بهترین جملات زیبا و معروف از کتاب صبر؛ ضابطه حرکت در صراط مستقیم | طاقچه
کتاب صبر؛ ضابطه حرکت در صراط مستقیم اثر عبدالحمید دیالمه

بریده‌هایی از کتاب صبر؛ ضابطه حرکت در صراط مستقیم

انتشارات:نشر معارف
دسته‌بندی:
امتیاز:
۵.۰از ۷ رأی
۵٫۰
(۷)
افرادی که دشمن از آن‌ها استفاده می‌کند، به کاری که انجام می‌دهند ایمان ندارند. هرگز از خود پرسیده‌اید که چرا اسرائیل خلبان‌های خودش را با زنجیر به صندلی بمب‌افکن‌هایش می‌بندد؟
سیدعلی فرمانده ام
در نظام اسلامی‌شیعی معتقدیم که به‌تنهایی و با قدرت خودمان نمی‌توانیم حرکت کنیم؛ قدرت ما باید پشتوانه‌ای داشته باشد. اما این پشتوانه، ابرقدرت‌های روز نیستند؛ بلکه این پشتوانه الله است
سیدعلی فرمانده ام
گاهی به‌دلیل حُبّ علی کار می‌کنیم، اما گاهی به‌دلیل بُغض معاویه! آیا اساساً می‌دانیم تفاوت این دو در چیست؟ بُغض معاویه الزاماً حبّ علی را به‌همراه ندارد
سیدعلی فرمانده ام
(إِن یَکن مِنکمْ عِشْرُونَ صَابِرُونَ یَغْلِبُواْ مِئَتَیْنِ)؛ یعنی اگر شما بیست نفر «صابر» باشید، می‌توانید دویست نفر را شکست بدهید؛ یعنی یک نفر معادل ده نفر خواهد بود. دقت بفرمایید صفتی که می‌گوید و بر آن تأکید می‌کند، صبر است.
سیدعلی فرمانده ام
باید اعتراف کنیم که بُعد سیاسی افراد به‌مراتب قوی‌تر از قبل شده و به‌حدی رسیده است که می‌بینیم که افراد معمولی، امروز برای دنیا تعیین تکلیف می‌کنند و این اجازه را به خودشان می‌دهند که راجع‌به تمام سیاست‌مدارهای دنیا نظر بدهند. مثلاً مستخدمی معمولی که سواد هم نداشت، می‌گفت: «من فکر می‌کنم روحانیت اشتباه کرده است!»
سیدعلی فرمانده ام
حکومت اسلامی در هر خانهٔ کوچک و بین هر زن و شوهر می‌تواند برقرار بشود. تمام آن قوانین و همهٔ آن خصوصیات را می‌توان در این خانه برپا کرد.
سیدعلی فرمانده ام
پسرش فوت کرده است و می‌گوید: «خدا صبرش را هم داده است. باید صبر کنیم.» خُب او کارِ دیگری نمی‌تواند انجام بدهد. در این روایت می‌فرماید در آن چیزهایی که آزادانه می‌توانید صبر کنید، صبر کنید و حسابش را به خدا واگذارید.
سیدعلی فرمانده ام
، بُعد سیاسی مردم به این درجه رسیده و این جای بسیار خوشبختی است؛ اما در کنارش یک اشکال هم هست: بُعد اعتقادی چقدر ارتقا یافته است؟ فاصلهٔ بین بُعد اعتقادی و ایمانی با بُعد سیاسی زیاد شده است. جلوی رشد ابعاد سیاسی را که نباید گرفت و بهتر است پیشرفت کند؛ پس چه چیزی را باید تقویت کرد؟ پاسخ این است که ابعاد اعتقادی و ایمانی را هم هرطور که امکان‌پذیر باشد، باید ارتقا داد.
Sobhan Naghizadeh
تازمانی‌که خودمان رشد نکنیم، نمی‌توانیم دست دیگران را بگیریم.
Sobhan Naghizadeh
ما اگر در این مرحلهٔ پایانی، احیاناً بُغض معاویه را در نظر داشته باشیم و نه حُبّ علی را، کار خراب می‌شود؛ چون مبارزات ما دو شکل دارد: گاهی به‌دلیل حُبّ علی کار می‌کنیم، اما گاهی به‌دلیل بُغض معاویه! آیا اساساً می‌دانیم تفاوت این دو در چیست؟ بُغض معاویه الزاماً حبّ علی را به‌همراه ندارد؛ یعنی ناراحتی و خشم ما از معاویه، دلیلی بر داشتن محبت علی نیست؛ مثل خوارج. آن‌ها همان‌گونه که نقشهٔ کشتن علی را کشیدند، نقشهٔ کشتن معاویه و عمروعاص را هم کشیدند. این‌ها بُغضی دارند که علی یا معاویه برایشان فرقی نمی‌کند، هر دو را می‌کُشند. ولی زمانی هست که فرد به‌دلیل داشتن حبّ علی می‌جنگد و قتال می‌کند. در آن زمان است که حبّ علی حتماً بُغض معاویه را هم در درون خودش دارد؛ یعنی امکان ندارد در اسلام در کنارِ شعار تَوَلّی، تَبَرّی نباشد.
fati

حجم

۳۶٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۴۸ صفحه

حجم

۳۶٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۴۸ صفحه

قیمت:
۱۰,۸۰۰
تومان
صفحه قبل
۱
۲صفحه بعد