بهترین جملات زیبا و معروف از کتاب ترامپ در کاخ سفید؛ تراژدی و مضحکه | صفحه ۲ | طاقچه
کتاب ترامپ در کاخ سفید؛ تراژدی و مضحکه اثر جان بلامی‌فاستر

بریده‌هایی از کتاب ترامپ در کاخ سفید؛ تراژدی و مضحکه

انتشارات:نشر افکار
امتیاز:
۲.۷از ۴۹ رأی
۲٫۷
(۴۹)
تحلیل‌های این کتاب، برپایهٔ دلیل‌های مشخص و جامعه شناختی مشاهدهٔ این تحول سیاسی جدید، به سان گونه‌ای از نئوفاشیسم، یا بخشی از فاشیسم (به مفهوم) گسترده‌تر استوار است. تحول‌های سیاسی همانند آن در اروپا ـ‌در جبههٔ ملی فرانسه، پیمان شمال ایتالیا، حزب «به سوی آزادی» هلند، حزب استقلال انگلستان، دمکرات‌های سوئد، و حزب‌های همانند آن‌ها در کشورهای دیگرــــ آشکار شده است. اما در ایالات متحده، این تحول شکلی خطرناک‌تر از همهٔ آن‌ها به خود گرفته است و هواداران برتری (نژاد) سفید، بنیادگرایان مسیحی، نئوفاشیست‌ها و سرمایه‌داران میلیاردر را گرد هم آورده است.
صبا بانو:)
تردیدی نمی توان داشت که دمکراسی سرمایه‌دارانه یا لیبرال در ایالات متحده، هم‌اکنون در معرض تهدید قرارگرفته است. به گفتهٔ ریچارد فالک، به‌طور کلی در سطح نظام سیاسی، ما در شرایط پیشا فاشیستی قرارگرفته ایم (۱۶). اما در همان‌حال، هنوز در دولت و هم‌چنین در جامعهٔ شهروندی، زمینه‌های مقاومت سازمان یافتهٔ قانونی وجود دارد.
روزبه آقاجری
برپایهٔ بررسی هامیلتُن، همگان بر این باورند که «اقشار پایینی طبقهٔ متوسط (خرده بورژوازی) حمایت سرنوشت سازی از هیتلر و حزب او به‌عمل آوردند» (۹). هیتلر از حمایت اقلیت طبقهٔ کارگر بهره‌مند شد و این کارگران، اکثراً کارگران یقه آبی ممتاز بودند. اما توده‌های گستردهٔ حامیانش را فرودستان طبقهٔ متوسط تشکیل می‌دادند که گرایش‌های پیگیر ضد طبقهٔ کارگر، نژادپرستانه و ضد حاکمیت موجود از خود نشان می‌دادند ــــ گرایشی که در عین حال، با سرمایه‌داری پیوند خورده بود.
روزبه آقاجری
بنا به گفتهٔ برتولت برشت، «امید ما به تضادهاست»
م . مصفا
به‌واقع، مهم‌ترین رسالت «هواداران آزادی‌های فردی» یا «محافظه‌کاران هوادار بازار آزاد» ، نگهداری و گسترش سلطهٔ طبقاتی شماری اندک از ثروت‌مندان، از راه دست یازیدن به هر وسیلهٔ لازم است. این موضوع، توضیح می‌دهد که چرا همواره «هواداران آزادی‌های فردی» (بخوان «نولیبرال‌ها») دغدغهٔ محدود کردن توان تهی‌دستان در بهره‌مندی از حق رأی، حمایت از تقسیم غیر عادلانهٔ حوزه‌های انتخاباتی، مجاز دانستن اِعمال نفوذ عنان گسیختهٔ ثروت‌مندان بر مقامات و کارکنان حکومتی، انجام هرکار ممکن در راه از میان بردن حکومت مردم و تضمین سلطهٔ سرمایه از طریق آن را دارند.
علیرضا
از قلهٔ کوه‌ها فریاد حقوق بشر سر می‌دهند، اما مواضع راست افراطی را مستحکم می‌سازند و به‌هنگام پاک‌سازی چپ‌گرایان، اگر به حمایت آشکار از این کار برنخیزند، دست‌کم لال می‌مانند. آنچه در شرح مک لین به روشنی بیان شده این است که تنفر از دمکراسی، مغزهای متفکر «هواداری از آزادی‌های فردی» را، بیش از هرچیز دیگر بر می‌انگیزد. آنان به‌شدت از این موضوع در هراس‌اند که هر مفهوم نزدیک به حاکمیت اکثریت، با بقای سرمایه‌داری موجود، و نابرابری مفرط سر برآورده از آن ـ‌که «هواداری از آزادی‌های فردی» از صمیم قلب آن را می‌پذیرد- در تضاد باشد.
علیرضا
اگر قرار باشد که با خواندن این مقاله‌ها نکته‌ای روشن شود این است: این سخن، کذب محض است که نولیبرالیسم ـ‌که پیروان آن ترجیح می‌دهند آن را «هواداری از آزادی‌های فردی» بنامند- قطب مخالف فاشیسم است. «هواداری از آزادی‌های فردی» و فاشیسم، به‌واقع دو روی یک سکه‌اند. نانسی مک لین، در کتاب جدیدش به نام دمکراسی در زنجیر (نشر وایکینگ، ۲۰۱۷) دلیل‌هایی موشکافانه به هدف روشن کردن همین نکته ارائه کرده، و به تفصیل به بحث دربارهٔ سرچشمه‌های پیدایی «هواداری از آزادی‌های فردی» و راست افراطی در ایالات متحده از سال‌های دههٔ ۱۹۵۰ به بعد پرداخته است. نمی‌توان مکاتبات میان مغزهای متفکر «هواداران آزادی‌های فردی» را خواند و تنفر ریشه‌ای آنان از ارزش‌های آزادی‌خواهی و حاکمیت قانون را در آن‌ها نیافت.
علیرضا
فصل‌های این کتاب، از دورهٔ پس از پیروزی انتخاباتی ترامپ در ماه نوامبر ۲۰۱۶، تا روزهای پایانی ماه آوریل ۲۰۱۷ را در بر می‌گیرد که ۱۰۰ روز نخست ریاست جمهوری ترامپ در آن روزها پایان یافت.
صبا بانو:)

حجم

۲۲۳٫۰ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۱۹۲ صفحه

حجم

۲۲۳٫۰ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۱۹۲ صفحه

قیمت:
۴۴,۰۰۰
۲۲,۰۰۰
۵۰%
تومان
صفحه قبل۱
۲
صفحه بعد