بریده‌های کتاب جایگاه ما در جهان هستی: تئوری همه چیز (مبدأ و سرنوشت عالم)
کتاب جایگاه ما در جهان هستی: تئوری همه چیز (مبدأ و سرنوشت عالم) اثر استیون هاوکینگ

کتاب جایگاه ما در جهان هستی: تئوری همه چیز (مبدأ و سرنوشت عالم)

داستان سیبی که به سر نیوتن خورد به‌احتمال خیلی زیاد جعلی است! تنها چیزی که خود نیوتن در مورد نحوه رسیدن ایده گرانش به ذهنش گفته بود، این است که جایی نشسته و غرق در تفکر بودم که ناگهان سیبی از درخت افتاد!
mahdi024
به نام خدایی که حقیقت، تنها از آنِ اوست
plato
چرا ما وجود داریم؟
plato
«ال. پی. هارتلی» در کتاب خود این گونه نوشته است: «گذشته، یک کشور بیگانه است. در آن جا، مردم کارها را به شیوه ای متفاوت انجام می‌دهند. اما چرا گذشته تا به این اندازه با آینده تفاوت دارد؟ چرا گذشته را به‌خاطر می‌آوریم، ولی آینده را نمی‌توانیم به‌خاطر بیاوریم؟» از سوی دیگر، چرا زمان همواره به جلو می‌رود؟ و آیا این به جلو رفتن به سبب انبساط جهان است؟
sara.m.shzi
مدارک حاضر دالّ بر آن است که احتمالاً جهان هستی برای همیشه به انبساط خود ادامه می‌دهد. ولی روی آن حساب نکنید. آنچه ما می‌توانیم به آن مطمئن باشیم، این است که حتی اگر جهان به‌سوی فروریختن برود، این رویداد حداقل ده میلیارد سال دیگر رخ خواهد داد. زیرا حداقل ده میلیارد سال است که جهان در حال انبساط است و همین مدت طول می‌کشد تا به ‌حال نخستین برگردد. این موضوع نباید بی‌جهت موجب نگرانی ما شود. زیرا اگر انسان تا آن زمان به آن سوی منظومۀ شمسی مهاجرت نکرده باشد، خیلی پیشتر از آن از روی زمین محو شده است و با مرگ خورشید، او نیز مرده است.
bfz
در پایان کنفرانس، شرکت‌کنندگان این توفیق را یافتند که به حضور پاپ برسند. او اظهار داشت قابل قبول است که تحول و دگرگونی جهان هستی پس از مهبانگ مورد مطالعه قرار گیرد، ولی تفحص در خود مهبانگ شایسته نیست. مهبانگ لحظۀ خلقت و فعالیت خداست. خوشحال بودم که پاپ نمی‌دانست من دربارۀ چه موضوعی در جلسۀ کنفرانس سخنرانی کرده‌ام. مایل نبودم به سرنوشت گالیله دچار شوم! من نسبت به گالیله بسیار احساس همدردی می‌کنم. بخشی از آن به ‌خاطر این است که درست سیصد سال پس از مرگ او به دنیا آمده‌ام.
majid
مردم به حقایق جاویدان و ابدی باور داشتند و از این اندیشه احساس آرامش می‌کردند که گرچه خودشان پیر می‌شوند و می‌میرند، ولی جهان بدون تغییر ادامه می‌یابد
صدرا
فضا - زمان مشابه سطح زمین است، جز آنکه دارای دو بعد اضافی است. سطح زمین از جهت مساحت محدود است، ولی فاقد مرز و لبه است. اگر در سفری دریایی به‌سوی مغرب سفر کنید، از لبۀ زمین سقوط نمی‌کنید، یا به درون یک تکینگی وارد نمی‌شوید. من این را می‌دانم؛ زیرا به دور زمین سفر کرده‌ام. اگر فضا - زمان اقلیدسی به زمانی موهوم که در یک تکینگی آغاز شده است، بازگردد با همان اشکالی روبه‌رو خواهیم شد که در نظریۀ کلاسیک، در تعیین وضعیت آغازین جهان برمی‌خوریم. خداوند احتمالاً می‌داند که جهان چگونه آغاز شده است، ولی ما نمی‌توانیم دلیل خاصی مبنی بر اینکه جهان بدین ‌صورت یا صورت دیگر آغاز شده است را ارائه کنیم
sara.m.shzi
تا زمانی که انیشتین در سال ۱۹۱۵ میلادی، نظریه‌ نسبیت عام خود را مطرح ساخت، نظریه منسجمی در زمینه اثر گرانش بر روی نور وجد نداشت. برای فهم آن که سیاه چاله چگونه ممکن است تشکیل شده باشد، نخست باید چرخه عمر ستاره را بفهمیم. ستاره هنگامی تشکیل می‌شود که مقدار عظیمی گاز و عمدتا هیدروژن به دلیل کشش گرانشی شروع به فرو ریختن در خود می‌کند. با انقباظ گاز، اتم های آن، بیش‌تر و بیش‌تر و با سرعت های زیادتر و زیادتر با یکدیگر برخورد می‌کنند و گازها، گرم می‌شوند. سرانجام گاز به حدی داغ می‌شود که وقتی اتمهای هیدروژن با یکدیگر برخورد می‌کنند، دیگر یکدیگر را پس نمی‌زنند، بلکه با یکدیگر ادغام می‌شوند و اتم های هلیم را تشکلی می‌دهند. گرمای آزاد شده در این واکنش که مانند بمب هیدروژنیِ کنترل شده است، سبب درخشش ستاره‌ها می‌شود. این گرمای اضافی نیز فشار گاز را آن قدر بالا می‌برد که برای موازنه کشش گرانشی کافی باشد و تراکم گاز را متوقف کند.
esrafil aslani
میدان گرانشی دارای «انرژی منفی» است. در مورد کل جهان، می‌توان نشان داد که این انرژی گرانشی منفی دقیقاً انرژی مثبت ماده را خنثی می‌کند؛ بنابراین کل انرژی جهان صفر است.
sara.m.shzi

حجم

۱۱۹٫۸ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۴

تعداد صفحه‌ها

۱۲۰ صفحه

حجم

۱۱۹٫۸ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۴

تعداد صفحه‌ها

۱۲۰ صفحه

قیمت:
۳۰,۰۰۰
۲۱,۰۰۰
۳۰%
تومان
صفحه قبل
۱
۲
...
۵صفحه بعد