این رمان گزینه مناسبیست هم برای عاشقان ادبیات کلاسیک و هم طرفداران ادبیات ژانر.
shahryar_shon
در مواجهه با این رمان چند نکته‌ی مهم وجود داره. اوّلاً مهمّه که بدونیم این رمان از آثار شاخص «ادبیات گوتیک»ـه. پس باید انتظار عناصر زیبایی‌شناسانه‌ی خاص ادبیات گوتیک رو داشته باشید. ژانر گوتیک در ادبیات، زیرشاخه‌ی ژانر ادبیات رمانتیکه و از اون مایه می‌گیره. این یعنی عواطف انسانی حتّیٰ گاهی به طور اغراق شده‌ای در سراسر اثر بازتاب داره. این که می‌بینید حجم زیادی از توصیف احساسات شخصیت‌ها وجود داره، گاهی اونقدر دقیق که شما هم حسش می‌کنید و گاهی اونقدر اغراق شده که با شخصیت‌هایی شکننده یا غیرعقلانی مواجه می‌شید به همین دلیله./ عنصر دیگری که خیلی پررنگه، طبیعت و توصیفات فراوان از اونه. طبیعتی که اغلب بازتابی از آشوب همین شخصیت‌هاست. خیلی از اتّفاقات مهیب همزمان با شرایط آب و هوایی مهیب اتّفاق می‌افته. گاهی رنج شخصیت در طبیعت بازنمایی می‌شه یا گاهی طبیعت دلنواز برای تسکین دردهای شخصیت صحنه‌پردازی می‌شه. در حقیقت طبیعت پیوند تنگاتنگی (یا شاید بهتره بگم بده و بستان تنگاتنگی) با حوادث داستان و عواطف شخصیت‌ها داره. پس انتظار توصیفات دقیق طبیعت رو هم همراه با روند داستان داشته باشید./ دیگر اینکه به موقعیت‌هایی که حوادث توش اتّفاق می‌افته دقّت کنید. قلعه‌های قدیمی، جزیره‌های دور‌ افتاده، لوکیشن‌های تاریک و نمور، طوفان و هوای مه‌آلود از عناصر زیباشناسانه‌ی کلیدی و شاخص ژانر گوتیکه. پس اگر این تم در رمان تکرار می‌شه اتّفاقی نیست بلکه بخش مهمّی از فضاسازی داستانه و بسیار هم زیباست. همین فضا و تم باعث می‌شه شخصاً به این ژانر جذب بشم./ مهمترین نکته درباره‌ی این رمان بی‌نظیر اینکه باید انتظار درستی از کلمه‌ی «ترسناک» داشته باشیم. چیزی مثل فیلم‌های ترسناک هالیوودی در انتظارمون نیست. شاید اگر به جای کلمه‌ی ترسناک از «هولناک» استفاده کنیم درست‌تر باشه. ما با هیولایی طرفیم که درکش می‌کنیم. هیولایی که اضافیه و مطرود. مهیبه امّا ابعاد انسانی داره. این اون امرِ هولناکه. به جای یک غول بی‌شاخ و دم که نمی‌دونیم از کجا اومده و کیه و چیه و یهو می‌پره جلومون، ما با هیولایی طرفیم که می‌شناسیمش، می‌فهمیمش و اتّفاقاً شبیه خود ماست ولی همچنان هیولاست و این ترسناک‌تره. هیولایی که درکش می‌کنیم پس نمی‌دونیم باهاش چیکار کنیم. هیولایی که حق داره، پس نمی‌دونیم باهاش چیکار کنیم. هیولایی که شبیه ماست؛ تجسّم حرص و طمع ماست پس نمی‌دونیم باهاش چیکار کنیم. از همه ترسناکتر: هیولایی که ما ساختیمش و در مقابلش مسئولیم ولی نمی‌دونیم باهاش چیکار کنیم! ترس و مهابتی که باهاش سر و کار داریم، جدا از صحنه‌پردازی‌های مرموز و ترسناک خاص ژانر گوتیک، بیشتر از این جنسه. قدرتمند‌تر از ترس فیزیکی که در داستان وجود داره ما بیشتر با یک ترس معنوی سر و کار داریم و هر دوی این‌ها به طرز هنرمندانه‌ای در کتاب پرداخت شده‌ن به طوری که تا مدّت‌ها تصاویر کتاب توی ذهنتون پرسه می‌زنن و قلبتون رو می‌لرزونن. واقعاً با این هیولا باید چه کار کرد؟/ البته از کیفیت این ترجمه اطّلاعی ندارم. من ترجمه‌ی عالی کاظم فیروزمند از نشر مرکز رو خونده‌م. نمی‌دونم هم چرا هر چیزی که ذرّه‌ای رگه‌های فانتزی یا علمی‌تخیّلی داشته باشه در رده‌ی کودک و نوجوان دسته بندی می‌شه. این رمان برای کودک و نوجوان نوشته نشده و مخاطبش هم کودک و نوجوان نیست./ نکته‌ی کوچک آخر: پایان کتاب بی‌نظیر، تلخ و غیرمنتظره‌ست./ اگر دنبال اثر شاخص دیگری از ژانر گوتیک می‌گردید «دکتر جکیل و آقای هاید» هم کتاب بی‌نظیریه و البته کم‌حجمه. نشر مرکز ترجمه‌ی خوبی ازش منتشر کرده.
Zahra Taa
فرانکنشتاین داستان مردی هست با عطش بی نهایت به علم. داستان تلاش خستگی ناپذیر و شبانه روزی این جوان در رسیدن به کمال دانش و همراهی و حمایت بی دریغ عزیزانش. اما این سرسپردگی به کارش چشمهاش رو میپوشونه و از اخلاقیات غافل میشه. تنها زمانی به خودش میاد که کار از کار گذشته و ثمره‌ی این بی پروایی که هیولای ساخته‌ی دست خودشه به زندگیش سایه میندازه. و بعد از اون، قصه تبدیل میشه به روایت افسردگی و تنهایی این مرد که از فرط پریشانی، مکرراً مرتکب اشتباهات دیگه‌ای میشه تا اینکه ... انتظارم از این کتاب خیلی بالا بود به خاطر همین روایت سطحی داستان و تمرکز بیش از حد روی احساسات، شدیداً برای من خسته کننده بود. به خصوص روایت های مربوط به شخص فرانکنشتاین. اما داستان‌هایی که هیولا از زندگیش تعریف میکرد قسمت جذابتر داستان بود چون برای دونستن احساسات چنین مخلوقی آدم اشتیاق بیشتری خواهد داشت. شیوه‌ی بیان داستان با نامه نگاری ها و از طریق کاپیتان ولتن هم برام تازگی داشت. از معدود حالاتی هست که فیلم اقتباسی رو به کتاب ترجیح میدم، مخصوصا فیلم فرانکنشتاین سال ۱۹۳۱ رو. اگه دنبال کتابی با ژانر وحشت میگردید، اصلا پیشنهاد نمیکنم. به عنوان یک رمان کلاسیک در نظرش بگیرید تا بیشتر لذت ببرین. راستی چرا دسته بندی کودکان و نوجوانان؟!
Hedieh
چون برای نوجوان ها هست
هانا F
خیلی زیبا است بهترین بهترین هزار بار بخونم خسته نمیشم
amir1383
خیلی کتاب جالبی هست یعنی خواننده را تت پایان کتاب و با یک ریتم نگه میدارد من که خوشم اومد
رابرت
دوستان رمان های خوب و جذاب برای نوجوان چی هستش؟ایا این کتاب خوبه؟
potterhead
نشر پرتقالم خوبه
🥋T.K.D🥋
نشر افق که فوق العاده اس
محمد جواد
بعله😂😂
Zeinab Amiri
آیا این کتاب کامله؟ یا اینکه خلاصه شده؟
HIDDEN
خلاصه نیست ولی متن اصلی هم فکر نکنم باشه
_echo_
اگه ننوشته پس کامله
ghazaal
از وقتی کتاب تموم شده این سوال منو اذیت میکنه که هیولا از کجا میخواد وسط اقیانوس منجمد قطب شمال یه کپه هیزم بیاره؟ ⁦ಠ_ಠ⁩
ghazaal
برای داستانی به این شهرت باگ منطقی بزرگی بود البته این فقط یک جمله(حقیقتا یک جمله) از کل پایانه حتی نگفتم برای چی هیزم میخواد فکر نمیکنم این خیلی اسپویل باشه... و طاقچه گزینه ای برای «این نظر حاوی اسپویل است» نداره!
فرهاد
نظرت که اسپویل می‌کنه داستان رو
البرز داوطلب
عالیه . خیلی جالبه . فقط من نفهمیدم فرانکشتاین اسم دکتره یا اون هیولا ؟
فرهاد
دکتر فرانکنشتاین و نام هیوالا از سازنده یا دکتر گرفته شده
potterhead
_فرانکشتاین در اصل فامیلی شخصیت اصلی، ویکتور فرانکشتاینه که فرانکشتاین رو درست کرد. اسم هیولائه نیست اما با پخش شدن داستان با این اسم شناخته شده.
potterhead
یا خدا😂😂
Bookworm
این که نوشتین کودک و نوجوان یعنی رمان رو تغییر دادین؟ یا نوشته اصلی نیست؟ آخه فرنکنشتاین مخاطبش بزرگساله!
ヅ𝕊𝕦𝕟𝕤𝕙𝕚𝕟𝕖
📒غم انگیز بود نمیشد گفت فرانکنشتاین مقصره یا هیولا هردو عذاب کشیدن بخاطر کارایی ک انجام دادن
(~°BTS)♡love yourself♡ ~kim alla
کتاب فرانکنشتاین به خودی خود کتاب خیلی معروف و محبوبی است اما اینکه مخاطب یک کتاب از آن کتاب خوشش بیاد یا نه به اینکه مال کدام نشر هست هم مربوط میشود. من از ترجمه کتاب و نسخه مربوط به این نشر لذت بردم. اما چند چیز هست که باید بگویم تا شاید در تصمیم گیری به شما عزیزان کمک کند. من به این دلیل به این کتاب چهار ستاره دادم که بعضی جاها احساس کردم از بعضی از کلمات خیلی به صورت پشت سر هم استفاده کردن یا بعضی چیز ها را خیلی بیش از حد و الکی توضیح داده بودن. اما این کتاب واقعا آموزنده بود. نکات آموزنده و مفیدی که این کتاب سعی داشت به ما بگه: نکته اول اینکه تکنولوژی و علم همیشه هم به نفع بشر نیست و حتی گاهی وقت ها به ضررش هم هست. نکته دوم در مورد این صحبت میکرد که حتی در سخت ترین شرایط هم باز جای امید هست و باید همیشه امیدوار بود و نکته سوم: همیشه برای رسیدن به اهدافمون تلاش کنیم و پشتکار داشته باشیم. علاوه بر این ترجمه بسیار روان بود، شخصیت پردازی قوی بود و من از اینکه نویسنده جاهای دیدنی و زیبای کشور ها را توصیف و زیبایی بیش از اندازه آنها را به تصویر کشیده بود واقعا لذت بردم. کتاب جوری بود که نمی تونستم از خوندنش دست بکشم و واقعا تمام آن مکان ها را در ذهنم مجسم و زیباییشون رو احساس می کردم. خلاصه اینکه بخونید و لذت ببرید👌🏻👌🏻❤❤
mojtaba rabiei
خیلی عالی بود.
کاربر
برای نوجوانان پیشنهادش میکنم.ذهن من رو به عنوان یک نوجوان حسابی درگیر کرد.من چاپیشو خوندم.پیشنهاد میکنم شما هم این کتاب رو امتحان کنید
محمد رضا۳۱۳
کتاب خوبیه چاپی مصورشو داشتم.به نظر من دانلود کنید پشیمون نمیشید
.Z.B
خیلی خوبه 😍❤️
وحید
واقعا جای بحث داره که نویسنده چقد خودش یه این فکر کرده، اما انصافا این گرفتاری متقابل انسان و تکنولوژی رو شاید از این بهتر نمی‌شد نشون داد. البته کلیتا به نظرم برای کودکان خوب نیست اما نوجوانان کتاب‌خوان هم میتونن بخونن.
Aida.Z
به نظر من کتاب جذابیه و موضوعش خاصه پیشنهاد میکنم بخونید من دوبار خونده م و لذت برده م
Sina Iravanian
می‌توانم درک کنم چرا میزان محبوبیت این کتاب بین خواننده‌ها تا این اندازه متفاوت است. فرانکنشتاین داستان کلاسیکی است که بیش از ۲۰۰ سال پیش نوشته شده، و مثل خیلی از داستان‌های کلاسیک کمی مطول است، پی‌رنگ آن نقص دارد، شخصیت‌ها همیشه منطقی رفتار نمی‌کنند و قصه‌های فرعی‌ای دارد که همیشه در خدمت داستان اصلی نیستند. این موجب می‌شود که کتاب تا حدودی خسته کننده شود. از طرفی دیگر این داستان کمک می‌کند با شخصیت یک موجود هیولاپیکر و خالق آن آشنا شویم و با آن‌ها همذات‌پنداری کنیم. شاید این کتاب یکی از قدیمی‌ترین داستان‌هایی باشد که موجودی بدین صفات را بوجود می‌آورد در حالی که خواننده برای او دل می‌سوزاند. هیچ یک از شخصیت‌های داستان از جمله موجود مذکور و خالقش موجودات بدی نبودند، بلکه وقتی در موقعیت بدی قرار گرفتند رفتار غریزی و احساسی‌ای از خود بروز دادند که تبعات بدی داشت. برای من هم قسمت‌هایی از کتاب مطول و خسته کننده بود ولی آن‌چه از این داستان در ذهنم ته‌نشین شد، تجربه‌ی خواندن آن را با ارزش و لذت‌بخش کرد. - هیچ اقتباس سینمایی از این داستان را ندیده‌ام، اما شنیده‌ام که اقتباس‌های سینمایی بیشتر بر جنبه‌های ترسناک و اهریمنی قصه تمرکز کرده‌اند و به شخصیت‌پردازی نویسنده بی‌اعتنا بوده‌اند. بنابراین اگر فیلم آن را دیده‌اید شاید هنوز قصه‌ی آن را درک نکرده باشید. - من ترجمه‌ی محسن سلیمانی از انتشارات قدیانی را خواندم که خیلی روان و خوش‌خوان بود.
شهرام فروغی فرد
اگر امکان داره بگید که ترجمه چطور بود؟

حجم

۲۴۰٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۸۸

تعداد صفحه‌ها

۳۲۶ صفحه

حجم

۲۴۰٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۸۸

تعداد صفحه‌ها

۳۲۶ صفحه

قیمت:
۹۰,۰۰۰
۵۴,۰۰۰
۴۰%
تومان
صفحه قبل
۱
۲۳صفحه بعد