بهترین جملات زیبا و معروف از کتاب بلندترین داستان غدیر | صفحه ۳ | طاقچه
کتاب بلندترین داستان غدیر اثر محمدرضا انصاری

بریده‌هایی از کتاب بلندترین داستان غدیر

امتیاز:
۴.۹از ۱۵ رأی
۴٫۹
(۱۵)
آنچه در این حدیث بلند آمده ثمره سؤالات یک جوان کنجکاو و پرشور ایرانی است که در شهر بزرگ مدائن در محضر صحابی گرانقدر پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله حذیفه یمانی مطرح کرده است.
F313
خداوند جزای خیر ندهد کسانی را که سخنان نیک پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله را درباره علی علیه‌السلام شنیدند و به خدا و رسولش خیانت کردند، و خلافت را از کسی که خدا و پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله به خلافت او راضی بودند گرفته و به کسی که خدا و رسولش او را سزاوار آن نمی‌دانستند سپردند. بخدا قسم شکی نیست که بعد از آن خیانت ابدا رستگار نخواهند شد.
F313
جوان ایرانی پرسید: ای حذیفه، شنیدم روزی مطلبی از بریده بن حصیب اسلمی نقل می‌کردی که او شنیده بود یکی از کسانی که دستور داده شدند به علی بن ابی‌طالب علیه‌السلام «السلام علیک یا امیرالمؤمنین» بگویند به رفیقش می‌گوید: «آیا ندیدی چگونه امروز محمد پسر عموی خود را به مقام و منزلت والایی رساند؟ بخدا قسم اگر می‌توانست او را پیامبر قرار می‌داد»! و رفیقش به او گفته بود: «این قضیه را برای خود بزرگ مکن! هنگامی که محمد از دنیا رفت این دستور او را زیر پایمان خواهیم گذاشت». من از سخنان بریده در روزی که آن دو بالای منبر بودند و او به آنها اعتراض کرد، گمان کردم گوینده آن سخن نیز ابوبکر و عمر بوده‌اند. حذیفه پاسخ داد: بلی، سؤال کننده عمر و پاسخ دهنده ابوبکر بود. جوان گفت: انا للّه‌ و انا الیه راجعون! بخدا قسم آن مردم هلاک شدند و اعمالشان باطل شد.
F313
آیا مردم گمان کرده‌اند که رها می‌شوند با همین که بگویند ایمان آوردیم در حالی که امتحان نشوند، ما کسانی را قبل از آنان بودند امتحان کردیم و خداوند آنان که راست می‌گویند و آنانکه دروغ می‌گویند را می‌داند، یا کسانی که بدی‌ها را انجام می‌دهند گمان کرده‌اند ما به آنها نمی‌رسیم، چه بد فکری می‌کنند
F313
ای محمد، ارتحال تو به سوی خدایت و بهشت او نزدیک شده است. پروردگارت دستور می‌دهد علی بن ابی‌طالب را برای امت بعد از خود به خلافت نصب کنی و اسرارت را به او بسپاری. او خلیفه‌ای است که زمام امور مردم و امتت را به دست می‌گیرد؛ اگر از او اطاعت کنند سلامت می‌مانند و اگر عصیان وی کنند کافر می‌شوند؛ آنان بزودی این کار (سرپیچی از دستورات او) را انجام خواهند داد و این همان فتنه‌ای است که آیه‌هایی درباره آن آوردم.
F313
من در بین شما دو چیز بر جای می‌گذارم که اگر به آنها تمسک کنید گمراه نمی‌شوید و هرگز دچار لغزش نخواهید شد: کتاب خدا و عترتم که اهل بیت من هستند. اینها دو جانشین من در بین شمایند. این دو از یکدیگر جدا نخواهند شد مگر اینکه بر سر حوض کوثر بر من وارد شوند.
Aysan
ای مردم، به خدا و پیامبرش و نوری که نازل کرده ایمان آورید. خداوند نور را در من و علی و در نسل او تا مهدی قرار داده که حق الهی را از دشمنان خواهد گرفت.
Aysan
بازگردید به اطاعت کسی که اولین پذیرنده اسلام است؛ بالاترین مردم از نظر علم است؛ میانه‌روترین مردم در روش حکومت است؛ سابق‌ترین مردم در ایمان است؛ بالاترین مردم در یقین است؛ والاترین مردم در انجام کار نیک است؛ مقدم‌ترین مردم در جهاد است؛ عزیزترین آنها از نظر مقام و منزلت است؛ برادر پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله و پسر عموی اوست؛ پدر حسن و حسین علیهماالسلام است؛ همسر زهرای بتول علیهاالسلامبانوی بانوان جهان است. ای مردم، بپاخیزید و طبق کتاب خدا و سنت پیامبرش بیعت کنید، که رضایت خداوند در این است. با این کار هم قلبتان اطمینان پیدا می‌کند و هم صلاحتان در این است.
F313
به تو دستور می‌دهم در کارهایت مدارا پیشه نمایی و نسبت به مردم با نرم خویی و عدالت رفتار کنی که در این جهات مسئول هستی؛ و نسبت به مظلوم با انصاف رفتار کنی، و مردم را ببخشی و بهترین روش را انتخاب کنی. خداوند نیکوکاران را جزای خیر می‌دهد.
F313
چنین اقدام عظیمی در برابر غدیر بدون پیش‌بینی‌ها و توطئه‌های از پیش تنظیم شده امکان ندارد! و باید در جستجوی اسراری بود که فاش کند چگونه غاصبین جرأت چنان اقدامی را به خود دادند، و چگونه قادر به اجرای آن شدند، و چگونه مردم اقدامات آنان را پذیرفتند؟
منمشتعلعشقعلیمچکنم

حجم

۸۲٫۹ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۸۳

تعداد صفحه‌ها

۱۱۱ صفحه

حجم

۸۲٫۹ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۸۳

تعداد صفحه‌ها

۱۱۱ صفحه

قیمت:
۲۰,۰۰۰
تومان