بریده‌های کتاب راهنمایی کوچک برای نوشتن درباره‌ فیلم‌ها
کتاب راهنمایی کوچک برای نوشتن درباره‌ فیلم‌ها اثر تیموتی کوریگان

کتاب راهنمایی کوچک برای نوشتن درباره‌ فیلم‌ها

اولین گام برای تماشای هوشمندانهٔ فیلم، چنان که کوکتو می‌گوید، ترک عادت تماشای فیلم «از گوشهٔ چشم» است.
علی دائمی
رابرت آلن و داگلاس گومری در کتاب تاریخ فیلم: نظریه و عمل به این نکته اشاره می‌کنند که: «پرداختن به تاریخ، صرفاً انتقال داده‌ها نیست، به قضاوت نیاز دارد.»
علی دائمی
برای نوشتن مقاله‌های خوب دربارهٔ یک فیلم، باید آن را بیش از یک‌بار تماشا کرد، خواه خود فیلم و خواه نسخهٔ ویدیویی‌اش را که معمولاً بیشتر در دسترس است. (نک: صص ۱۴۱ ـ ۱۳۹) امکان ندارد با یک‌بار تماشا بتوان تمام ظرافت‌ها و پیچیدگی‌های یک فیلم را دید و همزمان این اطلاعات را یادداشت کرد. در شرایط مطلوبْ تماشای فیلم برای بار اول می‌تواند تماشایی کم‌وبیش آزاد از یادداشت‌برداری باشد که در طول آن از خود فیلمْ بدون هیچ واسطه‌ای لذت می‌برید. با دومین (و در شرایط مطلوب سومین) نوبت تماشا می‌توانید یادداشت‌های دقیق‌تر و مفصل‌تری بنویسید. یک‌بار تماشای فیلمی که قصد دارید درباره‌اش هوشمندانه بحث کنید هرگز کافی نیست.
علی دائمی
نوشتن دربارهٔ فیلم می‌تواند یکی از چند کاربرد زیر را داشته باشد و به شما کمک کند تا: ـ واکنش خود را نسبت به یک فیلم بهتر درک کنید؛ ـ دیگران را متقاعد کنید چرا یک فیلم را دوست دارید یا دوست ندارید؛ ـ مطلبی را دربارهٔ یک فیلم، فیلم‌ساز، یا گروهی از فیلم‌ها توضیح دهید یا معرفی کنید که خوانندگان‌تان ممکن است ندانند. ـ برای درک بهتر فیلم‌ها، شباهت‌ها و تفاوت‌های یک فیلم با فیلم‌های دیگر را بررسی کنید؛ ـ با هدف معرفی فرهنگ و فیلم‌هایی که تولید می‌کند بین فیلم و دیگر حوزه‌های فرهنگ، ارتباط برقرار کنید.
niloufar.dh
وقتی دربارهٔ فیلم‌ها صحبت می‌کنیم، حتا خیلی خودمانی، دنبال واژه‌هایی می‌گردیم که آن‌ها را با تصاویری که دیده‌ایم و واکنشی که در برابر آن‌ها نشان داده‌ایم، تطبیق بدهیم. نوشتن دربارهٔ فیلم یک گام حساب‌شده‌تر و اندیشیده‌تر از واکنش آنی در برابر آن‌چه دیده‌ایم است. با وجود این واکنش اولیهٔ مرسوم، ما حتا می‌توانیم از صحبت کردن و نوشتن دربارهٔ فیلم‌هایی هم که دوست نمی‌داریم لذت ببریم.
niloufar.dh
نوشتن دربارهٔ فیلم یک گام حساب‌شده‌تر و اندیشیده‌تر از واکنش آنی در برابر آن‌چه دیده‌ایم است.
niloufar.dh
اندیشیدن انتقادی و خواندن دربارهٔ یک «سرگرمی» آن را دوباره زنده، غنی‌تر و شاید بتوان گفت خوشایندتر می‌کند.
niloufar.dh
فردی که هیچ تمایل یا توانایی برای اندیشیدن دربارهٔ بسکتبال یا رقص و تحلیل آن‌ها را ندارد ممکن است با دیدن‌شان تا اندازه‌ای لذت ببرد اما کسی که می‌تواند هوش انتقادی‌اش را دربارهٔ قواعد و امکان‌های مربوط به آن‌ها فعال کند، لذت عمیق‌تر و پیچیده‌تری را تجربه می‌کند.
niloufar.dh
در واقع توانایی ما برای واکنش نشان دادن همراه با سطحی از آگاهی انتقادی بر لذت ما می‌افزاید.
niloufar.dh
بهتر است یاد بگیرید به واقع‌گرایی موجود در فیلم‌ها شک کنید، چرا که می‌تواند شما را از بسیاری سوژه‌های جذاب برای تحلیل میزانسن غافل کند.
علی دائمی

حجم

۴۷۶٫۱ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۱۷۹ صفحه

حجم

۴۷۶٫۱ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۱۷۹ صفحه

قیمت:
۶۵,۰۰۰
تومان
صفحه قبل
۱
۲صفحه بعد