بهترین جملات زیبا و معروف از کتاب اعتقاد ما | صفحه ۲ | طاقچه
کتاب اعتقاد ما اثر سید محمدباقر صدر

بریده‌هایی از کتاب اعتقاد ما

۴٫۵
(۲۰)
همچنین، ایمان به خدا زاییدهٔ رویدادهای وحشتناک و احساس ترس در برابر حوادث ناگوار و ناسازگاری‌های طبیعت نبود؛ زیرا اگر دین، زاییدهٔ ترس و نتیجهٔ بیم بود، در طول تاریخ، متدین‌ترین انسان‌ها، ترسوترین و ناشکیباترین افراد بودند؛ در حالی که مشعل‌داران دین [از جمله پیامبران و اولیای الهی] در همهٔ زمان‌ها قوی‌دل‌ترین و استوارترین انسان‌ها بوده‌اند.
شب رو
از دو قرن پیش تاکنون، اندیشهٔ مدرن، مانع شده است وجدان بشر، آزاد و بی‌آلایش بماند.
کاربر ۱۸۹۶۹۲۵
اگر فرضیهٔ وجود آفریدگار حکیم واقعیت نداشته باشد، احتمال اینکه بدون هیچ هدف تعیین‌شده‌ای، پدیده‌های طبیعی تا این اندازه با ممکن‌ساختن زندگی روی کرهٔ زمین هماهنگ باشند، چقدر است؟ روشن است که چنین احتمالی به‌معنای فرض مجموعهٔ بسیار بزرگی از رویدادهای تصادفی است؛ مجموعه‌ای بسیار بزرگ‌تر از مجموعهٔ تصادف‌های مثال‌های پیشین که احتمال وقوع آن‌ها بسیار بعید و ناچیز بود.
مبین
اگر دین، زاییدهٔ ترس و نتیجهٔ بیم بود، در طول تاریخ، متدین‌ترین انسان‌ها، ترسوترین و ناشکیباترین افراد بودند؛ در حالی که مشعل‌داران دین [از جمله پیامبران و اولیای الهی] در همهٔ زمان‌ها قوی‌دل‌ترین و استوارترین انسان‌ها بوده‌اند.
AM1648
همچنین بر اساس مشاهده‌ها، مقدار اکسیژن آزاد در هوا با نیاز انسان به اکسیژن، کاملاً سازگار است. هوا ۲۱ درصد اکسیژن دارد. اگر درصد اکسیژن هوا بیشتر از این مقدار بود، طبیعت، پی‌درپی، گرفتار آتش‌سوزی‌های فراگیر می‌شد. اگر درصد اکسیژن هوا کمتر از این مقدار بود، زندگی روی زمین ناممکن یا بسیار سخت می‌شد؛ زیرا تنفس و نیز پیدایش آتش که برای نیازهای مختلف ضرورت دارد، با مشکل مواجه می‌شد.
مبین
حرکت ماده، بدون پشتیبانی و امداد خارجی نمی‌تواند به رشد حقیقی و صعود به صورت عالی‌تر و مرتبهٔ باثبات‌تر منتهی شود. پس، برای اینکه ماده رشد کند و به سطوح برتری همچون حیات و احساس و توان اندیشیدن برسد
شادی
اگر انسان مجبور بود مانند قطرهٔ باران که در روندی مشخص و بر اساس قانون جاذبه سقوط می‌کند، مطابق قوانین طبیعی عمل کند، دیگر هدفمند نبود و نمی‌توانست بر اساس هدف درونی‌اش کار کند. پس برای اینکه انسان، هدفمند باشد، باید بتواند آزادانه و مطابق با اهداف درونی‌اش اقدام کند. این پیوند میان فعالیت‌های انسان و اهداف او، همان قانونی است که پدیدهٔ اختیار در انسان را سامان می‌دهد.
کاربر ۴۹۹۱۲۹۴
ادعا می‌کند هر گزاره‌ای که آزمایش آن و بررسی مفهومش به‌وسیلهٔ حس و تجربه ممکن نباشد، بی‌معناست. اما خودِ این رویکرد با گفتن واژهٔ «هر» در ادعایش، تعمیمی را مطرح می‌کند، در حالی که هر تعمیمی بیرون از دایرهٔ حس قرار دارد؛ زیرا حس، فقط حالت‌های جزئی و محدود را فرامی‌گیرد، نه حالت‌های کلی را.
mohdiu
این رویکرد منطقی ادعا می‌کند هر گزاره‌ای که آزمایش آن و بررسی مفهومش به‌وسیلهٔ حس و تجربه ممکن نباشد، بی‌معناست. اما خودِ این رویکرد با گفتن واژهٔ «هر» در ادعایش، تعمیمی را مطرح می‌کند، در حالی که هر تعمیمی بیرون از دایرهٔ حس قرار دارد؛ زیرا حس، فقط حالت‌های جزئی و محدود را فرامی‌گیرد، نه حالت‌های کلی را. بدین‌سان، این رویکرد، با خودش دچار تناقض می‌شود
شب رو
سالار شهیدان با خون خویش، وجدان امت و با پایداری خویش، ارادهٔ امت و با فاجعهٔ کربلا احساس بزرگ امت را به حرکت درآورد.
شب رو

حجم

۷۸٫۱ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۱۱۱ صفحه

حجم

۷۸٫۱ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۱۱۱ صفحه

قیمت:
۱۷,۰۰۰
۸,۵۰۰
۵۰%
تومان