بریده‌های کتاب انور خوجه
کتاب انور خوجه اثر بلندی فوزیو

کتاب انور خوجه

نویسنده:بلندی فوزیو
انتشارات:نشر ثالث
امتیاز:
۳.۹از ۱۲ رأیخواندن نظرات
خط تروریستی عمدتآ مورد تأکید دوشان ] ماگوشا [، میلادین] پوپوویچ [و لیری] گگا[بود. من در این مورد صرفآ دنباله‌روی میلادین بودم. موقعی که کسی از جبهه می‌آمد و به ما می‌گفت که فلان فرد به نحو نامناسبی عمل کرده است، تصمیم می‌گرفتیم که آن فرد باید اعدام شود. ما در باره این موضوع هیچ خط روشنی نداشتیم. (۱۴)
yazdaan
همه مخالفان سیاسی ما، حتا آن‌هایی که خائن یا تبهکار نبودند، «دشمنان خلق» تلقی شدند و ما سعی کردیم آن‌ها را از روی زمین پاک کنیم ]...[به دنبال ورود نیروهای ما به تیرانا، شصت نفر را اعدام کردیم؛ در این‌جا فهرست اسامی آن‌ها آورده شده است. من این آدم‌ها را می‌شناختم و باید بگویم که هیچ‌کدام آن‌ها سزاوار مرگ نبودند. مطمئنیم که اعدام‌های دیگری هم صورت گرفته است. تعداد این اعدام‌ها باید بالای صد نفر باشد. ما اعتقاد داشتیم که حذف این دشمنان به تحکیم پیروزی ما کمک می‌کند.
yazdaan
فکرش را بکنید، خوجه آن‌قدر مصمم بود که حتا شوهرخواهرش را هم کشت!
yazdaan
کمال آتاتورک، بنیانگذار ترکیه، یک سال قبل از مرگش به مجله‌ای آمریکایی گفته بود: «غرب هرگز کمونیسم را درک نخواد کرد.»
yazdaan
عزم محکم آن‌ها برای نبرد با نیروی اشغالگر خارجی موجب شد تا آمریکایی‌ها و بریتانیایی‌ها حمایت خود را شامل حال آن‌ها بکنند.
yazdaan
در آن زمان حزب کمونیست آلبانی هنوز هیچ رهبر رسمی‌ای نداشت و کسی که همه تصمیم‌ها را از جانب رهبری حزب می‌گرفت شخص میلادین پوپوویچ یوگوسلاو بود.
yazdaan
از اجلاس هجدهم مارس ۱۹۴۳ «دفتر سیاسی» ] پولیت بورو [جدیدی بیرون آمد که این افراد را شامل می‌شد: انور خوجه، کوچی دزودزه، ناکو اسپیرو، لیری گگا، یمر دیشنیتسا، رمضان چیتاکو، گیین مارکو و کریستو تملکو. چهل سال بعد، فقط انور خوجه هنوز عضو دفتر سیاسی بود؛ کوچی دزودزه و لیری گگا توسط جوخه تیربارانکرده بود؛ گیین مارکو و کریستو تملکو در زندان در حال پوسیدن بودند، یمر دیشنیتسا و رمضان چیتاکو هم مدت‌ها قبل از حزب اخراج شده بودند.
yazdaan
در هجدهم مارس ۱۹۴۳ هیچ‌کسی باقی نمانده بود که بتواند جلوی به قدرت رسیدن انور خوجه در حزب کمونیست آلبانییوگوسلاو، که همچنان صاحب‌اختیار حزب کمونیست آلبانی بود، منصب رهبری حزب را مالِ خود کرده بود.
yazdaan
انور خوجه در جلسه پلنوم حزب که در نوامبر ۱۹۴۴ در شهر برات برگزار شد، مستقیمآ به حذف اعضای حزب متهم شد.
yazdaan
در واقع، بغض و کینه انور خوجه علیه آدم‌هایی مثل پلاساری و مالا بیش‌تر به خاطر این بود که وی در دوره جوانی‌اش در قیاس با این افراد هیچ سابقه مبارزاتی و سیاسی‌ای نداشت و رهبر کاملا بی‌تجربه‌ای به نظر می‌رسید. پلاساری و مالا رزمندگان کمونیست برجسته‌ای بودند که از اواسط دهه ۱۹۲۰ در جنبش چپ آلبانی فعالیت کرده بودند. خوجه با حذف آدم‌هایی مثل پلاساری و مالا در عمل کل تاریخ کمونیسم تا زمان به عرصه رسیدن خودش را حذف کرد.
yazdaan

حجم

۴٫۰ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۳۶۶ صفحه

حجم

۴٫۰ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۳۶۶ صفحه

قیمت:
۶۰,۰۰۰
تومان