بهترین جملات زیبا و معروف از کتاب زن؛ درک روان‌شناسی زن | صفحه ۸ | طاقچه
کتاب زن؛ درک روان‌شناسی زن اثر رابرت جانسون

بریده‌هایی از کتاب زن؛ درک روان‌شناسی زن

امتیاز:
۳.۷از ۱۳ رأی
۳٫۷
(۱۳)
سرگذشت زندگی یک زن را می‌توان در درگیری و تحول او در رابطه با اصل مذکر زندگی خلاصه کرد – چه این اصل را در زندگی بیرونی و انسان مذکر بیابد چه در مرد درونش، انیموس. دقیقاً عکس آن در زندگی مرد و در تلاش او برای رابطه‌ای هوشمندانه با اصل مؤنث زندگی دیده می‌شود – چه آن را به وسیلهٔ یک زن کسب کند چه از طریق مبارزهٔ قهرمانانه در اطراف زن درونش، انیما.
Fereshteh Radmanesh
اِروس تا سر حد توانش تلاش کرد تا سایک را ناآگاه نگه دارد. به او قول داد اگر نگاه و سؤالاتش را از اِروس دریغ کند، بهشت را برایش فراهم می‌کند. او سعی کرد با این روش بر سایک سلطه داشته باشد. معمولاً یک زن بخشی از زندگی‌اش را تحت سلطهٔ مردی در دنیای خارج می‌گذراند، و اگر به اندازهٔ کافی هوشیار باشد، تحت کنترل مرد درونش، انیموس، در خواهد آمد.
Fereshteh Radmanesh
به تعریف دکتر یونگ، عناصر سایه در شخصیت فرد، همان وجوه سرکوب‌شده و خاموش ظرفیت کلی فرد است. این عناصر با کمبود توجه و تحول، یا دست‌نخورده باقی می‌مانند یا به تهدیدی تاریک تبدیل می‌شوند. ظرفیت خوبی و بدی، هرچند سرکوب‌شده، در ناخودآگاه باقی است، جایی که انرژی آن جمع شده و در نهایت به طور اختیاری شروع به فوران در زندگی خودآگاه ما می‌کند،
Fereshteh Radmanesh
مرد در ناخودآگاهش آرزو می‌کند که با همسرش به این تفاوق برسند که زن هیچ سؤالی از مرد نپرسد. اغلب دیدگاهش به ازدواج اینگونه است که همسر باید همیشه در خانه منتظرش باشد، اما هرگز وبال گردنش نشود و مزاحمتی ایجاد نکند. او می‌خواهد طوری از قید ازدواج آزاد باشد تا به هنگام تمرکز بر روی موضوعی دیگر بتواند آن را فراموش کند. کشف این مهم برای یک زن بسیار شوکه‌کننده است. برای زن، ازدواج تعهدی تمام و کمال است؛ ولی مرد چندان در احاطهٔ ازدواج نمی‌ماند.
Fereshteh Radmanesh
هر اِروس نابالغی، سازندهٔ بهشت است. این بلوغ است که دختر را حمل می‌کند و به او نوید زندگی سرشار از خوشبختی را می‌دهد، که همان اِروس، در مرحلهای نامحسوس است؛ او بهشتش را می‌خواهد، اما بدون مسئولیت‌پذیری و بدون رابطهٔ آگاهانه. هر مردی کم و بیش اینگونه است. درخواست زنانگی برای تحول و رشد برای مرد تجربه‌ای ترسناک است – و بسیاری از رشد و نموها در اساطیر از عناصر مؤنث نشأت می‌گیرند – او فقط می‌خواهد در بهشت بماند.
Fereshteh Radmanesh
در هر زنی، اِروس تعیین‌کنندهٔ سادگی و معصومیت کودکانه در مراتب بسیار مختلفِ زندگی است؛ موضوع فقط به ازدواج ختم نمی‌شود. بسیاری از دختران، تجربهٔ خصمانهٔ اِروس را بسیار زود کسب می‌کنند؛ برخی اصلاً متوجه آن نمی‌شوند. تجربهٔ ازدواج بین زن و مرد بسیار متفاوت است. مرد به مقامش اضافه می‌کند؛ دنیایش مستحکم‌تر می‌شود و شأن و منزلتش هم افزایش می‌یابد. اغلب وی متوجه آن نیست که این کار، موجب مرگ سایک در درون همسرش می‌شود و التزام آن را درک نمی‌کند. اگر رفتار زن غریبانه باشد، یا اشتباهی وخیم رخ دهد، یا اشک‌های فراوانی جاری شود، مرد معمولاً نمی‌فهمد که تجربهٔ ازدواج برای زن کاملاً متفاوت از تجربهٔ خودش است. زن، تنها در صورتی که از کوه مرگ عبور نکند، جایگاهش در ازدواج را نمی‌یابد.
Fereshteh Radmanesh
هرچند متناقض، اما می‌توان نسبت به شخصی که شما را وادار به رشد می‌کند، هم سپاسگذار بود و هم خشمگین
Fereshteh Radmanesh
اِروس از فرمان مادرش اطاعت می‌کند، اما به محض دیدن سایک، به ناگاه دستش را با نوک تیرش می‌برد و عاشق سایک می‌شود. او تصمیم می‌گیرد تا سایک را به عنوان عروس خود برگزیند و از دوستش، باد غربی، خواهش می‌کند که سایک را با ملایمت از قلهٔ کوه پایین آورده و به درهٔ بهشت ببرد. باد غربی طبق گفتهٔ وی عمل می‌کند و سایک که در انتظار مرگ نشسته بود، خود را در بهشتی بر روی زمین می‌یابد. او هیچ سؤالی از اِروس نمی‌پرسد اما از بخت نیکو و غیرمنتظرهٔ خویش لذت می‌برد. اِروس به نزد سایک می‌آید و گرچه او زیباست، به چشم سایک، او مرگ است. به چشم زنان، تمامی همسرانشان مرگ هستند، چرا که معصومیتشان را ربوده و آن‌ها را در مسیر تحول به سوی زنانگی بالغ می‌کشانند.
Fereshteh Radmanesh
از ویژگی‌های افرودیت، خصیصهٔ بازگشتی اوست. او می‌خواهد همه چیز سر جای اولش برگردد؛ او می‌خواهد که تحول رو به عقب حرکت کند. او ندای سنت است، و به طرزی کنایه‌آمیز، همین گرایش است که داستان را رو به تحول به پیش می‌برد.
Fereshteh Radmanesh
اِروس همیشه تیردان پر از تیرش را با خود حمل می‌کند و ویرانگر ساکنین اُلیمپوس است؛ حتی خدایان هم از قدرتش جان سالم به در نمی‌برند. با وجود این، او تحت سلطهٔ مادرش است، کسی که به وی دستور می‌دهد تا سایک را در آتش عشق به هیولای نفرت‌انگیز بیاندازد، هیولایی که خواهد آمد و سایک را با خودش خواهد برد، تا بدین ترتیب چالش بین سایک و افرودیت به اتمام برسد.
Fereshteh Radmanesh

حجم

۷۲٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۷۲ صفحه

حجم

۷۲٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۷۲ صفحه

قیمت:
۳۰,۰۰۰
تومان