بهترین جملات زیبا و معروف از کتاب کریستوفر نولان؛ هزارتوی روابط | طاقچه
کتاب کریستوفر نولان؛ هزارتوی روابط اثر دیوید بوردول

بریده‌هایی از کتاب کریستوفر نولان؛ هزارتوی روابط

۴٫۳
(۶)
تلقین با استفاده از یک داستان پیچیده، یعنی یک سرقت مسلحانه که کاب باید تحت کنترلش داشته باشد و یک معما که آریادنه باید حلش کند، این موضوع را که در فیلم‌های پرهزینه مخصوص تابستان هیچ علاقه‌ای به انسان‌ها به چشم نمی‌خورد، تأیید می‌کند.
بُـرهــٰان٘
«شما چطور پروژه‌ای مثل تلقین را ساختید؟» من هم به‌شوخی گفتم «اول باید شوالیه تاریکی را بسازی و کلی پول برای استودیو جمع کنی، آن‌وقت می‌توانی بروی و تلقین را بسازی.» حالا آن حرف من که شوخی بود، ولی واقعاً همین‌طور است. مسئله این است که شما باید اعتمادها را جلب کنید. تازه آن‌وقت است که به شما می‌گویند «خیلی‌خوب، پس حالا می‌توانی این را هم اجرا کنی.»
شهرام صفاری زاده
روشن است که نولان ترجیح می‌دهد اجرا و فیلمبرداری‌اش مبتنی بر تدوین باشد و از هر چیزی که در اختیار دارد استفاده کند. او از پلان‌هایش فهرست تهیه نمی‌کند و تنها صحنه‌های مهم فیلم را روی استوری‌بُرد می‌آورد. مدیر فیلمبرداری او، والی فیستر، می‌گوید: «کاری که من می‌کنم خیلی پیچیده نیست.» او کارش را با فیلمبرداری مستند مقایسه می‌کند و می‌گوید: «بیشتر قضیه بر این مبناست که تا چه اندازه می‌شود این صحنه را سریع گرفت؟» نتیجه می‌شود یک بافت تصویری نامنسجم که یک تدوین پرجنب‌وجوش به آن روح بخشیده است.
Siavash Haji
(منتقدان معترض بودند که چرا شخصیت‌های این فیلم عمق ندارند. به‌نظر من همان اندازه از عمق که در تلقین وجود داشت، در دانکرک وجود ندارد.)
شهرام صفاری زاده
البته باید گفت که می‌توان ساختار پیرنگ را از چندین و چند داستان درهم‌تنیده ایجاد کرد، مثل هزارویک شب، دکامرون و قصه‌های کَنتربِری. ممکن است یکی از داستان‌ها به عنوان پیش‌زمینه عمل کند و یا خودش دارای نیرویی محرک برای پیش بردن داستان باشد. در هزارویک شب، شهرزاد هر شب قصه‌ای را تعریف می‌کند تا مرگش را به تعویق بیندازد. در دون کیشوت، وقتی شوالیه و سانکوپانزا به کسی می‌رسند و آن شخص شروع به تعریف یک قصه می‌کند،
شهرام صفاری زاده
در بسیاری از فیلم‌ها، وقتی تدوین موازی حاکی از اتفاقات هم‌زمان نیست، نشان‌دهنده تغییر زمان بین گذشته و حال است. مثال بارز برای این امر، فیلم هیروشیما عشق من است که خاطرات شخصیت زن از فرانسه اشغالی با خاطرات او از هیروشیما در زمان حال درآمیخته است. در این فیلم، مثل خیلی از فیلم‌های دیگر، بازگشت به یک زمان خاص، از طریق فلش‌بک ذهنی یکی از شخصیت‌ها اتفاق می‌افتد و حاکی از ماندگاری خاطرات اوست.
شهرام صفاری زاده
در بی‌خوابی، در مدت ۱۱۱ دقیقه بیش از ۳۴۰۰ پلان وجود دارد و میانگین هر پلان کمتر از دو ثانیه است. تدوینی تا این اندازه سریع می‌تواند برای نشان دادن رشته افکار یک شخصیت مناسب باشد
شهرام صفاری زاده
ضمیمه: بر اساس عمو اسکروج؟ کریستین تامپسن در فضای اینترنت بحث داغی وجود دارد و بعضی‌ها به شوخی و بعضی‌ها با جدیت تمام می‌گویند که نولان ایده فیلم تلقین را از یکی از داستان‌های کمیک عمو اسکروج به نام رویای یک عمر زندگی برداشته است. تقریباً همه پست‌هایی که در اینترنت وجود دارند، تاریخ عرضه این کمیک را به سال ۲۰۰۲ منتسب می‌دانند. بله، رویای یک عمر زندگی در بین این کمیک‌ها برای اولین بار در سال ۲۰۰۲ در نروژ زیر چاپ رفت. سپس در ماه مِی ۲۰۰۴ تحت نام عمو اسکروج در آمریکا عرضه شد.
شهرام صفاری زاده
من آن‌قدرها با بِلور، که تکرارهای متفاوت از هم را نیروی اصلی و پیش‌برنده سینمای کلاسیک می‌داند، موافق نیستم، اما قبول دارم که این‌گونه تکرارها در سینما اهمیت زیادی دارند. تمایل من بیشتر بر این است تا چیزی را که بِلور تجلیِ نابِ تفاوت در فرم می‌نامد، از دیدگاه روان‌شناختی تحلیل کنم: این‌گونه تفاوت‌ها، معمولاً به صورت ناخودآگاه، به تماشاگران در درک روایت پویای فیلم کمک می‌کند و آن بازده فوق‌العاده‌ای را که ناشی از این نوع روایت‌های موازی و درعین‌حال ضمنی است، در دسترس تماشاگر قرار می‌ده
Siavash Haji
این الگوی جدید بر پایه محدود کردن دانش ماست. در ابتدا ما نسبت به آلفرد احساس نزدیکی می‌کنیم، یعنی در همان صحنه‌ای که او در یک اتاق، نمایش گرفتن گلوله با دست را اجرا می‌کند. رابرت، که به خاطر غرق شدن جولیا درصدد انتقام است، سعی می‌کند تا این حقه را لو دهد، اما تا وقتی که آلفرد نمی‌فهمد [که کسی که داوطلب تیراندازی شده همان رابرت است] ما هم به این موضوع پی نمی‌بریم. و آلفرد هم وقتی می‌فهمد که دیگر برای جبران خیلی دیر شده است.
Siavash Haji

حجم

۸۹۶٫۴ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۱۷۲ صفحه

حجم

۸۹۶٫۴ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۱۷۲ صفحه

قیمت:
۷۵,۰۰۰
۳۷,۵۰۰
۵۰%
تومان
صفحه قبل
۱
۲صفحه بعد