بهترین جملات زیبا و معروف از کتاب نابخردی‌های پیش‌بینی‌پذیر | صفحه ۱۴ | طاقچه
کتاب نابخردی‌های پیش‌بینی‌پذیر اثر دن آریلی

بریده‌هایی از کتاب نابخردی‌های پیش‌بینی‌پذیر

نویسنده:دن آریلی
امتیاز:
۴.۰از ۹۷ رأی
۴٫۰
(۹۷)
این درسی آموزنده برای همگی ماست: هر چه بیشتر داشته باشیم، بیشتر دلمان می‌خواهد. و تنها درمان آن در هم شکستن حلقهٔ نسبیت است.
fatima
ما همواره به چیزهای پیرامون‌مان بر حسب چیزهای دیگر می‌نگریم. دست خودمان هم نیست. این امر نه تنها برای چیزهای فیزیکی ــ تُسترها، دوچرخه‌ها، عروسک‌ها، غذای اصلی رستوران‌ها، و همسران ــ بلکه برای تجربیاتی نظیر گزینه‌های تعطیلات و تحصیل، و در مورد چیزهای زودگذر مانند عواطف، طرز برخورد، و دیدگاه‌ها نیز صدق می‌کند.
r70h
آدمی درگیر کارها و تصمیم‌گیری‌هایی است که اغلب از خردمندی به دورند، و گاهی از ایده‌آل فرسنگ‌ها فاصله دارند.
Ali
آدم‌ها به ندرت چیزها را در عبارت‌های مطلق انتخاب می‌کنند. ما فاقد سنجه‌ای درونی برای ارزش هستیم تا به ما بگوید چیزها چقدر می‌ارزند. در عوض، ما بر روی مزیت نسبی یک چیز به چیزی دیگر تمرکز می‌کنیم و بر حسب آن ارزش را تخمین می‌زنیم. (مثلاً، ما نمی‌دانیم که یک سواری شش سیلندر چقدر می‌ارزد، ولی می‌توانیم حدس بزنیم که از مدل چهار سیلندر گران‌تر است.)
Estatira
سرانجام، تمایل دارم بگویم: در ذهن من هیچ جای تردیدی برای این نکته وجود ندارد که یکی از شگفتی‌های گیتی عبارت است از این‌که رفتار آدمی تا چه اندازه پیچیده، عجیب، و همیشه در حال دگرگونی است. اگر بتوانیم پذیرای هومر سیمپسون درون‌مان شویم، با همهٔ کاستی و ناتوانایی‌هایمان، و به هنگام طراحی مدرسه‌ها، برنامه‌های بهداشتی، بازارهای سهام، و هر چیز دیگری در محیط زندگی‌مان، آن‌ها را به حساب آوریم،
Mohamad Molavi
پذیرفتن همهٔ اصول اقتصادی از سر ایمان، کاری است نسنجیده و حتی خطرناک. اگر می‌خواهیم از رفتار آدمی سر در بیاوریم و از این دانش برای طراحی دنیای اطراف‌مان ــ از جمله نهادهایی همچون مالیات، نظام‌های آموزش، و بازارهای مالی ــ استفاده کنیم، نیازمند به کارگیری ابزارهای اضافه و سایر رشته‌های علمی، از جمله روانشناسی، جامعه‌شناسی، و فلسفه هستیم. اقتصاد خردگرا سودمند است
Mohamad Molavi
دریافتیم که وقتی آدم‌ها به صدای بلند پی در پی سفارش می‌دهند، انتخابی متفاوت از زمانی دارند که وقتی به‌طور خصوصی سفارش می‌دهند. هنگام سفارش‌دادن پی در پی (عمومی)، آنان برای هر میز انواع بیشتری ماءالشعیر سفارش می‌دهند ــ در اصل برگزیدن تنوع. شیوه‌ای پایه برای درک آن، اندیشیدن به سامر ویت ایل است. این ماءالشعیر برای خیلی‌ها چندان جالب نبود، ولی هنگامی که دیگر ماءالشعیرها «برداشته شدند»، شرکت‌کنندگان احساس می‌کردند که باید چیزی متفاوت را برگزینند ــ شاید تا نشان دهند که آنان نیز برای خودشان نظری دارند و نمی‌خواهند از دیگران تقلید کرده باشند ــ و در نتیجه ماءالشعیری متفاوت بر می‌گزیدند.
erfan erfan
ایران نمونهٔ دیگری است از ملتی درگیر بی‌اعتمادی. یک دانشجوی ایرانی در MIT به من گفت که کسب و کار در آنجا فاقد بستری از اعتماد است. به همین دلیل، هیچ کس پیش‌پرداخت نمی‌پردازد، هیچ کس اعتبار پیشنهاد نمی‌کند، و هیچ تمایلی به ریسک کردن ندارد. افراد باید در کسب و کارهای خانوادگی، که هنوز مقداری اعتماد در آن هست، به کار مشغول شوند. آیا دوست دارید در چنین جهانی زندگی کنید؟
erfan erfan
نکته در آن است که دارونماها بر مبنای قدرت تلقین کار می‌کنند. آن‌ها به این دلیل مؤثرند که مردم به آن‌ها باور دارند. شما دکترتان را می‌بینید و حالتان بهتر می‌شود. قرصی بالا می‌اندازید و حالتان بهتر می‌شود. و اگر دکترتان یک متخصص پر آوازه باشد، یا نسخهٔ شما داروی شگفت‌انگیز تازه‌ای باشد، حتی حال بهتری پیدا می‌کنید.
erfan erfan
همهٔ این آزمایش‌ها به ما می‌آموزد که چشمداشت‌ها به مراتب ژرف‌تر از توقع سادهٔ سرحال شده از نوشیدن یک قوطی کوکا هستند. چشمداشت‌ها ما را قادر می‌سازند که از گفتگوهای درون یک اتاق شلوغ سر در بیاوریم، هر چند بعضی از حرف‌ها را اینجا و آنجا نمی‌شنویم، و به همین ترتیب، ما را قادر می‌سازند که پیام‌های کوتاه روی تلفن همراه‌مان را بخوانیم، هر چند که برخی از واژه‌ها در هم ریخته هستند. و گرچه چشمداشت‌ها می‌توانند هر از چند گاهی ما را نادان جلوه دهند، توانمندی و سودمندی آن‌ها را نباید از یاد برد.
erfan erfan

حجم

۵۵۱٫۱ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۳۳۹ صفحه

حجم

۵۵۱٫۱ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۳۳۹ صفحه

قیمت:
۷۶,۰۰۰
۳۸,۰۰۰
۵۰%
تومان