بهترین جملات زیبا و معروف از کتاب من‌های ایرانی | صفحه ۸ | طاقچه
کتاب من‌های ایرانی اثر محمدرضا تاجیک

بریده‌هایی از کتاب من‌های ایرانی

امتیاز:
۲.۶از ۷ رأی
۲٫۶
(۷)
نقد رعایت حدود است (به تصریح کانت)
Parvane
نقد رعایت حدود است (به تصریح کانت)
Parvane
نقد در نزد آن‌ها، لذت‌هایی چون لذت دیالوگ، خلق و آفرینش، امتناع، لذت رهایی، دگربودگی، تفاوت، فهم و تفهیم، تردید و پرسش، پاسخ، تفکر، صدا، سخن، اثر، سوژه‌بودگی، فضیلت، شجاعت و مسئولیت نیست، بلکه لذت نفی و عدوی دگرهای خود بودن است.
Parvane
جان استوارت میل، دربارهٔ پوچ‌بودن مجموعهٔ عقایدی که بدون کمک‌گرفتن از تفکر نقادانهٔ حداکثری روی هم انباشته شده باشد هشدار داده است: «کسی که در مورد مسئله‌ای فقط از موضع خودش خبر دارد چیز زیادی از آن مسئله نمی‌داند. چه‌بسا دلایل خوبی هم برای دفاع از موضعش داشته باشد و کسی نتوانسته باشد نادرستی آن دلایل را ثابت کند. اما اگر او نیز نتوانسته باشد نادرستی دلایل موضع مخالف را اثبات کند، مبنایی برای ترجیح یکی از آن دو بر دیگری ندارد.»
Parvane
این انسان کماکان سخت اسیر بت‌های ذهنی و اسطوره‌ای و ایدئولوژیک خود است، و گوهر نقد را هم‌چون یشم فهم می‌کند. اگر تجربتی فقیر از نقد در تجربهٔ زیسته، او هست، همان «نقد حداقلی» است، نه «نقد حداکثری». نقد حداقلی، یعنی مخالفت‌کردن با عقاید و استدلال‌هایی مغایر با عقاید و استدلال‌های خود و پیروز شدن بر آن‌ها. این نوع نقد فاقد حقیقت، فضیلت و مسئولیت است.
Parvane

حجم

۱۹۲٫۹ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۲۷۵ صفحه

حجم

۱۹۲٫۹ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۲۷۵ صفحه

قیمت:
۶۵,۰۰۰
تومان
صفحه قبل۱
...
۷
۸
صفحه بعد