بریده‌های کتاب بده و بستان؛ رویکردی انقلابی به موفقیت
کتاب بده و بستان؛ رویکردی انقلابی به موفقیت اثر آدام گرانت

کتاب بده و بستان؛ رویکردی انقلابی به موفقیت

«ارزش واقعی هر شخص زمانی مشخص می‌شود که ببینید چه رفتاری با فردی که به هیچ وجه نمی‌تواند سودی به او برساند دارد.»
Hossein shiravand
عقل سلیم می‌گوید افراد بسیار موفق سه ویژگی مشترک دارند: انگیزه، توانایی و فرصت. اگر می‌خواهیم موفق شویم، باید ترکیبی از سخت‌کوشی، استعداد و خوش‌شانسی داشته باشیم.
M.Taha
ساموئل جانسون می‌نویسد: «ارزش واقعی هر شخص زمانی مشخص می‌شود که ببینید چه رفتاری با فردی که به هیچ وجه نمی‌تواند سودی به او برساند دارد.»
Zahra Manzari tavakkoli
اگرچه بسیاری از ما تصور می‌کنیم که بخشنده‌ها بی‌عرضه و پخمه‌اند، اما باید بدانید که آن‌ها به طرزی باورنکردنی موفق هستند.
Saeedeh
در دهه ۱۹۶۰، روان‌شناسی به نام ریموند کتل تئوری سرمایه‌گذاری هوش را مطرح کرد. او می‌گفت که علاقه چیزی است که افراد را وادار به صرف زمان و انرژی‌شان در به‌دست آوردن مهارت‌ها و پایه‌های علمی خاص می‌کند. امروزه، ما شواهد خوبی داریم که نشان می‌دهند علاقه مقدم بر استعداد است. معلوم شده است که انگیزه دلیل ایجاد استعداد در افراد است.
AliReza
در طیف وسیعی از مشاغل مهم، بخشنده‌ها دست پایین را دارند: آن‌ها باعث پیشرفت دیگران می‌شوند، اما موفقیت خود را در این فرایند قربانی می‌کنند.
Saeedeh
گیرنده‌ها یک نشان متمایز دارند: آن‌ها دوست دارند بیشتر بگیرند تا ببخشند. آن‌ها تعادل رابطهٔ متقابل را به نفع خود بر هم می‌زنند و منافع خود را بر نیازهای دیگران مقدم می‌دانند. گیرنده‌ها معتقدند که دنیا جای رقابت است، جایی که اگر نخوری، خورده می‌شوی. آن‌ها فکر می‌کنند برای موفق شدن باید بهتر از دیگران باشند. برای اثبات صلاحیتشان خودستایی می‌کنند و مطمئن می‌شوند که اعتبار زیادی بابت تلاش‌هایشان به دست می‌آورند. گیرنده‌های معمولی، بی‌رحم یا سفاک نیستند؛ آن‌ها فقط محتاط و مراقبِ خود هستند. گیرنده‌ها فکر می‌کنند: «اگه خودم هوای خودم رو نداشته باشم، هیچکس هوام رو نخواهد داشت.»
Saeedeh
از نظر حرفه‌ای تعداد کمی از ما به‌طور کامل مثل بخشنده‌ها یا گیرنده‌ها رفتار می‌کنیم و معمولاً سراغ شیوه سوم می‌رویم. ما تبدیل به برابری‌طلب می‌شویم و سعی می‌کنیم تعادلی بین دادن (بخشیدن) و ستاندن (گرفتن) ایجاد کنیم. برابری‌طلب‌ها براساس اصل انصاف رفتار می‌کنند: وقتی که به دیگران کمک می‌کنند، انتظار دارند دیگران نیز به آن‌ها کمک کنند و بدین‌ترتیب از خودشان محافظت می‌کنند. اگر برابری‌طلب باشید به اصل «این‌به‌آن‌در» اعتقاد دارید و قانون حاکم بر روابطتان، تبادل متقابلِ لطف است.
Saeedeh
در محل کار، بخشنده‌ها معمولاً کمیاب‌اند. آن‌ها کفه ترازوی رابطهٔ متقابل را به سمت طرف مقابل خم می‌کنند و ترجیح می‌دهند بیشتر از این که بگیرند، ببخشند. درحالی‌که گیرنده‌ها معمولاً خودخواهند و به این فکر می‌کنند که دیگران چه چیزهایی می‌توانند به آن‌ها بدهند، بخشنده‌ها دیگرخواهند و بیشتر روی این که دیگران چه نیازی به آن‌ها دارند، تمرکز می‌کنند.
Saeedeh
به این ترتیب، اگر احتمال حضور بخشنده‌ها در قعر نردبان موفقیت بسیار زیاد باشد، چه کسانی در صدر این نردبان قرار دارند؟ گیرنده‌ها یا برابری‌طلب‌ها؟ هیچ‌کدام. وقتی که یک بار دیگر به این داده‌ها نگاه کردم، الگوی شگفت‌انگیزی را کشف کردم: در صدر هم بخشنده‌ها قرار دارند.
Saeedeh

حجم

۳۹۲٫۸ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۳۱۹ صفحه

حجم

۳۹۲٫۸ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۳۱۹ صفحه

قیمت:
۶۹,۰۰۰
۳۴,۵۰۰
۵۰%
تومان
صفحه قبل
۱
۲
...
۱۲صفحه بعد