بهترین جملات زیبا و معروف از کتاب روش برداشت از نهج‌البلاغه | صفحه ۲ | طاقچه
کتاب روش برداشت از نهج‌البلاغه اثر علی صفایی حائری

بریده‌هایی از کتاب روش برداشت از نهج‌البلاغه

امتیاز:
۴.۲از ۱۲ رأی
۴٫۲
(۱۲)
وقتی با نهج‌البلاغه روبرو می‌شوید، خود شما مسأله هستید؛ چرا که این شما هستید که تاریخی را در خود دارید و شرایط اجتماعی زیادی را با خود دارید و این تاریخ گردآلود را با یک لحظه برخورد، به قرآن یا نهج‌البلاغه منتقل می‌کنید؛ بنا بر این زلالی و یک‌دستی منبعی که شما به آن نیاز دارید هنوز تأمین نشده است!
زهرا سادات
میزان، مخالفت هوای نفس است. عملی را برگزین که با هوای نفست مخالف باشد
حکیمی
نعمت‌ها مال اوست و به او هم بر می‌گردد و تو تنها حاملی هستی که باید این بار امانت را به جای خود برگردانی، این است که دیگر کبری نمی‌ماند. جمله‌هایی که حضرت در بیانات بعدشان ذکر می‌کنند، نکته‌هایی است که هم زمینه‌های کبر را بیرون می‌ریزد و هم بلاهایی است که این کبر را می‌شکند. در ضمن حضرت بیان می‌کنند وقتی که خداوند می‌خواهد انبیاء را گزینش کند آنها را از قبائل بزرگ انتخاب نمی‌کند؛ مثلا کسی را انتخاب نمی‌کند که خانه‌اش در شمیران قرار داشته باشد!
منمشتعلعشقعلیمچکنم
تا تو مبتلا نشوی و تا شاکر نباشی، به علم نمی‌رسی
Zeinab sadat
انسان، فرزند راه بود، و رنج، تازیانه سلوک.
mohdiu
وگرنه بدون این هجوم، مورد هجوم قرار می‌گیریم و همان تعبیر حضرت که هر قومی که در داخل خانه‌اش و جلو درگاه خانه‌اش درگیر شد و جنگید ذلیل شد، شامل حال ما می‌شود. پس درگیری را باید به متن آنها برگرداند.
منمشتعلعشقعلیمچکنم
امروز شما به مدارس و به دانشگاهتان نگاه کنید! گروه‌ها و بچه‌هایی را که دیروز زنده شده بودند، امروز آفت‌ها و انگل‌ها را به خود گرفته‌اند! اگر این هجوم شروع نشود، طبیعتآ همین‌هایی که الآن مورد هجوم هستند، از دست می‌روند و تو محاصره می‌شوی و از دست می‌روی؛
منمشتعلعشقعلیمچکنم
بدترین نوع التقاط این است که بخواهیم با عقل، با قلب، با حس؛ یعنی با فلسفه و عرفان و علم، به مذهب بدهیم، در حالی که مذهب آمده است که به ما بدهد
mohdiu
معاویه برای رسیدن به دنیا به این آیه تمسک می‌جوید که: «و من قتل مظلوما فقد جعلنا لولیه سلطانا و می‌گوید: عثمان مظلوم کشته شد و من ولی خون او هستم. و امام در جای دیگر به او می‌گوید: اگر ولی او هستی، چرا در وقت استغاثه او از تو، پشت دروازه‌های مدینه ماندی و وارد شهر نشدی تا از او دفاع نمایی؟!
منمشتعلعشقعلیمچکنم
سید قطب در کتاب «معالم فی الطریق» حرفی دارد؛ او می‌گوید: اسلام مثل چشمه‌ای است که دست‌های ترک و دیلم، در طول قرن‌ها آلوده‌اش کرده‌اند و همه اینها چشمه را به کدورت کشانده‌اند و امروز اگر بخواهیم با اسلام آشنا شویم باید نشانه‌هایی از این راه را بشناسیم و آن نشانه‌ها را به دست بیاوریم و از آن نشانه‌ها به این سرچشمه راه پیدا کنیم.
منمشتعلعشقعلیمچکنم

حجم

۱۲۴٫۰ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۸۴

تعداد صفحه‌ها

۱۷۰ صفحه

حجم

۱۲۴٫۰ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۸۴

تعداد صفحه‌ها

۱۷۰ صفحه

قیمت:
۲۰,۰۰۰
تومان