بریده‌های کتاب هانا آرنت؛ زندگی یک روایت است
کتاب هانا آرنت؛ زندگی یک روایت است اثر محمود مقدس

کتاب هانا آرنت؛ زندگی یک روایت است

امروزه منتقدان آرنت کانت‌گرایی و ارسطوگرایی وی را در مقابل افلاتون‌گرایی هایدگر قرار می‌دهند یعنی عدم‌عقلانیت سیاسی ادعا شده در آثار آرنت را به اندیشه‌ی سیاسی هایدگر مربوط نمی‌کنند! من در صددم این دو خوانش متضاد و شماتیک را مورد بحث قرار دهم: (۱) در واقع آرنت راهبرد هایدگریِ شالوده‌شکنی (Abbau) متافیزیک، همراه با مضامینی چون گشودگی، پیدایی و شیاع و نیز تاکید وی بر تناهی، امکان خاص و بی‌جهانی را به عنوان ساختارهای ذاتی آزادی بشر و غیره به خدمت می‌گیرد اما آن‌ها را از بافتار وجودی‌شان جدا و به بافتاری سیاسی منتقل می‌کند. با این همه، این دقیقاً خوانشی دوباره از ارسطو و کانت است که ریشه در آشنایی وی با نیچه و هایدگر دارد، چشم‌اندازی که آرنت را در کار انتساب و انتقالش رهنمون می‌شود.
esrafil aslani
تفسیر روان‌کاوانه بخششی است که به همان اندازه که نامحدود است تاکیدی است بر بازگشت‌ناپذیری زمان انسانی و بر میل به تحلیل و حقیقت که سوژه‌‌ی روان‌کاوی ابراز می‌کند استوار می‌شود. (۲۰)
ghazal moradi
قضاوتی را که آرنت در کتابش درباره‌ی محاکمه‌ی آیشمن توصیف می‌کند باید در این بافتار مورد توجه قرار داد. او به هیچ وجه این جنایتکار را نمی‌بخشد دقیقاً به این خاطر ‌که در «این شخص» یک غیرشخص را می‌یابد، یعنی فقدان کیستی یا «کسی» ، رباتی فرمانبر که ناتوان از قضاوت افعالش است و لذا خود را از سپهر بخشش بیرون می‌گذارد.
ghazal moradi
«باید بخشید و گذشت تا با رها کردن دایمی انسان‌ها از بند آنچه نادانسته مرتکب شده‌اند زندگی بتواند ادامه پیدا کند» .
ghazal moradi
«باید بخشید و گذشت تا با رها کردن دایمی انسان‌ها از بند آنچه نادانسته مرتکب شده‌اند زندگی بتواند ادامه پیدا کند»
ghazal moradi
«سیاست در زمانه‌ی ما کسب‌وکار ناامیدی است و من همواره با این وسوسه دست به گریبان بوده‌ام که از آن بگریزم» (۱۲) با این‌حال بررسی دقیق و کاملی نه تنها از سیاست که از انسان‌شناسی ملازم آن به عمل می‌آورد.
ghazal moradi
«با این همه، اندیشیدن شاعرانگی است... اندیشیدن می‌گوید حقیقت هستی بر چه امر می‌کند. این امر کردن اصیل است. اندیشیدن همان شاعریِ ازلی است»
ghazal moradi
«فرد» خود را با تبدیل شدن به «کیستی» که درون فضای سیاسی عمل می‌کند نامیرا می‌سازد و لذا تنها یک روایتِ به خاطر سپردنی را شکل می‌دهد.
ghazal moradi
شعر به این خاطر که جوهره‌اش زبان است «برترین هنر انسانی» محسوب می‌شود و به اندیشه‌ای که از آن الهام می‌گیرد نزدیک است. بنابراین شعر شیء‌واره و ابژه‌ی فایده‌گرایی نمی‌شود. شعر با «ایجاز» و جهت‌گیری به سمت «یادآوری» جوهره‌ی زبان را تحقق می‌بخشد. با این وجود شعر از حیث در میان- بودن در پس‌زمینه باقی می‌ماند. سؤال اینجاست که چگونه این کلام شاعرانه خود را به منظور نشان دادن فضیلت‌مندی قهرمانانش درون پولیس آشکار می‌کند؟
ghazal moradi
زندگی خود را در صورتی متحقق می‌کند که هیچ‌گاه از غور در معنا و کنش بازنایستد: «ویژگی روشنگرانه‌ی کنش و نیز توانایی خلق داستان‌ها و تاریخی‌شدن توأمان منبعی را شکل می‌دهند که وجود انسانی را مالامال از معنا و روشنی می‌کند.» (۱۱)
ghazal moradi

حجم

۸۸٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۴

تعداد صفحه‌ها

۱۱۱ صفحه

حجم

۸۸٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۴

تعداد صفحه‌ها

۱۱۱ صفحه

قیمت:
۲,۶۵۰
تومان
صفحه قبل
۱
۲صفحه بعد