بهترین جملات زیبا و معروف از کتاب من‌های ایرانی | صفحه ۴ | طاقچه
کتاب من‌های ایرانی اثر محمدرضا تاجیک

بریده‌هایی از کتاب من‌های ایرانی

امتیاز:
۲.۶از ۷ رأی
۲٫۶
(۷)
اکثر ایرانیان بر این فرض و مفروضند که «سره» نزد آن‌هاست.
Parvane
این انسان کماکان سخت اسیر بت‌های ذهنی و اسطوره‌ای و ایدئولوژیک خود است، و گوهر نقد را هم‌چون یشم فهم می‌کند.
پویا پانا
فوکو می‌گوید نقد این نیست که ایراد بگیریم، بلکه نقد ایجاد شک و شبهه در پایه‌های اصول قطعی است که ما قبول داریم. اما در مشرب و مکتب انتقادی این بسیار ایرانیان که خود را در منزلت و موضع «من استعلایی» و «دانای کل» می‌بینند، قلم آن نقد و نقاد باید قلم شود که در اصول قطعی آنان تردید روا می‌دارد. اینان حتی زمانی که عامیانه و به طنز و شوخ‌طبعی و خنده‌زنی به نقد دیگران می‌پردازند، بساط «برتری‌جویی» و «تحقیر» ی را گسترده‌اند که به التذاذ ذهنی و روحی و روانی از جایگاه والاتری که برای خود متصور و متوقعند، می‌شود. در مدح و ستایش اغراق‌آمیزشان نیز ریشخند و طنز و تحقیری عظیم نهفته است. حکایت اینان، هم‌چون حکایت «نودولتان» ی است که حافظ می‌گوید باید از خدا خواست که آنان را بر خر خود بنشاند، زیرا همواره در حال ناز کردن و فخر فروختن از غلام ترک و استر هستند
Adele
جان استوارت میل، دربارهٔ پوچ‌بودن مجموعهٔ عقایدی که بدون کمک‌گرفتن از تفکر نقادانهٔ حداکثری روی هم انباشته شده باشد هشدار داده است: «کسی که در مورد مسئله‌ای فقط از موضع خودش خبر دارد چیز زیادی از آن مسئله نمی‌داند. چه‌بسا دلایل خوبی هم برای دفاع از موضعش داشته باشد و کسی نتوانسته باشد نادرستی آن دلایل را ثابت کند. اما اگر او نیز نتوانسته باشد نادرستی دلایل موضع مخالف را اثبات کند، مبنایی برای ترجیح یکی از آن دو بر دیگری ندارد.»
Adele
حرف‌زدن کیلویی ما گاه محض خالی نبودن عریضه، گاه دیگر، مقابله با ملال پرحرفی دیگران و ممانعت از سکوتی که به پذیرش حرف‌های دیگران تعبیر می‌شود. گاه برای دگرگونه و باژگونه کردن حقایق و وقایع، و دیگر گاه، برای کشیدن پرده‌ای بر قامتِ کوته و زمخت و فقیر نظری و عملی (مدیریتی) خود است.
فاطمه سادات دیباج
مبالغه و خوش‌آمدگویی را به‌جایی می‌رسانند که مقام فرشتگان را به یک نفر می‌دهند و لحظه‌ای بعد همان شخص را مجسمهٔ وقاحت و جانشین ابلیس می‌خوانند.
Parvane
اصحاب قدرت و سیاست، به‌رغم تنوع و تلون‌شان در سه امر مشترکند. با همهٔ قیافه‌ای که به خود می‌گیرند هیچ کار دنیا را به جد نمی‌گیرند مگر در سه مورد مخصوص: یکی شکم، و یکی کیسه، و یکی تنبان.
Parvane
می‌گویند تا باشند، و هستند تا بگویند. الکی و کشکی آسمون و ریسمون را به‌هم بافتن، نمایش قدرت دادن، تهدید کردن دیگران، و... تنها حرفه‌ای است که آنان نیک می‌دانند.
Parvane
تناقض‌گویی و مبهم‌گویی نیز از فنون مدیریت موفق هستند؛ بنابراین، نه‌تنها تابع سیاست یک بام و دو هوا، بلکه تابع سیاست یک بام و چند هوا باش.
Parvane
معتقدند تمام قوانین برای این به‌وجود آمده‌اند که نقض شوند، اما فقط آنان این حق را دارند. اگر کس دیگری این کار را انجام دهد باید دودمانش را بر باد داد
Parvane

حجم

۱۹۲٫۹ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۲۷۵ صفحه

حجم

۱۹۲٫۹ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۲۷۵ صفحه

قیمت:
۶۵,۰۰۰
تومان