بهترین جملات زیبا و معروف از کتاب حکایت نامه موضوعی پیامبر (ص) | طاقچه
کتاب حکایت نامه موضوعی پیامبر (ص) اثر غلامرضا حیدری‌ابهری

بریده‌هایی از کتاب حکایت نامه موضوعی پیامبر (ص)

انتشارات:نشر جمال
دسته‌بندی:
امتیاز:
۵.۰از ۵ رأی
۵٫۰
(۵)
این پا شبیه چیست؟ روزی رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله یک پای خود را دراز کرد و سپس از یارانش پرسید: «این پای من شبیه چیست؟» هر کس جوابی داد و سپس گفتند: «ای رسول خدا! خودتان بفرمایید که شبیه چیست؟» حضرت لبخندی زد و پای دیگرش را هم دراز کرد و فرمود: «به این یکی پا شبیه است.»
S
صدقه بر دارایی صدقه‌دهنده می‌افزاید؛ پس صدقه دهید تا خدا به شما مهربانی کند. فروتنی، انسان فروتن را بالا می‌برد، پس فروتنی کنید تا خدا شما را بالا ببرد. بخشش و گذشت، انسان بخشنده را عزّت می‌بخشد، پس گذشت کنید تا خدا عزّت‌تان دهد.»
S
صلوات رسول‌خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله: اَلصَّلاۀ عَلَیَّ نُورٌ عَلَی الصِّراطِ. میزان‌الحکمه، حدیث ۱۰۷۹۳ درود فرستادن بر من، نوری بر روی[ پل]صراط است.
S
پیامبر فرمود: «قُلِ اللّهُمَّ اغْفِرْلِیَ الْکثیرَ مِنَ مَعاصیک وَاقْبَلْ مِنّیِ الْیسیرَ مِنْ طاعَتِک؛ بگو خدایا گناهان بسیار مرا بیامرز و عبادت اندک مرا بپذیر.»
S
امام صادق علیه‌السلام: اِنَّ اللّه‌َ عَزَّوَجَلَّ لَیرْحَمُ الْعَبْدَ لِشِدَّۀ حُبِّهِ لِوَلَدِهِ. میزان‌الحکمه، حدیث ۲۲۶۲۳ خدای بزرگ به بنده، به‌خاطر محبّت شدید او به فرزندش، رحم می‌کند.
S
کلید بخششِ خدا مردی خدمت پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله رسید و گفت: «ای رسول خدا! فلانی به من دشنام داد و مرا زد. اگر خدا و رسول او نبودند، می‌دیدی که من در رویارویی با دشنام دادن و زورگویی وی، زبان‌درازترین‌ها و قوی‌ترین‌ها بودم.» پیامبر پرسید: «چه گفتی؟» آن مرد سخن خود را بار دیگر تکرار کرد. حضرت فرمود: «مَنْ شُتِمَ اَوْ ضُرِبَ ثُمَّ صَبَرَ زادَهُ اللّه‌ُ لِذلِک عِزّاً فَاعْفُوا یعْفُ اللّه‌ُ عَنْکمْ، هر که دشنام بشنود یا کتک بخورد و در برابر آنها صبوری کند، خدا بر عزّت وی خواهد افزود. دیگران را ببخشید تا خدا هم شما را مورد عفو و بخشش خویش قرار دهد.»
S
رسول‌خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله: اَشْرَفُ الْمَوْتِ، قَتْلُ الشَّهادَۀ. میزان‌الحکمه، حدیث ۹۷۵۰ شرافتمندانه‌ترین مرگ، شهادت است.
S
یکی از زنان مسلمان، به اعمال مستحبی اهمیت بسیاری می‌داد؛ به گونه‌ای که روزها را روزه می‌گرفت و در دل شب‌ها به عبادت و راز و نیاز با خدا می‌پرداخت. با این حال، وی خیلی بداخلاق بود و زبان تندی داشت و با حرف‌های نیش‌دارش، همسایه‌ها را آزار می‌داد. یک بار نزد پیامبر از این زن تعریف کردند و گفتند: «این زن، روزها را روزه می‌گیرد و شب‌ها را به عبادت می‌پردازد. البته او بداخلاق است و با زبانش همسایه‌های خود را آزار می‌دهد.» رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله درباره وی فرمود: «لا خَیرَ فِیها هِیَ مِنْ اَهْلِ النّارِ؛ خیری در او نیست. او از دوزخیان است.»
S
محبوب‌ترین مردم نزد خدای بزرگ در روز قیامت، مطیع‌ترین آن‌ها از خدا و پرهیزکارترین آن‌هاست.
S
اسراف نکن هرگز پیامبر از کنار مردی که در حال وضو گرفتن بود، می‌گذشت. آن شخص، در وضویش آب زیادی مصرف می‌کرد. پیامبر به وی فرمود: «لا تُسرِفْ؛ اسراف نکن.» آن مرد پرسید: «ای رسول خدا! آیا در وضو هم اسراف هست؟» پیامبر فرمود: «نَعَمْ فی کلِّ شَیْ‌ءٍ اِسْرافٌ؛ آری، در همه چیز اسراف هست.»
S

حجم

۶۱۶٫۶ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۱

تعداد صفحه‌ها

۱۰۴۸ صفحه

حجم

۶۱۶٫۶ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۱

تعداد صفحه‌ها

۱۰۴۸ صفحه

قیمت:
۱۰۰,۰۰۰
تومان
صفحه قبل
۱
۲۳صفحه بعد