بهترین جملات زیبا و معروف از کتاب نردبان شکسته | صفحه ۹ | طاقچه
تصویر جلد کتاب نردبان شکسته

بریده‌هایی از کتاب نردبان شکسته

نویسنده:کیت پین
امتیاز:
۴.۰از ۷۵ رأی
۴٫۰
(۷۵)
اولین موردْ اولویت‌دادن به ساختِ نردبانی کوتاه‌تر است و دومی بهترشدنِ زندگی در میانِ پله‌های آن.
Afsaneh Habibi
در کشورهای درحال‌توسعه، جایی‌که فقرْ مردم را از نیازهای اساسیِ بشر محروم می‌کند، به‌وضوح فقر در اولویتی بالاتر از نابرابری قرار می‌گیرد. اما در کشورهای توسعه‌یافته فقر تا حد زیادی نسبی‌ست. این‌که خودتان لباس نداشته باشید اهمیت کم‌تری دارد تا این‌که فرزندان‌تان را با لباس‌هایی به مدرسه بفرستید که از برند معروفی خریداری نشده‌اند و مایهٔ خجالت آن‌ها می‌شوند. این‌جاست که مبارزه با فقر معنا پیدا می‌کند، اما این فقط نیمی از نبرد است.
Afsaneh Habibi
فقرِ فقرا همان‌قدر به نابرابری منجر می‌شود که ثروتِ ثروتمندان.
Afsaneh Habibi
همان‌طور که وُلتر گفته است: «اگر خدا وجود نداشت، اختراعِ او لازم می‌بود.»
Afsaneh Habibi
بیش‌ترِ آدم‌ها به این فرض که جهان جای عادلانه‌ای‌ست اکتفا نمی‌کنند. به‌نظر آن‌ها جهان عادلانه است چون کنترل آن در دستان کسی قرار دارد که عادل است. دین‌های توحیدی به پیروان‌شان اطمینان می‌دهند که کنترل جهان در دست موجودی خیراندیش، عالم و قادرِ مطلق است. این نوع سیستمِ باورْ منافع زیادی به ارمغان می‌آورد. برخلاف نظریه‌های توطئه که کنترل‌پذیریِ جهان را به‌بهای خیراندیشی تاخت می‌زنند، باورِ مذهبی بهترین بازیِ بُردبُرد است.
Afsaneh Habibi
بلسکی پیش‌بینی کرده بود دخترانِ پرورش‌یافته در محلات فقیر، خطرناک یا پرهرج‌ومرج درحقیقت زودتر به بلوغ می‌رسند و قاعدگی در آن‌ها زودتر از همتایان‌شان در خانه‌های امنِ طبقهٔ متوسط آغاز می‌شود. اگر چنین باشد، آن‌ها به‌خاطر بلوغِ زودهنگامِ خود به‌طور میانگین زودتر بچه‌دار می‌شوند. این پیش‌بینی جسورانه‌تر بود، چون پیشنهاد می‌کرد شرایط زندگی نه‌تنها انتخابِ افراد، بلکه زیست‌شناسیِ آن‌ها را هم تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.
Afsaneh Habibi
در سال ۱۹۹۱، روان‌شناسی به اسم جک بلسکی و همکارانش، براساس مقایسهٔ راهبرد سریع‌آهسته، فرگشتی استدلالی ارائه دادند که مطابق آن زنانی که در محیط‌های خشن، پراضطراب یا پرهرج‌ومرج بزرگ می‌شوند، به‌احتمال زیاد سریع‌تر بچه‌دار می‌شوند.
Afsaneh Habibi
به‌بیان‌دیگر، نابرابری با تحریک تصمیمات پرخطر باعث افزایش تفاوت و شکاف بین داراها و ندارها شد. درعمل، نابرابری زمینه‌ساز نابرابریِ بیش‌تر شد.
فاطمه موسوی
هرچه نابرابری در ایالت فرد بیش‌تر باشد، مردم بیش‌تر به‌دنبال نمایش ثروت خود با جواهرات، ماشین و لباس‌های چشمگیرند. بااین‌حال بسیاری از تحقیقات نشان داده‌اند هزینه‌کردن برای کالاهای لوکس باعث افزایش رفاه نمی‌شود. از نظر فرد ثروتمند، بالاتررفتن سطح نابرابریْ یعنی سرعت‌بخشیدن به تردمیل مقایسهٔ اجتماعی؛ مقایسه‌ای که در آن باید برای ماندن در جایگاه خودتان سریع‌تر بدوید.
محمدحسین
نابرابریِ زیاد با میزان جرم بالاتر، خطر بیش‌تر و بیماریِ ناشی از استرس و قطبیدگیِ سیاسیِ بیش‌تر همراه است.
محمدحسین
مقایسهٔ خودمان با آلبرت اینشتین‌ها و مایکل جردن‌های جهان فقط باعث می‌شود احساس بدبختی و بی‌انگیزگی کنیم.
محمدحسین
خیلی‌ها، با وجود داشتنِ درآمدِ خوب، همیشه فقط تا زمانی می‌توانند زندگی‌شان را اداره کنند که حقوق ماه بعدشان واریز شود. مقایسهٔ اجتماعیِ روبه‌بالا فشاری مداوم است که ما را به‌سمت مرزهای حداکثریِ آن چیزی می‌کشاند که در توان مالی‌مان است.
محمدحسین
یکی از نشانه‌های این‌که شما درگیر مقایسهٔ اجتماعیِ ناخودآگاه هستید این اضطرابِ مبهم است که آن‌چه داریدْ به‌اندازهٔ کافی خوب نیست.
محمدحسین
افکار ناخودآگاه، برخلاف اعتقاد قبلی، در غاری فرویدی زندانی نیستند و دسترسی به آن‌ها غیرممکن نیست. امروزه روان‌شناسان بیش‌ترِ تفکراتِ ناخودآگاه را کاملاً از ماهیت متفاوتی می‌دانند.
محمدحسین
مقایسه‌های اجتماعی بخش اجتناب‌ناپذیری از زندگیِ روزمره است. ما بی‌هیچ قیدوبندی خودمان را با افراد دیگر مقایسه می‌کنیم و مقایسه‌های نسبی به‌شدت در قضاوت ما در مورد همه‌چیز ریشه دوانده است.
محمدحسین
آرمان‌های آرمان‌شهری همیشه به واقعیت‌های پادآرمان‌شهری تبدیل می‌شوند.
محمدحسین
فقرِ فقرا همان‌قدر به نابرابری منجر می‌شود که ثروتِ ثروتمندان.
محمدحسین
درحقیقت بیرون‌کشیدنِ شخصی از چرخهٔ خودتخریبی بعد از ورود جدیِ او به آن چرخه، اگر نگوییم غیرممکن، دست‌کم دشوار است. اما بالابردنِ دستان‌مان و اعلام ناامیدانه‌بودنِ وضعیت نه‌تنها نوعی فرارِ اخلاقی‌ست، بلکه این واقعیت را هم نادیده می‌گیرد که رفتارهای افراد پاسخ به محیط آن‌هاست و می‌توان محیط را تغییر داد.
محمدحسین
نابرابری بر رفتار ما تأثیر می‌گذارد و اختلاف در رفتار می‌تواند نابرابری را پررنگ‌تر کند؛ درحالی‌که خیلی از کسانی‌که زندگیِ افرادِ فقیر را مطالعه کرده‌اند این چرخه‌های خودتقویت‌شونده را بین فقر و اَعمال متناقض تشخیص داده‌اند. به نظر می‌رسد حامی‌های متعصب، هم در جناحِ راست و هم چپ، به‌محض ارائهٔ راه‌حل، بلافاصله نیمهٔ این سمت یا آن سمتِ معادله را فراموش می‌کنند
محمدحسین
رفتارِ خودتخریبی فرضیاتِ اساسیِ اقتصاد را نقض می‌کند، چون به‌معنای روبرگرداندن از نتیجه‌ای با ارزشِ بهتر به‌نفع نتیجه‌ای بدتر است. چنین چیزی از دیدِ ناظری بیرونی غیرمنطقی‌ست.
محمدحسین

حجم

۵۹۱٫۸ کیلوبایت

تعداد صفحه‌ها

۲۳۲ صفحه

حجم

۵۹۱٫۸ کیلوبایت

تعداد صفحه‌ها

۲۳۲ صفحه

قیمت:
۶۵,۰۰۰
تومان