بهترین جملات زیبا و معروف از کتاب هنر خوب زندگی کردن | صفحه ۸۹ | طاقچه
کتاب هنر خوب زندگی کردن اثر رولف دوبلی

بریده‌هایی از کتاب هنر خوب زندگی کردن

۳٫۸
(۲۰۴)
«یک انسان باهوش مشکل را حل می‌کند. یک انسان عاقل از آن اجتناب می‌کند.»
Zahra
عقل یک مهارت عملی است؛ مقیاسی از توانایی ما در راهبری زندگی.
Zahra
ترجیح می‌دهم انرژی‌ام را پس‌انداز کنم تا پولم را.
بهار
واقعیت این است که زندگی سخت است. مشکلات از هر طرف بر سرتان می‌بارد. سرنوشت زیر پای‌تان چاه می‌کَند و موانعی سر راه‌تان می‌گذارد تا مسیر شما را ببندد. نمی‌توانید این واقعیت را تغییر دهید. اما اگر بدانید که خطر کجا کمین کرده، می‌توانید آن را پس بزنید و از هر نوع مانعی اجتناب کنید. اینشتین این‌طور آن را بیان کرد: «یک انسان باهوش مشکل را حل می‌کند. یک انسان عاقل از آن اجتناب می‌کند.»
مری و راه های نرفته اش
عقل یک مهارت عملی است؛ مقیاسی از توانایی ما در راهبری زندگی. هنگامی که متوجه شوید در مورد تقریباً همهٔ دشواری‌ها اجتناب از مشکلاتْ ساده‌تر از حل کردن آن‌هاست، این توصیف ساده خودبه‌خود نمایان می‌شود: «عقل یعنی پیش‌گیری.»
مری و راه های نرفته اش
محققان در مطالعه‌ای در دانشگاه هامبولت تلاش کردند که دلیل این سرخوردگی را پیدا کنند. فکر می‌کنید مهم‌ترین عامل چه بود؟ درست حدس زده‌اید: حسادت. قابل‌درک هم هست، چون فیس‌بوک در واقع برای این طراحی شده که افرادِ مشابه، خودشان را با همدیگر مقایسه کنند؛ یک بستر بسیار مناسب برای ایجاد دلخوری. به نظرم باید به شبکه‌های اجتماعی فضای بیشتری داده شود. تمام آن آمارهای احمقانه (لایک‌ها، فالوئرها، دوستان و...)، تمایل افراد را به انجام مقایسه بالاتر می‌برد و این خود عامل نارضایتی است.
مری و راه های نرفته اش
حسادت فقط مختص انسان نیست؛ بلکه در واقع غریزه‌ای حیوانی است. فرانس دی وال و سارا برازنان، محققان جانورشناسی، به دو میمون کپوچین برای انجام یک مأموریت ساده، یک خیار جایزه می‌دادند. میمون‌ها کاملاً راضی به نظر می‌رسیدند و سهم خیار خودشان را می‌پذیرفتند. اما دفعهٔ بعد محققان به یکی از آن‌ها خیار دادند و به دیگری انگور شیرین. وقتی میمون اول این صحنه را دید، خیارش را از قفس بیرون انداخت و دیگر با محققان همکاری نکرد.
مری و راه های نرفته اش
خوشبختی را در موقعیت حرفه‌ای، ماشین‌های گران‌قیمت، حساب بانکی یا موفقیت‌های اجتماعی پیدا نخواهید کرد. هر کدام از این‌ها ممکن است در کسری از ثانیه از شما گرفته شود، همان‌طور که برای بوئتیوس اتفاق افتاد. خوشبختی را تنها در قلعهٔ ذهنی‌تان می‌توانید پیدا کنید. پس روی آن سرمایه‌گذاری کنید، نه روی یک کلکسیون از ماشین‌های پورشه.
مری و راه های نرفته اش
لازم نیست که یکی از یهودیان گرفتار رایش سوم، یا یکی از مردمِ عادی درگیر جنگ داخلی سوریه یا بوئتیوس باشید تا مورد هجوم سرنوشت قرار بگیرید. یک توفان اینترنتی می‌تواند شما را نابود کند. یک بحران مالی جهانی می‌تواند پس‌انداز شما را از بین ببرد. شریک زندگی‌تان عاشق یک دوست فیس‌بوکی می‌شود و شما را از خانه بیرون می‌اندازد، همهٔ این‌ها بدند، اما هیچ‌کدام مرگبار نیستند. تا همین حالا، شما از پس بزرگ‌ترین نبردهای سرنوشت برآمده‌اید. به احتمالِ ناچیزِ بسته شدن نطفه‌تان فکر کنید، به درد کشندهٔ هزاران زایمان که مادرتان، دو مادربزرگ‌تان، مادربزرگ‌های مادربزرگ‌های‌تان و همین‌طور الا آخر ناچار به تحمل آن شدند (و بعضی هم از شدت خون‌ریزی جان دادند)، تا این‌که تنها شما را به دنیا بیاورند. حالا از این می‌نالید که ارزش سهام‌تان در بورس نصف شده؟
مری و راه های نرفته اش
لازم نیست که یکی از یهودیان گرفتار رایش سوم، یا یکی از مردمِ عادی درگیر جنگ داخلی سوریه یا بوئتیوس باشید تا مورد هجوم سرنوشت قرار بگیرید. یک توفان اینترنتی می‌تواند شما را نابود کند. یک بحران مالی جهانی می‌تواند پس‌انداز شما را از بین ببرد. شریک زندگی‌تان عاشق یک دوست فیس‌بوکی می‌شود و شما را از خانه بیرون می‌اندازد، همهٔ این‌ها بدند، اما هیچ‌کدام مرگبار نیستند. تا همین حالا، شما از پس بزرگ‌ترین نبردهای سرنوشت برآمده‌اید. به احتمالِ ناچیزِ بسته شدن نطفه‌تان فکر کنید، به درد کشندهٔ هزاران زایمان که مادرتان، دو مادربزرگ‌تان، مادربزرگ‌های مادربزرگ‌های‌تان و همین‌طور الا آخر ناچار به تحمل آن شدند (و بعضی هم از شدت خون‌ریزی جان دادند)، تا این‌که تنها شما را به دنیا بیاورند. حالا از این می‌نالید که ارزش سهام‌تان در بورس نصف شده؟ ب
مری و راه های نرفته اش

حجم

۱٫۳ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۲۴۹ صفحه

حجم

۱٫۳ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۲۴۹ صفحه

قیمت:
۵۶,۰۰۰
تومان