بهترین جملات زیبا و معروف از کتاب گزارش نویسی داستانی - روایی | طاقچه
کتاب گزارش نویسی داستانی - روایی اثر احمد توکلی

بریده‌هایی از کتاب گزارش نویسی داستانی - روایی

نویسنده:احمد توکلی
دسته‌بندی:
امتیاز:
۵.۰از ۲ رأی
۵٫۰
(۲)
خبر به مردم اطلاع می‌دهد که «چه شده است» گزارش به مردم می‌گوید «چرا این‌گونه شده است» و «راه برون‌رفت از بحران چیست؟» و «در آینده برای پیشگیری چه باید کرد؟» مصاحبه، گفت‌وگویی میان روزنامه‌نگار و کسی است که حرفی یا فکری دربارهٔ ماجرایی دارد، ولی گزارش، بازسازی موشکافانه و صحیح ماجراست.
بید مجنون
اگر بخواهیم همهٔ قدم‌های لازم برای تهیهٔ یک گزارش ایده‌آل را کنترل کنیم، مطالب زیادی برای فراگیری خواهد بود. اجازه بدهید کمی مدون‌تر موضوعات را پی بگیریم. ابتدا ببینیم ویژگی‌های یک گزارش خوب چیست؟ به‌عبارتی یک تولید حرفه‌ای چه الزاماتی را به گزارشگر تحمیل می‌کند و با استفاده از چه نکاتی می‌توانیم یک گزارش خواندنی و مؤثر تولید کنیم؟ این هنر مستلزم این است که: - محقق خوبی باشیم؛ - اصول مصاحبه با مردم و شخصیت‌ها را بدانیم؛ - در یک کار میدانی بتوانیم از حس‌های پنج‌گانهٔ خود به بهترین شکل استفاده کنیم؛ - و در نهایت به اصول نویسندگی مسلط باشیم.
بید مجنون
ایده‌ای خوب است که به‌لحاظ فرم مخاطب را جذب کند و به‌لحاظ محتوا اثرگذار و پیش‌برنده باشد. برای جذاب‌سازی باید نقشی در گزارش به مخاطب بدهیم. این نقش لزوماً به‌معنای بازی‌دادن تک‌تک خوانندگان در یک گزارش نیست،‌ منظور این است که او باید نفع و ضرر خودِ نوعی را در گزارش ما پیدا کند، تا به ما و گزارش‌مان روی خوش نشان دهد. به این منظور می‌گویند ایده‌ها را از درون مردم بیرون بکشید، به رفتار آن‌ها نگاه کنید، به دهان آن‌ها چشم بدوزید، به نگرانی‌های آن‌ها توجه کنید؛ به شادی‌های‌شان، غم، راز، هیجان، اضطراب و هراس و حتی رؤیاهای‌شان.
بید مجنون

حجم

۱۴۷٫۶ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۴

تعداد صفحه‌ها

۱۴۴ صفحه

حجم

۱۴۷٫۶ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۴

تعداد صفحه‌ها

۱۴۴ صفحه

قیمت:
۱۹,۰۰۰
۹,۵۰۰
۵۰%
تومان
صفحه قبل
۱
صفحه بعد