بهترین جملات زیبا و معروف از کتاب خرده عادت ها | صفحه ۲۵ | طاقچه
کتاب خرده عادت ها اثر استفان گایز

بریده‌هایی از کتاب خرده عادت ها

نویسنده:استفان گایز
امتیاز:
۴.۳از ۱۴۶ رأی
۴٫۳
(۱۴۶)
ذهن ما نیز ترجیح می‌دهد عادت‌ها را تکرار کند چون مسیرهای عصبی آنها را از پیش ساخته است و از قبل با پاداششان آشنا شده است. اما عادت‌های جدید، اثبات‌نشده و پرریسک بوده و هیچ مسیرعصبیِ از پیش ساخته‌شده‌ای ندارند. پس وقتی شما مسیر عصبیِ خاصی برای این رفتار در ذهن ندارید، باید به طور دستی مسیر آن رفتار خاص را به‌وجود بیاورید. پس از آن، هرچقدر که آن رفتار را بیشتر انجام دهید، «مسیرهای عصبی نوزاد» شروع به رشدکردن می‌کنند و با گذر زمان، این رفتار با رفتار عادت‌گونهٔ قبلی رقابت می‌کند.
Fereshteh Radmanesh
خبر خوب این است که عادت‌ها مثل حرکتِ لحظه‌ای روشن وخاموش کردن نیستند. اگرشما ۱۰۰ حرکت درازنشست را به مدت ۶۰ روز انجام دهید، روز ۶۱ اُم حتی اگر آن حرکت را کاملاً به‌طور خودکار انجام ندهید، بازهم انجامش برایتان بسیار آسان‌تر از روز اول خواهد بود. ساختِ عادت، درست مثل دوچرخه‌سواری بر یک تپه با شیب نسبتاً زیاد است که در مسافتی بالاتر، شیب آن ثابت می‌شود و سپس به قلهٔ کوه می‌رسید. برای شروع باید تا آنجا که پاهایتان توان دارند، رکاب بزنید. کمی بعد، به تدریج برایتان آسان می‌شود اما باید هم‌چنان به رکاب زدن ادامه دهید تا به قلهٔ تپه برسید درغیراین‌صورت خلاف جهت رفته و به عقب برمی‌گردید.
Fereshteh Radmanesh
معتبرترین تحقیق انجام‌شده در رابطه بامدت زمان ساخت یک عادت جدید، مقاله‌ای بود که در سال ۲۰۰۹ در مجلهٔ اروپایی روانشناسی اجتماعی به چاپ رسید. هر شرکت‌کننده رفتاری مانند خوردن، نوشیدن یا فعالیتی را انتخاب کرد تا آن را هرروز درشرایطی مشابه هم انجام دهد (مثلاً هرروز بعد ازصبحانه) به مدت ۱۲ هفته انجام دهد. فکر می‌کنید نتیجه‌ای که به دست آمد چه بود؟ میانگین مدت زمانی که برای ساخت یک عادت موردنیازاست، ۶۶ روز گزارش شد. اما اختلاف فاحشی بین کمترین و بالاترین زمان گزارش شده بود، از ۱۸ تا ۲۵۴ روز و این نشان می‌داد که میزان زمان موردنیاز برای آنکه فردی بتواند کاری را به‌طور خودکار انجام دهد، برای هرفردی متفاوت است.
Fereshteh Radmanesh
باورِ نادرست ساخت عادت در ۲۱ روز احتمالاً توسط دکتر مکس ول مالتز شایع شده است، او یک جراح پلاستیک بود و طبق گزارشاتی که پس از جراحی دریافت کرده بود، نتیجه‌گیری کرد که ۲۱ روز زمان می‌برد تا شخصی که عضوی از بدنش قطع شده، به این کمبود عادت کند، سپس این‌چنین برداشت کرد که فرد درطول مدت ۲۱ روز می‌تواند به هرتغییری که در زندگی‌اش به‌وجود می‌آید، عادت کند.
Fereshteh Radmanesh
مزیت دیگر، موفقیتِ دائمی شما درآن زمینه است. قرعه‌کشی یک بانک آن‌قدر بزرگ است که احتمال باخت در آن زیاد است اما خرده‌عادت‌ها به قدری کوچک‌اند که احتمال باخت در آنها بسیار بعید به نظر می‌رسد؛ و بنابراین با انجام خرده‌عادت‌ها، هرگز حس مخربی که پس از شکست در رسیدن به یک هدف به شما دست می‌داد را تجربه نخواهید کرد. این یکی از معدود سیستم‌هایی است که عملاً موفقیت هرروزهٔ شما را تضمین می‌کند و باید آن را قدردانِ این مارپیچ تشویق‌کنندهٔ قدرتمند و اهداف همیشه دست‌یافتنی باشیم. خرده‌عادت‌ها باعث شده‌اند که حس کنم هرگز متوقف نخواهم شد درصورتی‌که قبل ازشروع خرده‌عادت‌ها، احساس می‌کردم که هرگز نمی‌توانم کاری راشروع کنم.
Fereshteh Radmanesh
مزیت دومِ دنبال‌کردن خرده‌عادت‌ها، روزمره‌شدن رفتار موردنظر شماست، حتی اگر از لازمِ کوچکی که برای خود تعیین کرده بودید هم فراتر نروید، آن رفتار، رفته‌رفته تبدیل به (خرده) عادت شما خواهد شد. ازاین نقطه به بعد سعی کنید حرکاتی اضافی انجام داده یا اندازهٔ عادت خود را بالا بکشید
Fereshteh Radmanesh
مزیت دنبال‌کردن سیستم خرده‌عادت‌ها این است که به طرز غافل‌گیرکننده‌ای به نتایج بزرگی دست خواهیم یافت. اول اینکه شانس بسیار زیادی وجود دارد که پس از آنکه حدلازم‌های کوچکتان را انجام دادید، چندین «حرکت اضافی» نیز انجام دهید. به این دلیل که ما درحالِ حاضر، مشتاق این رفتارهای مثبت هستیم و با شروع آنها، مقاومت درونی‌ای که ازخود در برابر تمرین کردن انجام می‌دادیم، کم می‌شود.
Fereshteh Radmanesh
یک خرده‌عادت دراصل نسخهٔ فوق‌العاده کوچک‌تری است از عادت جدیدی که می‌خواهید بسازیدش. ۱۰۰ حرکت شنای روی زمین در یک روز به یک حرکت شنا مختصر می‌شود. نوشتن سه‌هزار کلمه در هرروز به ۵۰ کلمه در روز محدود می‌شود. همواره مثبت اندیشیدن به دو فکر مثبت اندیشیدن در روز تبدیل می‌شود. زندگی به سبکی سرمایه‌گذارانه به دو ایدهٔ سرمایه‌گذارانه در روز تغییر پیدامی‌کند (از میان هزاران سرمایه‌گذاری). بنیان سیستم خرده‌عادت‌ها بر پایهٔ برداشتن «گام‌هایی تا حد احمقانه‌ای کوچک» استوار شده است
Fereshteh Radmanesh
«همیشه اولین گام به جلو، مهم‌ترین گام است»
Fereshteh Radmanesh
«همیشه اولین گام به جلو، مهم‌ترین گام است»
Fereshteh Radmanesh
اگر زندگی‌تان را انبوهی از عادت‌های بد فرا گرفته است، اضافه‌کردن چندین عادت خوب می‌تواند شما و زندگی‌تان را تغییر دهد. تاریکی چیزی نیست که به خودی خود به وجود آمده باشد- بلکه عنوانی است که به نبود نور می‌دهیم. شاید افراد، از آن جهت که روشناییِ عادت‌های خوب را در زندگی‌شان کم دارند، خلأ آن را با تاریکی پر کرده و به عادت‌های بد روی آورده‌اند. اضافه‌کردن عادت‌های خوب به زندگی، راه ممکن دیگری را برایتان روشن می‌کند، اعتمادبه‌نفس ازدست‌رفته‌تان را به شما بازمی‌گرداند و به شما امید می‌بخشد. همچنین بنیان محکمی محسوب می‌شود که می‌توانید بر روی آن بسازید.
Fereshteh Radmanesh
یکی از ابزارهای تفکر خلاقانه که نویسنده در موردش صحبت کرده بود صورتک‌های غلط نام داشت. طبق اصل صورتک‌های غلط، شما خلاف آنچه که درحال حاضر به آن می‌اندیشید را، مجسم می‌کنید و ایده‌های خلاقانه‌ای را که از اندیشیدن به آن به ذهنتان می‌رسد بررسی می‌کنید. یک مثال ابتدایی: به جای ساخت یک آسمان‌خراش، اگر سازه‌ای در عمق زمین بنا کنید چه؟ این روش تفکر که خود را مجبورکنید دیدتان را بازتر کرده و طیفی از امکاناتی که در اختیار دارید را در نظر خود مجسم کنید، می‌تواند ایده‌های خلاقانه‌ای به ذهنتان بیاورد.
Fereshteh Radmanesh
نگیزهٔ بدون عمل، به اعتمادبه‌نفس شما آسیب خواهد زد.
Fereshteh Radmanesh
«یک سفر هزار مایلی، با اولین قدمی که برمی‌دارید آغاز می‌شود.» لائو تزو
Fereshteh Radmanesh
اگر زندگی‌تان را انبوهی از عادت‌های بد فرا گرفته است، اضافه‌کردن چندین عادت خوب می‌تواند شما و زندگی‌تان را تغییر دهد.
Gisoo
آیا تابه‌حال شنیده‌اید که بعضی از مردم می‌گویند برای قاپیدن فرصت استخدام، باید پایت را لای در ساختمان آن شرکت بگذاری؟ خرده‌عادت‌ها نیز چنین مفهومی دارند اما به‌جای لای در ساختمان، منظورم مغزتان است.
bahi
پنج عامل اصلی که نیروی اراده را می‌خشکانند عبارت‌اند از (ترتیب خاصی مدّنظر نیست): - تلاش - دشواری از پیش حس‌شده - تأثیر منفی - خستگی درونی - سطح گلوکز خون
Hamed Khajeh
«انجام کارها به طور مداوم است که به زندگی‌مان شکل می‌بخشد و نه به‌طور هرازگاه»
Hamed Khajeh
به‌جای آنکه در مورد حجم کار، انتظاراتمان را بالا ببریم، می‌خواهیم انتظارات و انرژی‌مان را بر تداوم کارمان متمرکز کنیم. قدرتمندترین ابزار زندگی تداوم است، زیرا این تنها راهی است که می‌توان رفتارها را به عادت تبدیل کرد و وقتی‌که غیرعادتی تبدیل به عادت می‌شود، در حقیقت به این معناست که از نقطهٔ نبرد با ذهنتان به نقطه‌ای رسیده‌اید که می‌توانید دیگر نیروها را با آن همراه کنید.
بامن‌بخوان
طبق نتایج به‌دست‌آمده از این فراتحلیل، پنج عامل مهمی که باعث تخلیهٔ نفس می‌شوند تلاش، دشواری از پیش حس شده، تأثیر منفی، خستگی فکری و سطح گلوکز خون تشخیص داده شدند.
کاربر ۲۰۵۸۳۵۷

حجم

۱۳۷٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۱۸۸ صفحه

حجم

۱۳۷٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۱۸۸ صفحه

قیمت:
۲۸,۰۰۰
تومان